کد خبر: 39289 A

از قالپاق‌های نگارگری شده تا فرم‌هایی که هنرمند را دنبال می‌کنند / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از قالپاق‌های نگارگری شده تا فرم‌هایی که هنرمند را دنبال می‌کنند / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری‌های سیحون، شیرین، آریا و هما سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌­های میلاد غلامی با عنوان «چرخ نگاره» در گالری سیحون، نمایشگاه آثار فرزانه وزیری‌تبار با عنوان «فرم فرزانه را دنبال می­‌کند» در گالری شیرین، نمایشگاه سالانه تصویرسازی در گالری آریا و نمایشگاه نقاشی محمد عباسی با عنوان «قایق» در گالری هما، سوژه­‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

شهر گردان

هنرمند پس از طرح ایده برای بسط آن و پرداختن به ایده به نحوه اجرایی شدن اثرش نیز می­‌اندیشد. میلاد غلامی هنرمند جوان در مجموعه جدیدش با عنوان «چرخ نگاره» در گالری سیحون شکل جدیدی از اجرا را به نمایش گذاشته است. او در این آثار با اقتباسی از نگاره­‌ها و آثار نگارگری گذشته با اجرایی جدید و منحصر به فرد طرح ذهنی خود را مستقل از دیگر آثار کرده است.

غلامی بخشی از متعلاقات ماشین یا همان قالپاق را به عنوان بستری واحد برای پرداختن آثارش در نظر گرفته. او فضای نگارگری­‌های گذشته تاریخی نقاشی ایران را که دارای پرسپکتیوی خاص هستند بر روی این قالپاق‌ها باز پرداخت کرده اما این تنها یک وام‌گیری است چرا که در اصل اثر تفاوت­‌های بسیاری در آثار ایجاد کرده است.

میلاد غلامی فضای نقاشی­‌هایش را با طرح­‌هایی از شهر تهران معاصر و مدرن اجرا کرده است و نشانه­‌هایی عمومی، بارز و گویا از شهر تهران همچون برج آزادی، هواپیما، آسمان‌خراش­‌ها و برج­‌های مسکونی، خیابان­‌ها و وسایل نقلیه متراکم را به تصویر کشیده است. علاوه بر فرم­‌های این­چنینی او در راستای محتوای اثر مراودات و مناسبات شهری را نیز به تصویر کشیده است. او در قالب محتوا نیز به زندگی و معاشرت­‌های مدرن و شهری پرداخته است، میزهایی طویل که اجلاس‌سران را نشان می­‌دهد، سرانی که بخشی از میان عناصر انسانی نگارگری­‌های گذشته بیرون کشیده شده‌­اند و بخشی دیگر مردانی در لباس امروزی و معاصر هستند. علاوه بر آن زندگی خصوصی مردم در طبقه متوسط و همچنین حضور و تردد مردم در خیابان­‌های شهر نیز به چشم می­‌خورد.

نمایشگاه نقاشی‌ ­های میلاد غلامی با عنوان «چرخ نگاره» در گالری سیحون

از لحاظ تکنیکی نیز آثار میلاد غلامی مورد توجه و قابل بحث هستند؛ او با ترسیم آثار بر سطحی مدور و از قضا محدب، مجاب به ترسیم نوع دیگری از پرسپکتیو شده است که ترکیبی از پرسپکتیو رایج در هنر پاپ غربی و پرسپکتیو مینیاتوری شرقی است، او طرح دیگری از تناسبات و عمق میدان را برای طراحی عناصر تصویر اتخاذ کرده است که پرداختن به آن بسیار مورد توجه است.

نمایشگاه آثار میلاد غلامی با عنوان «چرخ نگاره» تا 31 شهریور در گالری سیحون ادامه دارد. گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 واقع شده است.

 

فهمیدن فرم

«بر اساس یکی از شعارهای معروف مدرنیستی FFF یا "form follows function" به این معنا که فرم تابع عملکرد است که بعدا توسط طراحان پست مدرن با به­‌کارگیری عبارت "form follows fiasco" مورد نقد قرار می­‌گیرد، هنرمند به عنوان آخرین تفسیر "form follows farzane" را پیشنهاد می­‌دهد. ... » این متن بخشی از بیانیه نمایشگاه آثار فرزانه وزیری­‌تبار است. این مجموعه با عنوان «فرم فرزانه را دنبال می­‌کند» در گالری شیرین در حال نمایش و برگزاری است.

فرزانه وزیری­‌تبار در مجموعه جدیدش با چیدمانی از ترکیب مواد، پرفورمنس، مجسمه و ویدئو به طرح موضوع ذهنی­‌اش می­‌پردازد. از آن جایی که وزیری­‌تبار در دانشگاهی در آلمان مشغول تحصیل است تاثیر آموزه­‌های این دانشگاه به ویژه برخورد با آثار غربی؛ بی‌تاثیر در پرداختن به این مجموعه به ویژه فرم اثر نبوده است. فرزانه در این آثار به مسئله فرم به شکل فی‌نفسه پرداخته است. او با رسانه­‌های مختلف تلاش کرده است فرم را نمایش دهد، او مجسمه‌ساز است اما آثار ویدئویی در این نمایشگاه مسلط هستند، او در این آثار با استفاده از اشیایی همچون فویل آلومینیومی، نایلون، کاغذ و پارچه به طرح موضوع فرم پرداخته است و خود را سوژه اثر قرار داده است و فرم را به دنبال خود می­‌کشد. او تلاش می­‌کند فرم­‌هایی از خود و اشیای اطرافش را ایجاد کند و به نمایش بگذارد. در بخش اول این نمایشگاه فویل­‌های آلومینیومی اعم از فرم گرفته و فرم نگرفته بر روی دیوار نصب شده‌اند و مخاطب در برابر آن‌ه­ا از شدن و صورت پذیرفتن و نشدن یا همان بالقوه ماندن دچار تعلیق می­‌شود.

نمایشگاه آثار فرزانه وزیری‌تبار با عنوان «فرم فرزانه را دنبال می ­‌کند» در گالری شیرین

در بخش دوم نمایشگاه بخشی از تلاش برای فرم یافتن در بخش اول به نتیجه می­‌رسد و مخاطب با آثاری شکل گرفته مواجه می­‌شود. بخشی از نمایشگاه نیز متعلق به آثار مجسمه و نقاشی وزیری تبار است، این بخش خیلی نمی­‌تواند مرتبط به بخش قبلی باشد و به عبارتی می­‌توان گفت بخش دوم تبدیل به موزه­‌ای از تجربیات هنرمند در سال­‌های مختلف زندگی او شده است و به نمایش تک اثرهایی از تلاش­‌های او در این سال­‌ها پرداخته است.

نمایشگاه آثار فرزانه وزیری‌­تبار تا 13 شهریور در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره 5 قرار دارد.

 

سالانه تصویرسازی

نمایشگاه سالانه تصویرسازی در گالری آریا برپاست، اغلب تابستان فصل خوبی است برای برگزاری نمایشگاه­‌های سالانه جهت نمایش، فروش و حراج آثار هنری. گالری آریا نیز این زمان را برای نمایش آثار تصویرسازی ترتیب داده است، تصویرسازی زمینه­‌ای در هنرهای تجسمی است که کمتر نمایشگاهی به نسبت دیگر شاخه­‌های تجسمی به آن تعلق می­‌گیرد.

گندم میراحمدی، پریسا پارسا، پردیس چوپانی، فائزه شیخ­‌زاده، سمانه صلواتی، مریم تهماسبی، محمدرضا غفاری، انسیه غفاری­‌شاد، الهام کریمی، زهرا گنجی، بیتا مرادخانی، مرجان مظاهری، فائزه معراج محمدی، عاطفه معمار، لیدا مؤمنی، بهاره میران، مهرنوش همیشه­‌بهار، سیما یزدانی و مریم یسلیانی هنرمندان حاضر در این رخداد سالانه هستند.

این مجموعه اثر، نمایشگاهی از آثار هنرجویان مؤسسه آریا است. رفتار درست و تحقق بخشیدن به اهداف آموزشی که یکی از مهمترین­‌های این اهداف، حضور افراد در عرصه حرفه­‌ای است که این نمایشگاه تلاشی در این راستا است.

نمایشگاه سالانه تصویرسازی در گالری آریا

این آثار در ابعاد کوچک طراحی و ارائه شده­‌اند. آثار تصویرسازی این هنرمندان که اغلب آن­ها را زنان هنرمند تشکیل می­‌دهند، رنگ و بویی زنانه دارد و این طعم را می‌توان از موضوع اثر، شیوه ارائه و در مجموع فرم و محتوای اثر دریافت کرد.

در کنار برخی آثار تصویرسازی، کلاژ و یا عروسک دیده می­‌شود که شکل ارائه این آثار را متفاوت کرده است. تک تک این آثار یا بر اساس داستانی ترسیم شده است یا داستانی از عناصر تصویر در مقطعی از زمان توسط مخاطب قابل درک و دریافت است. آثار تصویرسازی که تا پیش از این همیشه برای یک داستان ترسیم می­‌شد در هنر معاصر به شکل مستقل عمل می­‌کند و خودش می­‌تواند تولید محتوا کند و ضروری‌ ندارد داستانی در راستای آثار تصویرسازی هنرمندان تعریف و مکتوب شود.

نمایشگاه آثار سالانه تصویرسازی آریا تا 10 شهریور در گالری آریا ادامه دارد. گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس­‌آباد، کوچه زرین، شماره 10 قرار دارد.

 

سوار بر آب

«ترس، اصرار، وزش، نور، تلاطم، موج، نجات، ایثار، نفرت، فروتنی، هجرت، آتش، فراموشی، شجاعت، عشق، سرگردانی، مرگ، قهرمانی، زوال، ماجرا، رنج، فقدان و کلمات دیگر. ...» این متن بخشی از بیانیه مجموعه «قایق» اثر محمد عباسی در گالری هما است.

محمد عباسی در مجموعه «قایق» به موضوع شاید به نظر جزئی قایق پرداخته است، او در این آثار به ترسیم تصاویری از قایق پرداخته انتخاب سوژه اثری همچون قایق شاید به دلیل وضعیت استعاری و همچنین تمثیلی این عنصر باشد. قایق همیشه در طول تاریخ وسیله­‌ای برای حمل و نقل، مهاجرت، نجات و غیره بوده است از طرفی واژه­‌هایی که عباسی در ابتدای بیانیه اثرش می­‌آورد از دایره تأثیر این عنصر در زندگی بشر خارج نیست.

آثار این نمایشگاه در ابعاد مختلف ترسیم شده است اما موضوع تمام این آثار قایق است، قایقی که گاهی در جوش و خروش است و گاهی در آرامش به سر می­‌برد تا به سر منزل مقصود برسد.

نمایشگاه نقاشی محمد عباسی با عنوان «قایق» در گالری هما

قایق­‌های آثار عباسی بخشی از اصل ماجرا شده­‌اند و در جریان داستان نقش اصلی را بازی می­‌کنند به گونه­‌ای که آنها تعیین‌کننده اصلی هستند که یا برسانند، یا متوقف کنند.

رنگ سبز و رنگ‌های نزدیک به آن بر این آثار غلبه دارند و این مجموعه را به بخشی دست­‌نیافتنی در ذهن مخاطب می­‌کند. عدم حضور انسان و یا اشیایی ناظر بر حضور انسانی در این آثار می­‌تواند بر توان ابهام در این مجموعه بی‌افزاید. ابهامی ناشی از بودن یا نبودن، متاثر کردن یا نکردن و ... . این آثار در کنار هم مجموعه­‌ای ناشی از خلا در هستی، ایجاد کرده است.

نمایشگاه «سری قایق» تا 5 شهریور در گالری هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.

گالری آریا گالری سیحون گالری شیرین گالری هما سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین