کد خبر: 39168 A

حبیب الصایغ درگذشت

حبیب الصایغ درگذشت

حبیب الصایغ، شاعر و نویسنده شناخته‌شده اماراتی و دبیر کل اتحادیه نویسندگان عرب در سن 64 سالگی از دنیا رفت.

ایران آرت: حبیب الصایغ، شاعر و نویسنده اماراتی و سردبیر روزنامه اماراتی الخلیج، رئیس اتحادیه نویسندگان اماراتی و دبیر کل اتحادیه ادبا و نویسندگان عرب در سن  64 سالی دار فانی را وداع گفت.

رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در بیانیه‌ای ضمن تسلیت درباره او نوشت «فقدان ناگهانی او که خسارت آشکاری برای جامعه فرهنگی عرب به شمار می‌رود روزی اندوه‌بار را برای تاریخ فرهنگ عرب رقم زد. او علاوه بر اینکه شاعری چیره‌دست بود روزنامه‌نگاری توانمند بود که قلمش را در راه خدمت به  مسایل ملی عربی، علی‌الخصوص قضیه فلسطین که موضوع اصلی و مرکزی اعراب است به کار گرفت و از مهم‌ترین مخالفان عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی بود.»

به گزارش ایبنا، حبیب یوسف عبدالله الصایغ در سال  1955 در ابوظبی، پایتخت امارات دیده به جهان گشود . در سال 1977 لیسانس فلسفه و درسال 1998  مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته زبان انگلیسی و عربی و ترجمه از دانشگاه لندن دریافت کرد.

او در سنین آغازین جوانی با نوشته‌ها و اشعارش به نشر افکار و عقاید خود پرداخت و در ده‌ها کنفرانس و سمینار عربی و بین‌المللی شرکت کرد و اشعار و قصایدش به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و چینی ترجمه و منتشر شدند.

 اولین دیوان شعری او در سال 1980 و دیگر دوادین شعری او به ترتیب در سال‌های بعد منتشر شدند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از «آخرین جمله سخنگوی خویش» در سال 1981، «قصایدی به بیروت» 1982، «شباهت‌ها» 1986 «گل کهنسالی» 1995 و «شکست در وزن» 2011.

 اتحادیه روزنامه‌نگاران امارات، در سال 2006 از او به عنوان اولین فردی که 35 سال از عمر خود را  صرف خدمت به مطبوعات ملی کرده تجلیل و قدردانی کرد و در سال 2007 نیز جایزه تقدیری دولت در ادبیات به او تعلق گرفت که اولین باری بود که امارات این جایزه را به یک شاعر اهدا می‌کرد. او در سال 2012 نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه به عنوان شخصیت فرهنگی سال انتخاب و معرفی شد.

 حبیب صایغ در دوران زندگی حرفه‌ای خود در سمت‌ها‌ی متعددی از جمله مدیر رسانه‌ای داخلی در وزارت اطلاعات و فرهنگ امارات، معاون سردبیر روزنامه اتحاد، سردبیر و مدیر مسئول روزنامه اماراتی الخلیج و رئیس اتحادیه نویسندگان و ادبای اماراتی فعالیت کرد.

 

حبیبی صایغ در سال 2013 از سوی گروهی از منتقدان، نویسندگان و چهره‌های فرهنگی جهان عرب برای دریافت جایزه نوبل ادبیات به آکادمی نوبل به عنوان شاعر بزرگ جهان عرب که نماینده نوآوری‌های جهان عرب است معرفی شد که در نهایت آکادمی نوبل جایزه خود را به آلیس مونرو، نویسنده کانادایی اهدا کرد.

 

ادبیات نویسنده شاعر نویسنده مشهور حبیب الضایع
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین