کد خبر: 39104 A

ببینید: برترین آثار نقاشی رامبراند/ هنرمندی که ون‌گوگ به او لقب جادوگر داد

ببینید: برترین آثار نقاشی رامبراند/ هنرمندی که ون‌گوگ به او لقب جادوگر داد

"رامبراند به معنای واقعی جادوگر است و این صفتی نیست که به‌ راحتی به کسی داده شود!"؛ این تعبیری است که ونسان‌ ون‌گوگ برای رامبراند استفاده کرده است.

ایران آرت: رامبراند که به نقاش تاریکی‌ها شهرت دارد، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاشان تاریخ هنر شناخته می‌شود. اگرچه دوران حیات خود سفارش‌های هنری زیادی و گاهی گرانی را می‌گرفت، اما آنطور که انتظار داشت مورد توجه عموم مردم قرار نگرفته بود و همانند بسیاری از هنرمندان دیگر آثارش سال‌ها مورد توجه قرار گرفت. تا آنجایی که امروز آثار رامبراند در معروف‌ترین موزه‌های جهان نگه‌داری و جزو گران‌ترین نقاشی‌های جهان دسته‌بندی می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از ویژگی‌های اصلی نقاشی‌های رامبراند این بود که از دل تاریک‌ها و با تکنیک سایه و روشن، نور خلق می‌کرد. تشخیص اولین تابلوی او کار سخت و دشواری است، ولی بر اساس اسناد تاریخی گفته می‌شود که اثر "سنگسار کردن استیون قدیس" جزو اولین آثار او محسوب می‌شود. در این اثر بخش سمت چپ تصویر در تاریکی و سمت راست در روشنایی قرار دارد.

1
اثر "سنگسار کردن استیون قدیس" که به نخستین شهادت در تاریخ کلیسای مسیحی اشاره دارد. 

او سال ۱۶۰۶ در هلند و در همان دوره‌ای که از آن با عنوان "دوره طلایی هلند" یاد می‌شود، متولد شد. تربیت او از همان کودکی با اندیشه‌های دینی در هم آمخیته شده بود و به همین خاطر هم این نگاه و باور مذهبی سال‌ها بعد در تفکرات این هنرمند خودش را نشان داد. 

رامبراند در دانشگاه علاقه‌ای به درس نشان نداد، ترک تحصیل کرد و سپس نزد یک نقاش محلی در لیدن، هنر نقاشی را فرا گرفت. سال ۱۶۲۴، در آمستردام به شکل حرفه‌ای‌تری نقاشی را آموخت و با آموخته‌هایی که به دست آورده بود به لیدن بازگشت و کارگاه مستقل خود را در این حوزه راه‌اندازی کرد. با پیشرفت کارش به آمستردام رفت و همان‌جا ازدواج کرد و توانست در زمینه شغلی نیز آموزش نقاشی را آغاز کند. البته در زمنیه زندگی چندان دوران خوشی را سپری نمی‌کرد، ۴ فرزند داشت که سه تن از آنها در سن کودکی فوت شدند و همسرش نیز بعد از حدود ۱۰ سال زندگی مشترک و در سن ۳۰ سالگی درگذشت. 

2

اثر "طوفان در دریای جلیل" _ ۱۶۳۳

رامبراند آثار متنوعی در ژانرهای مختلف خلق کرد. بسیاری از آثار او سفارش‌هایی بود که افراد به او می‌دادند؛ به‌  عنوان‌ مثال اثر "درس آناتومی دکتر نیکلاتولب"، از جمله این آثار سفارشی بود که بعدها به یکی از شاهکارهای رامبراند تبدیل شد.

این تابلو توسط صنف جراحان سفارش داده شد تا در سالن تشریح نصب شود. دکتر تولپ با شکل خشک و رسمی خود در حال تشریح بدن برای گروهی از جراحان است. نحوه تنظیم نور در این اثر روشن‌تر از از ترکیب‌ رنگی سایر آثار رمبراند است.

3

اثر "درس آناتومی دکتر نیکلاتولب"

یکی دیگر از آثار معروف و پرحاشیه رامبراند، "طالوت و داوود" که سال‌ها پیش به دو بخش برش داده شده بود و پس از گذشت چند دهه، سرانجام توانست مهر تأیید اصالت بگیرد. این اثر نقاشی قرن نوزدهمی که در آن زمان برای فروش به‌ عنوان دو اثر مستقل از رامبراند از وسط به دو نیم برش داده شده بود، چندین و چند بار در طول سال‌های گذشته به‌هم چسبانده شد و مرز برش نیز با رنگ‌آمیزی محو شد و حتی در سال ۱۹۸۹ به‌ عنوان یک اثر رسمی رامبراند در گالری "رویال پیکچر مائریتشویس" در لاهه هلند به‌نمایش گذاشته شد؛ اما در سال ۱۹۶۹ بنیاد رمبرانت این اثر را فاقد اعتبار معرفی کرده بود.

حدود چهار سال پیش نیویورک‌تایمز گزارش داد که این اثر پس از هشت سال کار تحقیقاتی توسط موزه شهر لاهه و با همکاری چند موسسه از سایر کشورها، بار دیگر به‌عنوان اثری اصلی و اورجینال از رامبراند تأیید و معرفی شده است.

در این اثر نقاشی، داوود در حال نواختن چنگ برای پادشاه سالخورده طالوت است، در حالی که طالوت مشغول گریستن و پاک کردن اشک‌هایش با پرده است.

4

5

"ارسطو در کنار مجسمه نیم‌تنه هومر" از دیگر آثار مشهور و موفق رامبراند است. در این اثر ارسطو با حالتی متفکرانه به مجسمه هومر نگاه می‌کند. میان این دو فیلسوف ۵۰۰ ساله فاصله وجود دارد.

6

رامبراند در سال‌های آخر عمرش دچار انزوا و مشکلات مالی شد و در سال ۱۶۶۹ درگذشت. 

7
خودنگاره‌های رامبراند نیز از جمله آثار مشهور این هنرمند است


8
خودنگاره‌ای از رامبرانت


9
"اثر گنج پنهان"


10

اثر "سران صنف پارچه فروش"

هنرمند ونسان ونگوگ رامبراند نقاش اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین