کد خبر: 38937 A

بهترین تئاتر سال ۹۷ معرفی شد/ اهدای نشان به بهرام بیضایی و تقدیر از سعید پورصمیمی

بهترین تئاتر سال ۹۷ معرفی شد/ اهدای نشان به بهرام بیضایی و تقدیر از سعید پورصمیمی

هجدهمین جشن سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان، پژوهشگران خانه تئاتر با معرفی برگزیدگان و تقدیر از دو چهره هنری و رسانه‌ای برگزار شد.

ایران آرت: هجدهمین جشن سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان، پژوهشگران خانه تئاتر عصر پنجشنبه - ۲۴ مرداد - در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی برگزار و نخستین نشان مسئولیت اجتماعی، به اسماعیل فیروزی برای کارگردانی نمایش «الیور تویست» اهدا شد.

همچنین دومین نشان مسئولیت اجتماعی نیز به میرکمال میرنصیری کارگردان نمایش رستم و سهراب رسید.

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی از سخنان اهالی سینما و تئاتر، از سعید پور صمیمی تقدیر شد و ایرج راد و گوهر خیر اندیش برای انجام این بخش نکوداشت روی صحنه آمدند.

خیراندیش درباره این بازیگر گفت: سعید پورصمیمی برای همه ما یک نمونه بازیگری درخشان است و نظم، رفاقت، انسانیت و ادب او مثال زدنی است و همیشه هرکسی که او را می شناسد از کاربلدی او می گوید و کسی نقش بدی از وی سراغ ندارد و من سر تعظیم سوی این بازیگر فرود می آورم.

ایرج راد نیز در این باره اظهار کرد: تاکنون از سعید پورصمیمی دو بازی شبیه هم ندیدم؛  او از بازیگرانی است که هر نقشی را منطبق با نقش اجرا می کند.

این بازیگر تئاتر و سینما تصریح کرد: سعید پورصیمیمی پیش همه محترم است. همه او را دوست دارند حتی با تندخویی‌هاش، عاشقانه برخورد می کنند و می دانند وی با تمام وجود برای هنر نمایش ارزش قائل است و هر کسی که بخواهد به بازیگری توهین کند و خارج از اخلاق در این هنر حضور داشته باشد، سعید برآشفته می شود و با او برخورد می کند.

راد تاکید کرد: او الگو و شاخص بازیگری است و با بزرگترین ها عزیزترین و توانمندها کار خود را در عرصه هنرهای نمایشی شروع کرد و توانمند ماند و در تاریخ این کشور به عنوان هنرمند توانمند از وی یاد خواهد شد.

سعید پورصمیمی نیز در این مراسم اظهار داشت: همبستگی  احترام به همدیگر، به نسل ما بر می گردد؛ زمانی تئاتر را شروع کردیم که سال های بی رونقی هنر نمایش بود. بدیهی است امروز اتفاقاتی افتاده و صحبت بسیار است که گسترش هر کاری عیب و ایراداتی دارد؛ امیدوارم با رونق نمایش مراقب باشیم ضایعات لطمه نزد. به نسل جوان توصیه می کنم باید از این فرهنگ مراقبت کرد.

در  این مراسم انجمن منتقدان خانه تئاتر از خدمات دلسوزانه اشکان خطیبی برای آموزش اصولی تقدیر کرد.

اشکان خطیبی در این بخش با خواندن نامه ای از یکی از نوجوانان به فعالیت ۵ ساله خود در آموزش نوجوانان اشاره کرد و گفت: هزاران هزار هنرجو وجود دارد که شاید هیچ وقت کشف نشوند و جرات بروز پیدا نکنند به همین دلیل باید به نوجوانان بیشتر توجه کنیم.

در ادامه این مراسم، دکتر مهناز رونقی، دکتر رها خرازی‌آذر، لیلی فرهادپور و یلدا معیری جوایز هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان خانه تئاتر  را اهدا کردند.

سپس کلیپی از سخنان اساتید رسانه پخش و با حضور لوریس چکناواریان و مسعود رایگان،  از سید وحید عقیلی، رییس اسبق دانشگاه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تقدیر شد.

در ادامه بهترین نمایش‌های سال ۹۷، از میان ۱۰۴۱ نمایش اجرا شده بدین شرح معرفی شدند.

رتبه سوم مشترک با اهدای نشان نوشین به نمایش های "خنکای ختم خاطره" به کارگردانی "حمیدرضا آذرنگ"  و "بی‌تابستان" به کارگردانی "امیررضا کوهستانی" رسید..

جایزه امیررضا کوهستانی به دلیل حضور ایشان در خارج از کشور، به لیلی رشیدی بازیگر نمایش «بی‌تابستان» اهدا شد.

رتبه دوم بهترین نمایش سال ۹۷ از نگاه اعضای انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر به نمایش اپرای عروسکی"عشق" به کارگردانی " بهروز غریب‌پور" اهدا شد.

رتبه اول بهترین نمایش سال هم به نمایش‌های "خانه برناردا آلبا" به کارگردانی " علی رفیعی" رسید.

علی رفیعی در این بخش اظهار داشت: بهترین خاطره حرفه ای تمام این سال ها در این اثر بوده است؛ تئاتر کار یک گروه است نه یک نفر، گروهی که من یکی از اعضای آن بودم بهترین خاطره را در طول زندگی حرفه ای برایم باقی گذاشت. از همه عوامل سپاسگزارم اگر عمری باشد و کار دیگری داشته باشم آرزو دارم با همین گروه کار را پیش ببرم.

در ادامه این مراسم نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو-ایران با حضور  یدالله کابلی از اساتید خوشنویسی و اعضای شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، به بهرام بیضایی اهدا شد.

در بخش معرفی بهترین گروه تئاتری سال ۹۷ از نگاه انجمن منتقدان خانه تئاتر، توسط  احترام برومند به گروه تئاتر"مستقل" به سرپرستی "مریم کاظمی" اهدا و همچنین یاد شادروان حسین محب اهری گرامی داشته شد.

 

بهرام بیضایی حمید امجد علی رفیعی سعید پورصمیمی خانه برناردا آلبا خنکای ختم خاطره
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین