کد خبر: 38492 A

هنرمندان به وزیر صمت چه گفتند؟/ رضا رحمانی:هنر به کمک صنعت بیاید/مهدی افضلی: اگر صنعت مانند ورزش به هنر هم توجه کند تحولی چشمگیر را شاهد خواهیم بود

هنرمندان به وزیر صمت چه گفتند؟/ رضا رحمانی:هنر به کمک صنعت بیاید/مهدی افضلی: اگر صنعت مانند ورزش به هنر هم توجه کند تحولی چشمگیر را شاهد خواهیم بود

رنگ اکریلیک 480 هزار تومان شده... سیم حرفه ای ویلون یافت نمی شود...

ایران آرت : جمعی از هنرمندان و روسای انجمن های هنری با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن دیدار کردند.

در این دیدار هنرمندان ضمن بیان برخی دغدغه های خود، از وزیر صمت خواستار حضور حمایتی پررنگ صنعت از هنر ایران شدند و رضا رحمانی با استقبال از پشتیبانی همه جانبه صنایع از هنر، گفت:" صنعت و تجارت ما برای فرهنگ سازی نیازمند اصحاب فرهنگ و هنر است."

در این دیدار چهره هایی مانند اسماعیل آذر،شهرداد روحانی، مهدی افضلی، علی شیرازی، حمید رضا نوربخش،حبیب الله صادقی، محمد معتمدی، اصغر همت، حمید رضا آذرنگ، اسماعیل خلج،شهرام گیل آبادی ، سیف الله پویاراد، امیر راد، محمد حیدری، مریم خوانساری و ... حضور داشتند.

مهدی افضلی، مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر آغازگر این نشست صمیمانه بود. او گفت مدتی ست گلایه های متعددی در خصوص کمبود برخی مواد اولیه خلق آثار هنری را می شنوم،به موازات آن مدتهاست درباره نهادینه شدن همکاری های هنر و صنعت سلسله نشست هایی را برگزار می کنیم. از دیگر سو از تمایل جدی وزیر محترم صمت برای همکاری با جامعه هنری با خبر شده ام. از این رو در فرصت کوتاهی که دست داد این نشست را هماهنگ کردیم تا مقدمه ای برای همکاری ها و نشست های بعدی باشد.

دیدار جمعی از هنرمندان با رضا رحمانی  وزیر صنعت، معدن و تجارت

افضلی تاکید کرد : تجربه جهانی می گوید هنر و صنعت پیوندی دیرین با هم دارند و کشورهای توسعه یافته از قدرت هنر بهره های بسیار می برند. ضروری است در ایران هم زمینه های تعامل هر چه بیشتر این دو مولفه زیر ساختی فراهم شود.

مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر افزود:" خوشبختانه سالهاست ورزش از موهبت حمایت های توسعه بخش صنایع بزرگ بهره مند شده است، اگر درصد کوچکی از این حمایت ها به عرصه هنراختصاص یابد، هم گام هایی بزرگ در اعتلای هنر ایران برداشته می شود هم صنایع ایران بر بلندای فرهنگ توانمندتر و کارآمدتر جلوه می کند.

اسماعیل آذر، شاعر شناخته شده، خواهان نگاه حمایتی صنایع از ادبیات ایران شد. او پیشنهاد داد در پی ابزار نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص وضعیت زبان فارسی برنامه های اصولی ترویجی در این باره با حمایت وزارت صمت تولید و اجرا شود.


حبیب الله صادقی، نقاش، سخنران بعدی این جلسه بود. او با اشاره به مشکل ممنوعیت واردات اقلام مورد نیازهنرمندان تجسمی گفت: متاسفانه شرایطی فراهم شده که هنرمندان تجسمی برای خلق آثار با محدودیت جدی مواجهند. الان یک تیوپ رنگ اکریلیک 480 هزار تومان است و این برای هنرمندان از اساتید تا جوانان بسیار گران است. مدادهای هنر نایاب شده اند، زیرا با این استدلال که مداد در داخل تولید میشود جلوی واردات این اقلام گرفته شده در حالی که در دنیا حدود ششصد نوع مداد وجود دارد و در داخل فقط مداد برای تحریر دانش آموزی تولید می شود نه مدادهای هنری حرفه ای. "

دیدار جمعی از هنرمندان با رضا رحمانی  وزیر صنعت، معدن و تجارت

علی شیرازی دیگر هنرمند تجسمی حاضر در نشست با وزیر صمت با بیان اینکه در چند سال اخیر به همت گالری داران ایرانی و افرادی که عاشقانه کارکردند اقتصاد هنر تکان خورده است، گفت: در دوره های اخیر در حراج های هنری خارج از کشور بخش اعظمی از آثار و هنرمندان شرکت کننده از ایران بوده و همچنان رکورد میزان فروش و بالاترین قیمت متعلق به هنرمندان ایرانی است، این در حالی است که امروز هنرمندان کشورمان نمی توانند مواد اولیه کار خود را پیدا کنند.
وی اظهار داشت: اگر کالایی نمونه ایرانی داشته باشد ما اصلا سراغ متریال خارجی نمی رویم مانند جوهر خوشنویسی که اصلا حتی مواد خارجی را هم امتحان نمی کنیم. اما در مورد نقاشی و رنگ های مورد استفاده، هر کدام از هنرمندان به یک نوع رنگ خاص شناخته می شوند و ممکن نیست که ان را تغییر دهند، هنر ایران در منطقه شناخته شده است در حالی که ما الان از رقبای کوچکمان در حال جاماندن هستیم.


در ادامه این نشست سیف الله  پویا راد، موسس دوسالانه نقاشی دامون فر با اشاره به اینکه به عنوان اولین شرکت خصوصی به دلیل دغدغه شخصی هفت دوره از این دوسالانه را برگزار کرده و تاکنون بیش از ١٢ هزار هنرمند جوان از طریق این جشنواره به جامعه هنری معرفی شده اند گفت: امروز برای این امده ام تا موضوع کمبود مواد مصرفی جامعه هنری را مطرح کنم، هزینه خرید این اقلام در مقایسه با ارزش افزوده اثار خلق شده بسیار ناچیز است. در ایران چهار تولید کننده مداد داریم که تنها مداد محصلی تولید می کنند،اما به اشتباه وارادت مدادهای تخصصی هنری ممنوع شده و انواع مدادهای با کیفیت و بی کیفیت به صورت قاچاق وارد کشور می شود ، امروز استدعا داریم که گشایشی در این زمینه حاصل شود.

دیدار جمعی از هنرمندان با رضا رحمانی  وزیر صنعت، معدن و تجارت


امیر راد رییس هیات مدیره انجمن نقاشان ایران نیز با اشاره به اینکه کمبود مواد مصرفی تولید اثار هنری می تواند تبعات بدی برای کشور داشته باشد گفت: حوزه صنعت و هنر از قرن ١٩ همراهی و پویایی داشته اند و ما امیدواریم این نشست اغاز حرکت جدیدی در این خصوص باشد.
وی با ارایه پیشنهاداتی در این خصوص گفت: به واسطه حضور انجمن ها و خانه های هنری می توان به برگزاری جشنواره های هنری میان رشته ای صنعت و هنر فکر کرد. همچنین طراحی جوایز هنری و یا برپایی جشنواره های در حوزه صنعت مثلا صنعت خودروسازی امکان پذیر است که می توان در این خصوص کارگروهی را تعیین و موارد را بررسی کرد.

در ادامه نشست حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی با اشاره به بضاعت محدود وزارت ارشاد در حمایت از فرهنگ و هنر افزود: امکانات و فضاهای گسترده ای در مجموعه وزارت صنایع هست که می تواند حامی فرهنگ باشد، متاسفانه حتی در بخش هایی از زیر مجموعه شما که حامی رویدادهای هنری می شوند هزینه را صرف کنسرتهای پاپ و پرمخاطب می کند در حالی که باید از موسیقی هویتی مانند ارکسترهای ملی و سمفونیک و موسیقی محلی حمایت کرد.


وی تاکید کرد که می توان اشتی دوسویه ای بین هنر و صنعت داشت به طوری که هنر هم بتواند ابزاری در جهت دغدغه های این بخش مانند تولید ملی قرار گیرد.

دیدار جمعی از هنرمندان با رضا رحمانی  وزیر صنعت، معدن و تجارت

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران نیز در سخنانی در خصوص مسایل حوزه موسیقی و فعالیت ارکستر سمفونیک توضیحاتی ارایه کرد.او سپس با اشاره به اینکه امکان همکاری ارکستر با بخش صنعت برای اجراهای موسیقی و ساخت قطعات سمفونیک وجود دارد افزود: ٢٥ سال پیش در پروژه ای در اتن شرکت داشتم که ارکستر فیلارمونیک لندن قطعه ای را در آکروپلیس ضبط کرد ، به اذعان سازمان جهانگردی یونان پخش همین قطعه به صورت قابل توجهی میزان گردشگر این کشور را افزایش داده بود، سابقه این تجارب یا همکاریها در دنیا وجود دارد و در ایران نیز قابل اجراست.

او گفت موزیسین ها برای به روز رسانی سازهای خود این روزها در بازار با کمبود مواد حرفه ای مانند سیم ساز  مثلا ساز ویلون که هر چند وقت یک بار باید عوض شود، مواجه هستند.
 

محمد معتمدی، خواننده، دیگر هنرمند حاضر در این دیدار گفت: موسیقی ما امروز مانند تجربه ٣٠ سال پیش خانه های قدیمی در کاشان است که هنوز ارزش واقعی ان مشخص نشده است، اگر بخشی مانند صنعت به این موضوع توجه کرده و حمایت کند یک سرمایه گذاری در جریان ایده ال فرهنگی است که چندین سال بعد نتیجه میدهد.

دیدار جمعی از هنرمندان با رضا رحمانی  وزیر صنعت، معدن و تجارت
شهرام گیل ابادی مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه صنعت به هنر نیاز دارد و هنر هم برای رشد به صنعت، اظهار داشت: هنرمندان در جامعه ایران مرجعیت ٢٦ درصدی دارند، همین ظرفیت می تواند شما را در اهدافتان مانند همین موضوع  حمایت از تولید ملی کمک کند.
وی با اشاره به موضوع دیپلماسی فرهنگی گفت: در این فصل تحریم ها هنرمندان به راحتی اثار هنری خود را در کشورهای دیگر نمایش می دهند و حتی فروش اثر و عایدی هم دارند، در بسیاری از کشورها و مراکزی که امکان حضور صنعت نیست اثار هنری به راحتی عرضه می شوند، به طور مثل همین زعفران ایرانی را در قالب یک رویداد هنری در کشورهای دیگر عرضه کنید ببینید چه نتایجی دارد.


وی با اشاره به امتیازدهی به صنایع بر اساس عمل به مسوولیت های اجتماعی گفت: بخشی از این مسوولیت اجتماعی می تواند هنر باشد، کمیته صنعت و هنر را شکل بدهید تا بسیاری از این موارد در ان قابل احصا باشد چرا که هنر برای صنعت منافع بیشماری دارد.

در ادامه حمید رضا آذرنگ، دبیر جشنواره تئاتر مقاومت خواستار حمایت جدی وزارت صمت از این رویداد ملی که پایگاه آن در خرمشهر است، شد.

اصغر همت و اسماعیل خلج نیز در همین راستا خواهان توجه افزون تر صنایع به مقوله فرهنگ و هنر شدند.
 

در پایان این دیدار رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به هنرمندان در این نشست با ذکر خاطره خود از اثر هنری سریال امام علی علیه السلام و اثرگذاری آن بر مخاطب گفت: امروز رو تاریخی و به یادماندنی برای بنده است که در حضور اصحاب بزرگ فرهنگ و هنر هستم. زمانی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم جمله ای داشتم "فرهنگ و هنر باید به کمک صنعت بشتابد" امروز در کارم این جمله را بیشتر از همیشه حس می کنم.
وی با سپاس از موسسه توسعه هنرهای معاصر برای تشکیل این جلسه، تاکید کرد مسائلی مانند فرهنگ سازی در شرایط تحریم، تولید ملی و یا موضوعاتی از این قبیل بدون زبان هنر ماندگار نمی شود.

رحمانی وزیر صمت افزود: به طور نمونه معدن یک نعمت خدادادی است و تولیدات معدنی امروز کشور ارزشی بیش از ٢٠ میلیارد دلار دارد ولی مردم شناخت درستی از این معادن ندارند، اینجاست که زبان هنر به کار می اید.

دیدار جمعی از هنرمندان با رضا رحمانی  وزیر صنعت، معدن و تجارت
وی با اشاره به اینکه برخی صنایع در کشور خود هنر هستند افزود: اینکه چطور حمایت معنادار مردم از تولیدات ملی را نهادینه کنیم نیازمند زبان هنر است و این تخصص شماست، شما به صنعت کمک کنید در این خصوص کمیته و یا کارگروه هنر و صنعت هر چه زودتر تشکیل شود.


رحمانی با اشاره به برنامه در حال اجرای وزارتخانه صمت با عنوان ارتباط دانشگاه و صنعت که اثرات محسوسی را به دنبال داشته گفت: می توان همین کار را در حوزه فرهنگ هم انجام داد، همچنین علاقه داریم تا اثار هنری با موضوعات و دغدغه های حوزه صنعت تولید شود.


وی همچنین در رابطه با موضوع ممنوعیت واردات ملزومات حوزه هنرمندان تجسمی گفت: معاونت بازرگانی وزارت صمت مسوول بررسی موضوع و پیشنهاد راه حلی برای رفع آن می شود، البته می توان همزمان برنامه ریزی هم برای تولید این مواد در داخل کشور انجام داد.

 

مهدی افضلی وزیر صمت کارگروه هنر و صنعت دیدار هنرمندان با وزیر صنعت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین