کد خبر: 38341 A

نام‌های شگفت‌انگیز در میان نامزدهای بوکر/ نویسنده‌ای که هرگز تمام نمی‌شود

نام‌های شگفت‌انگیز در میان نامزدهای بوکر/ نویسنده‌ای که هرگز تمام نمی‌شود

فهرست اولیه جایزه بوکر سال 2019 چند روز پیش اعلام شد و 13 کتاب برای به دست آوردن جایزه پانصد هزار پوندی با هم رقابت می‌کنند.

ایران آرت: برای اولین بار در طول چند سال گذشته چند مورد شگفت‌انگیز در میان فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر 2019 به چشم می‌خورد. فهرست امسال شامل اسم‌های بزرگی است که یکی از آن‌ها چهار دهه پیش برنده جایزه بوکر هم شده است.

البته بی‌شک بزرگ‌ترین نام فهرست امسال مارگارت آتوود است. نویسنده کانادایی با داستان "وصیت‌ها" که در ادامه داستان "قصه ندیمه" نوشته شده است موفق شد در فهرست امسال قرار بگیرد. "سرگذشت ندیمه" داستان پادآرمان‌شهری آتوود درباره وضعیت زنان در شهری به نام گیلیاد است و پس از تبدیلش به اقتباسی تلویزیونی بار دیگر مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. هفته پیش هم اعلام شد که فصل پنجم سریال هم قرار است تولید شود و "سرگذشت ندیمه" یک سال دیگر مهمان خانه‌های طرفدارانش خواهد بود. آتوود در سال 200 با داستان "آدمکش کور" موفق شد بوکر را به خانه ببرد اما این بار برای رمانی نامزد شده است که دو ماه دیگر وارد بازار کتاب خواهد شد.

"وصیت‌ها" پانزده سال پس از اتمام داستان در "سرگذشت ندیمه" رخ می‌دهد و توسط سه شخصیت زن روایت می‌شود اما داوران برای جلوگیری از لو رفتن داستان توضیح بیشتری ندادند و فقط اعلام کردند که با داستانی "ترسناک" روبه‌رو خواهید شد.

به گزارش ایبنا، سلمان رشدی در سال 1981 با داستان "کودکان نیمه‌شب" موفق شد جایزه بوکر را به دست آورد و امسال با "کیشوت" که برداشتی آزاد از داستان "دن کیشوت" است موفق شد در فهرست اولیه نامزدهای بوکر 2019 قرار بگیرد. "کیشوت" قرار است ماه آینده وارد بازار کتاب شود.

"فرانکنشتاین" هم با نگاهی به داستان ماری شلی عناصر دوره رمانتیک را با تکنولوژی قرن بیست و یکم ترکیب می‌کند تا هویت جنسیتی را به شکلی دیگر بررسی کند.

دبورا لوی با داستان "مردی که همه چیز را دید" در میان نامزدهای بوکر قرار گرفت و در واقع برای سومین سال است که در فهرست اولیه نامزدهای بوکر قرار می‌گیرد. در سوی دیگر داستان "دیوار" نوشته جان لنچستر با بررسی حکومتی دیکتاتوری و میل کشورها برای بالا بردن مرزهای کشور در دوره‌ای که با فاجعه محیط‌زیستی روبه‌رو هستیم خواننده را با حقیقتی تلخ روبه‌رو می‌کند.

جایزه "من بوکر" به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.

نامزدهای نهایی بوکر 2019 در روز سوم سپتامبر و برنده در تاریخ 14 اکتبر اعلام می‌شود. سال گذشته داستان "مرد شیرفروش" نوشته آنا برنز به عنوان برنده جایزه بوکر اعلام شد.

 

جایزه بوکر مارگارت اتوود جایزه ادبی بوکر بوکر 2019
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین