کد خبر: 37903 A

از هر سه بلیت سینما یکی برای کمپانی دیزنی است / ولع دیزنی برای پیشی گرفتن از رقبا / راز افزایش سهم دیزنی از بازار سینما

از هر سه بلیت سینما یکی برای کمپانی دیزنی است / ولع دیزنی برای پیشی گرفتن از رقبا / راز افزایش سهم دیزنی از بازار سینما

حسین شاکری: به‌رغم گزارش‌های منتشر شده از کاهش 6 تا 10 درصدی آمار فروش سینمای هالیوود در آمریکای شمالی و انگلستان در نیمه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، آمارها حکایت از استقبال بسیار خوب از تولیدات کمپانی «والت دیزنی» دارد.

ایران‌آرت: نشریه گاردین نوشت: گفته می‌شود تنها در آمریکای شمالی از هر 3 بلیت فروخته شده سینماها یک قطعه مربود به آثار کمپانی دیزنی است که بنا به گفته کارشناسان از عزم این موسسه عظیم فیلم‌های انیمیشین و داستانی جوانان و نوجوانان برای ورود دوباره به عرصه رقابت‌ها در صنعت سینما حکایت دارد.

بنابر آمار منتشر شده، فروش فیلم‌های کمپانی دیزنی در نیمه نخست سال 2019 به بیش از 2 میلیارد دلار معادل 1/6 میلیارد پوند رسیده است که 35 درصد از بازار فروش سینماها را تشکیل می‌دهد؛ این گزارش نشان می‌دهد که حدود یک سوم بلیت‌های فروخته شده سینما تنها در آمریکای شمالی متعلق به کمپانی «والت دیزنی» است.

گفته می‌شود چنین رشدی بی‌سابقه بوده است؛ 9 پله بالاتر از مدت مشابه سال 2018 میلادی. این در حالی است که بیشترین سهم «دیزنی» از بازار سینما آخرین بار در سال 2016 بود که حدود 26 درصد اعلام شده بود. آخرین بار که یک فیلم غیردیزنی توانست بالاترین سهم جدول پرفروش‌ها را نصیب خود کند در سال 2015 متعلق به کمپانی یونیورسال با 22 درصد اعلام شده است.

گفته می‌شود 5 فیلم اصلی «دیزنی» سهم بسیار زیادی در این موفقیت داشته‌اند. دو تا از این فیلم‌ها، «انتقام‌جویان: پایان بازی» و «کاپیتان مارول» از تولیدات شرکت «مارول» هستند که در سال 2009 به مبلغ 4 میلیارد دلار توسط کمپانی دیزنی خریداری شد. دو فیلم دیگر یعنی «علاءالدین» و «دامبو» یادآور خاطرات نسخه‌های کلاسیک آن‌ها است و پنجمین فیلم، «داستان اسباب‌بازی 4» ثمره دیگر خرید کمپانی «والت دیزنی» است: استودیو انیمیشین‌سازی «پیکسار» که در سال 2006 به قیمت 7 میلیارد دلار توسط دیزنی خریداری شد.

 پیش‌بینی‌های اولیه برای نیمه دو اکران سال گویای وضعیت بهتری برای «دیزنی» است؛ در میان جدول اکران نام فیلم‌هایی چون «شاه شیر» نسخه جدید یک اثر خاطره‌انگیز کلاسیک دیگر و «یخ‌زده 2» و نیز «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» (لوکاس فیلم، از دیگر خریدهای جنجالی دیزنی به قیمت 4 میلیارد دلار در سال 2012) از ادامه موفقیت‌های این موسسه عظیم فیلم‌سازی حکایت دارد.

بنابه گفته «جرمی کی»، سردبیر سایت سینمایی «اکران بین‌الملل» می‌گوید؛ سلسله خریدهای «دیزنی»، موقعیت با ثبات منحصر به‌فردی از برندهای مختلف را در اختیار دیزنی قرار داده تا بتواند به اوج فروش یک کمپانی دست پیدا کند. راهبرد عملی «والت دیزنی» در 15 سال گذشته هزینه‌کرد بسیار بالا برای در دست گرفتن طیف وسیعی از امتیازات و بهره‌برداری بی‌وقفه و سرسختانه از آن بوده است.

او می‌افزاید؛ همیشه صنعت سینما دارای فرازونشیب بوده است و شرکت‌های فیلم‌سازی تلاش کرده‌اند تا با آزمون و خطا با کمپانی‌های دیگر شانس خود را امتحان کنند.

«کی» ادامه می‌دهد: و دیزنی بیش از دیگر کمپانی‌ها در این امر تلاش کرده و در هزینه کردن مضایقه نکرده و برای در دست گرفتن بازارهای جهانی در این راه ریسک زیادی کرده است.

کمپانی «دیزنی» حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته است: در ماه مارس این شرکت عظیم، کمپانی فاکس (قرن بیستم)، یکی از «شش غول» فیلمسازی هالیوود را نیز بلعید. اکنون با قراردادی 71 میلیارد دلاری امتیازات عظیم‌تری را در اختیار دارد؛ امتیاز فیلم‌هایی چون «آواتار» و «مردان ایکس» هم‌چنین مجموعه تلویزیونی «سیمپسون‌ها». اگر چه هیچ یک از این فیلم‌های در جدول زمان‌بندی اکران دیزنی دیده نمی‌شود اما، تهدید کاهش فزاینده سیستم رقابتی هالیوود، به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

«کی» بر این باور است که؛ اکنون دیزنی می‌تواند ارزش‌مندترین دارایی‌های کمپانی فاکس را در اختیار گرفته و آن‌ها را توسعه دهد اما کاملا روشن است که برای دیگر رقبا اصلا خبر خوبی نیست یک شرکت فیلم‌سازی این چنین با اشتهایی سیری‌ناپذیر بخش بزرگی از سهم فروش سینماها را از آن خود کند. با این وجود دیگر استودیوها نیز سهم خود را خواهند داشت هرچند نه به اندازه دیزنی. شرایط ایجاب می‌کند که دیگر شرکت‌های فیلم‌سازی خود را وفق دهند و یا نابود شوند.

البته بلندپروازی «دیزنی» به بلعیدن امتیازات دیگر استودیوها محدود نمی‌شود؛ این کمپانی در راهبرد برنامه «پرش» تصمیم گرفته است فیلم‌های خاطره‌انگیز گذشته خود هم‌چون «آلیس در سرزمین عجایب» به کارگردانی «تیم برتون» در سال 2010 را در نسخه اصلی و یا نسخه جدید و غیرانیمیشن به طور متناوب بازسازی و به نمایش درآورد؛ این راهبرد با هدف آشنایی نسل جدید با فیلم‌هایی که برای نسل‌های گذشته نوستالژی محسوب می‌شود، اتخاذ شده است. در این میان می‌توان به فیلم‌های «مافیسنت» (نگاهی دیگر به داستان زیبای خفته)، «سیندرلا»، «زشت و زیبا» و «کتاب جنگل» نیز دیده می‌شود. تا این زمان برای اکران سال آینده، «دیزنی» نمایش فیلم‌هایی چون «شاه شیر»، «بانو و ترمپ» و «مولان» را در دستور کار خود قرار داده و در قدم بعدی برای تسخیر بازار چین دورخیز کرده است.

با تمام این تفاسیر، تحلیل‌گران رقبای جدی را هم‌چون «نتفلیکس» که روش‌های دیگری به جز فروش بلیت را در دستور کار قرار داده و تعداد بسیار قابل توجهی از فیلم‌ها و سریال‌ها را تولید کرده است، از چالش‌های سخت مقابل «دیزنی» می‌دانند؛ گرچه راهبرد به کار گرفته شده توسط «دیزنی» کمک کرده است تا این شرکت بتواند هم‌چنان امتیازهای خود را حفظ کند.

 

 

دیزنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین