کد خبر: 37209 A

کلاه قرمزی به سرنوشت نود دچار شد

کلاه قرمزی به سرنوشت نود دچار شد

تهیه‌کننده مجموعه "کلاه قرمزی" از تعطیل و جمع شدن دکور این برنامه خبر داد.

ایران آرت: حمید مدرسی تهیه کننده مجموعه "کلاه قرمزی" در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما درباره مالکیت این شخصیت‌های عروسکی توضیحاتی را مطرح کرد و از جمع شدن دکور این مجموعه پرطرفدار خبر داد.

او در یادداشت بلندی که در اختیار ایسنا قرار داده، درباره مجموعه "کلاه قرمزی" و سرنوشت آن خطاب به حامد معینی نوشته است: "چند سالی است معاونتی به عنوان مالکیت فکری در سازمان صدا و سیما با مدیریت جنابعالی شکل گرفت در راستای هدف حفظ منافع سازمان صدا و سیما ولی عملاً در راستای همین حفظ منافع صداوسیما، لطمات اقتصادی - اجتماعی، بزرگی به اکثر پروژه‌ها تحت نظر جنابعالی وارد شد.

اینجانب با تسلط به مجموعه "کلاه قرمزی" و تولید نشدن سه سال این سریال، آماده ارائه مستنداتی هستم که بیش از ۵۰ میلیارد تومان به صداوسیما ضرر و زیان وارد کردید. فقط در موضوع مجموعه "کلاه قرمزی" جمع بزنید با پروژه‌های دیگری که توسط جنابعالی و همکاران شما به سرنوشت تعطیلی کامل دچار شده‌اند؛ از برنامه پربیننده "نود" عادل فردوسی‌پور گرفته تا شخصیت عروسکی جناب‌خان و قطعاً عروسک‌های معروف و محبوب قبلی سیما، با احترام به حقوق ملی و مردمی صداوسیما که اصولاً بودجه اصلی توسط مردم پرداخت می‌شود، حتی با علم حقوق مادی و معنوی شخصیت‌های عروسکی و برنامه‌های معروف و پربیننده، کدام عقل و منطقی به توقف و تعطیلی کامل برنامه‌های پرمخاطب و محبوب مردمی حکم می‌دهد. سرمایه‌گذاری خود صداوسیما در طول این سال‌ها و شکل گرفتن برنامه‌های پرمخاطب، پرتأثیر و فرهنگ‌ساز و قطعاً مفرح چه می‌شود و این برنامه‌ها با چه توجیهی به تعطیلی کشانده می‌شوند؟"

او در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: "جنابعالی و همفکران شما اگر به جای بی‌احترامی، نقض حقوق هنرمندان و سازندگان، تهدید به دادگاه کشیدن، رویه دیگری را در قالب احترام به سازندگان و هنرمندان در پیش بگیرند، قطعاً نتایج بهتری هم برای سیما و هم برای مردم به دنبال خواهد شد. به یاد ندارم در طول ۳۰ سال فعالیت تولید در سیما درخصوص نقض قرارداد و بدهی‌های سیما به تهیه‌کنندگان و یا هنرمندانی در زمان مقرر توانسته باشند به حقوق قانونی خود حتی در دادگاه رسیده باشند که حالا قرار باشد ما به حقوق قانونی و مستند خود برسیم."

مدرسی در ادامه تاریخچه مالکیت کلاه قرمزی را مرور کرده و نوشته است: "مجموعه کلاه قرمزی با بیش از ۲۳ سال قدمت و تولیدات موفق و پر تاثیر و فرهنگ‌ساز و اینجانب به عنوان تهیه‌کننده برنامه و به نمایندگی از خالقین اصلی اثر و خلق شخصیت‌های عروسکی آقایان ایرج طهماسب و حمید جبلی با در دست داشتن چندین توافقنامه و نامه که به امضا مدیران محترم وقت سیما و کارشناسان رسیده است در قبال دریافت پول و شرایط اهدایی این مجموعه، کلیه حقوق معنوی و مادی این مجموعه قبلاً واگذار شده است.

قابل ذکر است واگذاری این حقوق توسط مدیران وقت سیما با حضور خالقین این مجموعه، هنرمندان مردمی آقایان طهماسب و جبلی صورت گرفت، در محیطی دوستانه - منطقی و قطعاً با احترام، جنابعالی و همکاران شما معترض به این واگذاری هستید و عملاً نقص آشکار و قرارداد این واگذاری را رقم زدید. دعوت می‌کردید با اقدام منطقی و محترمانه با حضور کارشناسان محترم سیما و سازندگان این مجموعه، این حقوق را تقدیم می‌کردیم. نیازی به رجوع به دادگاه و تهدید نبود که هیچگاه در دفاع از این حقوق در دادگاه مورد نظر سیما شرکت نکردیم و نخواهیم کرد.

فقط با جسارت و جرأت اعلام فرمایید اختتامیه و تعطیلی دائمی این مجموعه کلاً قرمزی در سیما از زمان اقدام جنابعالی صورت گرفت و خودتان جوابگوی مردم، مدیران محترم سیما و رسانه‌ها باشید، نه هنرمندان و سازندگان این مجموعه.

در این لحظه تلخ که مشغول جمع‌آوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسک‌ها هستیم، دوری نخواهد بود که روی این میز پرخاطره گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسی پور که هندوانه به شرط چاقو عرضه می‌کند، فعالیت خود را ادامه دهد! امروزه هندوانه و طالبی ارزان را برای مردم را بچسبیم، هنر کیلویی چند؟!"

معینی هفته گذشته درباره وضعیت "کلاه قرمزی" و سایر عروسک‌های آن و مالکیت حقوقی آن در مصاحبه‌ای گفته بود: "کلاه قرمزی اثری بود که به سفارش سازمان صدا و سیما تولید شده بود و طرح و برنامه سازمان صدا و سیما برای خلق هر کاراکتر آن طبق اسنادی که وجود دارد، از سازمان صدا و سیما مبالغی را دریافت کرده‌اند که آن را انجام بدهند. در قراردادها هم مقرر به این بودند که مالکیت این اثر متعلق به سازمان صدا و سیما است به واسطه اینکه سازمان نظارت صحیحی بر روی این دارایی‌هایش نداشت، در یک برهه با توجه به غفلتی که وجود داشت، دوستان آمدند و از آن بهره‌برداری کردند. کما اینکه آنها هم به صورت غیر مجاز این کار را انجام نداده بودند. بعضاً مجوزهایی بود که از خود اشخاص دارای سمت در سازمان صدا و سیما انجام شده بود. اما ترتیبات شکلی اعطای این مجوزها کاملاً قانونی نبود و رویه خاص و روتینی برای این مجوزها نوشته نشده بود. اما بعدها به موجب رأی دادگاه و رسیدگی که انجام شد، حتی به رأی دادگاه هم نرسید و با حصولی که از پدیدآورندگان و تهیه‌کنندگان خود اثر کلاه‌قرمزی داشتم، پرونده این مجموعه از طریق مصالحه معلوم شد که این حقوق، متعلق به سازمان صدا و سیما است و عملاً از بروز دعوای احتمالی جلوگیری کرد و کل آثاری که مالکیت سازمان صدا و سیما بود، تثبیت شد."

 

کلاه قرمزی برنامه نود
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین