کد خبر: 37197 A

امیر جعفری در اتاق تحلیل ایران‌آرت/ درباره رفتار بیمارگونِ یک تیپ شخصیتی شایع

امیر جعفری در اتاق تحلیل ایران‌آرت/ درباره رفتار بیمارگونِ یک تیپ شخصیتی شایع

شاید بگویید او جوابیه‌ای منتشر کرده و بابت سوءتفاهمی که ساخته توضیح داده و چرا ایران‌آرت پس از ختم ماجرا از آن سراغ گرفته است؟ اما...

sdv

ایران‌آرت، صابر محمدی: لابد دیده‌اید وقتی بر سر ماجرایی، موضعی اجماعی در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، عده‌ای هم هستند که بی‌توجه به بن‌مایه‌های اساسی موضوع، موضع مخالف اتخاذ می‌کنند. این دسته دوم، اغلب با این روحیه وارد موضع‌گیری می‌شوند که خلاف جریان مسلط شنا کنند، حالا این وسط، اساس موضوعی که به آن واکنش نشان داده می‌شود اغلب به حاشیه می‌رود. مثلا همه نسبت به رفتاری زشت موضع می‌گیرند و عده‌ای دیگر صرفا از این‌ رو که اعتراض به این رفتار را مد شبکه‌های اجتماعی می‌دانند و از دنباله‌روی بیزارند، موضعی متفاوت اتخاذ می‌کنند غافل از این‌که فارغ از کمیت و کیفیت واکنش‌ها، اصل ماجرا باید تقبیح شود و نباید با آن رفتار زشت موافقتی صورتی داد.

اگر پیرامون خودتان هم از این دست آدم‌ها دیده‌اید که خب خیلی راحت متوجه شده‌اید از چه تیپ شخصیتی سخن می‌گوییم، اما اگر با چنین روحیاتی آشنا نیستید، امروز با ما به اتاق تحلیل ایران‌آرت بیایید؛ یکی از این آدم‌ها را به این اتاق آورده‌ایم تا با واکاوی موردِ او، به معرفی این روحیه شایع بپردازیم.

 

ماجرا از چه قرار است؟

کسی که می‌خواهیم به عنوان مورد مطالعه‌‌ای از تیپ شخصیتیِ مورد اشاره به او بپردازیم، امیر جعفری است. لابد در روزهای اخیر جنجال ویدیویی قدیمی را که از او منتشر شد پیگیری کرده‌اید. اگر از این جار و جنجال خبری ندارید، ابتدا روی این تیتر «» کلیک کنید و خبر را بخوانید. امیر جعفری در خلال گفت‌وگویی مفصل با «تی‌وی پلاس» در سال نود و شش گفته بود آقازاده‌ها باید بنز سوار شوند چون پدرانشان زحمت و بی‌خوابی کشیده‌اند. شاید حالا بگویید او جوابیه‌ای منتشر کرده و درباره آن ویدیو توضیح داده و بابت سوءتفاهمی که ساخته توضیح داده و چرا ایران‌آرت پس از ختم ماجرا از آن سراغ گرفته است. [از او طی روزهای گذشته دو ویدیو در ایران‌آرت منتشر کردیم که در هر دو جعفری توضیحاتی درباره آن گفت‌وگو داده است. روی تیتر «توضیح امیر جعفری درباره صحبت‌های جنجالی‌اش/ فیلم» و تیتر «سکوت امیر جعفری شکست؛ کارگرزاده‌ام و رانت نمی‌گیرم/ فیلم» کلیک کنید و این دو ویدیو را ببینید]. راستش را بخواهید همان روز که بخشی از آن گفت‌وگوی قدیمی در شبکه‌های اجتماعی داغ شد می‌خواستیم بنویسیم مطمئن باشید جعفری در این باره عذرخواهی خواهد کرد و خواهد گفت که گفت‌وگو منقطع دیده شده و این طور نیست و آن طور نیست. حالا همین‌طور هم شده اما ما خوشحالیم که دست نگه داشتیم و موقعیت خودمان را از «خبرنگار» به «پیشگو» ارتقا یا تنزل ندادیم! منتها حرفی که این‌جا می‌خواهیم بزنیم نه ربط مستقیمی به آن ویدیوی قدیمی دارد و نه به این دو ویدیو که حالا برای عذرخواهی منتشر شده‌اند.

 

متمایزم پس هستم

اگر اهل شبکه‌های اجتماعی باشید لابد بارها برایتان پیش آمده که صبح از خواب بیدار شده و سراغ از صفحات و کاربری‌‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی مختلف بگیرید و ببینید به‌ناگهان همه دوستان‌تان حول محور یک موضوع حرف می‌زنند. ماجرایی رخ داده و آنها را همدل کرده که مقابل آن موضع بگیرند. شما به خودتان می‌آیید و می‌بینید که از ماجرا عقب مانده‌اید و از طرفی هم نمی‌خواهید مثل بقیه رفتار کنید. فکر می‌‌کنید اگر مثل بقیه رفتار کنید اصلا به چشم نخواهید آمد پس باید موضعی بگیرید که متفاوت به نظر برسد و به اصطلاح بالا بیاید هر چند اگر منطق درست و درمانی بر موضع شما مترتب نباشد. در واقع شما با پیوستن به چنین تحلیلی، نشان می‌دهید که روحیه تقویت هیچ کمپینی را ندارید. شما ضد کمپین هستید.

ما مطمئنیم که امیر جعفری از هنرمندان مردم‌دوست ماست و سوابق مواضع او نیز نشان می‌دهد که بارها در حمایت از مردم سخن گفته و حتی چند باری از تریبون‌های دست‌وپاگیری چون تلویزیون هم حرف‌هایی به زبان آورده که بسیار فراتر از خطوط قرمز سازمانی چون صدا و سیما محسوب می‌شده‌اند. در این باره تردیدی نداریم و عذرخواهی او از مردم را بابت حرف‌هایی که زده بود تحسین می‌کنیم. با همه بازانتشارهای عکس او با بابک زنجانی، یکی از مفسدان اقتصادی معروف که همکلاسی جعفری بوده است، هم مخالف بودیم چون می‌دانستیم موضعی که جعفری در آن لحظه از آن گفت‌وگو اتخاذ کرده، باور واقعی‌اش نیست و ناشی از همان مخالف‌خوانیِ بیمارگونه است که به آن اشاره کردیم.

به هر حال و با وجود اینکه جعفری عذرخواهی کرده، نباید فراموش کرد که او آن حرف‌ها را درباره آقازاده‌ها به زبان آورده است. گیرم بیش از دو سال پیش. حرف‌های آن روز او، محصولِ یک عادت رسانه‌ای بیمارگون است؛ ابراز تمایز از هر راهی و به هر شیوه‌ای.

امیدوارم این تجربه اخیر امیر جعفری به سلبریتی ها و به همه ما نکات اولیه و بدیهی موضعگیری های اجتماعی را یادآوری کند.این موضعگیری ها با گذشت زمان نمی میرد و ممکن است حتی پس از عمرمان هم زنده بماند! 

 

 

صابر محمدی امیر جعفری آقازاده تیپ شخصیتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین