کد خبر: 36585 A

تقدیر حسین علیزاده از آهنگسازی که همچون استاد اوست

تقدیر حسین علیزاده از آهنگسازی که همچون استاد اوست

حسین علیزاده در آیین بزرگداشت فریدون شهبازیان گفت: او برایم همچون یک استاد و معلم بزرگ است و ما احساس غرور می‎کنیم که شهبازیان را در کنار خود داریم.

ایران آرت: آیین بزرگداشت فریدون شهبازیان، در آستانه  هفتادو هفتمین  زادروز تولد این هنرمند عرصه موسیقی در نهمین همایش بزرگ شعر و موسیقی، عصر یکشنبه  ۱۹ خردادماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این برنامه به همت کانون ادبی زمستان و مشارکت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و پس از شعرخوانی محمد سلمانی، عبدالجبارکاکائی، مجید معارف‌وند و اجرای موسیقی توسط محمد اصفهانی خواننده نام آشنای کشور، حسین علیزاده، صدیق تعریف، محمد اصفهانی، محمدرضا چرغعلی، سیدعباس سجادی، شمس لنگرودی، صدیق تعریف، ماهور موسائیان و اکبر آزاد به روی صحنه آمدند.

حسین علیزاده ، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سه‌تار، در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به دوستی دیرینه خود با شهبازیان گفت: فریدون شهبازیان از نخستین تجربه‎های من در رادیو تا امروز همواره همراه و پشتیبان من  بود. او برایم همچون یک استاد و معلم بزرگ است. فریدون شهبازیان لایق قدردانی بسیار زیاد است. امشب به  شما تبریک می‎گویم که نخستین قدردانی را شما از این هنرمند انجام دادید. ما احساس غرور می‎کنیم که شهبازیان را در کنار خود داریم.

2

اکبر آزاد، شاعر و ترانه‎سرا، نیز در سخنانی گفت: بی شک فریدون شهبازیان یکی از آهنگسازانی که در نیم قرن اخیر آثار جاودانه‎ای خلق کرده‎اند. من هنوز هم در هر هفته یکی از آثار این هنرمند بزرگ را گوش می‎دهم. شهبازیان تنها آهنگسازی است که اشعار خیام را معرفی کرد، مجموعه‎ای بی‌نظیر با دکلمه شاملو و صدای شجریان و آهنگسازی خوب شهبازیان.

آزاد سپس افزود: شهبازیان مثل یک برادر بزرگ‌تر از من در شورای موسیقی حمایت کرد.

وی در پایان سخنان خود آثار شهبازیان را به یقین از آثار ماندگار موسیقی ایران دانست.

صدیق تعریف، ردیف‌دان و خواننده سنتی نیز طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جلسه‎ای که برای بزرگداشت فریدون شهبازیان برگزار شده گفت: شهبازیان به گردن موسیقی ایران حق بسیار زیادی دارد. آشنایی من با این هنرمند به دوران دانشجویی دانشگاه باز می‎گردد. نخستین کارهایی که از ایشان شنیدم همان اثر معروف با رباعیات خیام است و به دنبال آن اثر بسیار ماندگاری که شهبازیان روی شعر شادروان فریدون مشیری کار کرده است، که به باور من از جمله ماندگار‌ترین آثار تاریخ صد ساله موسیقی ایران است. او همدلی زیادی تقریبا با تمام هنرمندان موسیقی دارد و یکی از خصوصیات بارز شهبازیان این است که به کسی که با او کار می‎کند دلگرمی می‎دهد.

محمد اصفهانی، خواننده نیز در سخنانی با اشاره به این مطلب که  فریدون شهبازیان علاوه بر این که آهنگساز خوبی است انسان بسیار شریفی هم است ابراز داشت: شهبازیان از من به عنوان خواننده حمایت زیادی کرد. همواره خود را مدیون این هنرمند می‎دانم. اصفهانی تواضع را از ویژگی‌های بارز شهبازیان دانست و افزود : در زندگی هنری خود را وامدار فریدون شهبازیان، همایون خرم و بابک بیات می‎دانم.

محمدرضا چراغعلی، آهنگساز، نیز درباره شهبازیان گفت: شهبازیان فراتر از ذهن عمل می‎کند. وی علاوه بر آثار بزرگی که ساخته اخلاقیات و منش بی‌نظیری دارد. رفتار هنری او برای من همواره ارزشمند بوده است.

سخنران بعدی مراسم ماهور موسائیان  همسر شهبازیان بود. او در سخنانی گفت: تمام دوران کودکی و نوجوانی من در خانه‎ای گذراندم که از پخش صوت کوچک مادرم، نسرین جافری، اشعار شاملو و موسیقی شهبازیان را می‎شنیدم. من آشنایی با شهبازیان را مدیون مادرم هستم. همچنین به خاطر مادرم بسیار خوشحالم که کنار شهبازیان زندگی می‎کنم و توانسته‎ام به افتخار نشر در حوزه موسیقی دست یابم.

فریدون شهبازیان به عنوان آخرین سخنران با ذکر این مطلب که من اگر سخنی میگویم برای موسیقی است با ذکر این مطلب که تکرار شنیدن موسیقی خوب مطمئن‌ترین راه برای بالا بردن سلیقه و قضاوت در هنر است اظهار داشت: موسیقی مانند کلام هنری جامع و در درون خودکاوی است، که در عین حال با کلام تفاوت‎هایی دارد، از جمله این که در موسیقی رابطه میان خلاق این هنر و احساس شنونده بسیار مستقیم‎تر از آنست که به آموزش مقدماتی یا قرارداد‎های بین دو طرف نیاز داشته باشد، در حالی که بین نویسنده یک اثر ادبی و خواننده‎اش قطعا شرایط دیگری ورای این ارتباط لازم است.

شهبازیان افزود: موسیقی فنی است که به فراگیری، تمرین و ممارست نیازمند است که در کنار خلاقیت، عواطف، الهامات و انگیزه و اشتیاق به هنری والا و رشک‎انگیز تبدیل می‎شود.

در پایان این برنامه پس از سخنان فریدون شهبازیان هدایایی به رسم یادبود به این هنرمند اهدا شد.

3

حسین علیزاده شمس لنگرودی فریدون شهبازیان صدیق تعریف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین