کد خبر: 36524 A

3 هدیه چارلز دیکنز به دنیای مدرن

3 هدیه چارلز دیکنز به دنیای مدرن

امروز که نزدیک به یک و نیم قرن از مرگ دیکنز می‌گذرد، هنوز رد پای او در فرهنگ دنیای مدرن مشهود است.

ایران آرت: شاید کمتر کسی باشد که با آثار چارلز دیکنز از "دیوید کاپرفیلد" و "الیور تویست" گرفته تا "داستان دو شهر"،  "آرزوهای بزرگ" و "سرود کریسمس" آشنایی نداشته نباشد. چارلز دیکنز یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین نویسندگان انگلیسی قرن نوزدهم محسوب می شود که تاثیرگذاری‌اش فراتر از دنیای ادبیات بوده است. بسیاری از عبارات، شخصیت‌ها و ایده‌هایی که او در آثارش ارائه کرد، طی دهه های بعد از مرگ نویسنده، همچنان به زندگی خود ادامه دادند و امروز که نزدیک به یک و نیم قرن از مرگ دیکنز می‌گذرد، هنوز هم شاهد رد پای او در فرهنگ دنیای مدرن هستیم.

به گزارش خراسان به نقل از بی‌بی‌سی، در سالروز درگذشت این نویسنده بزرگ به تاریخ 9 ژوئن 1870، با سه هدیه‌ای که او به دنیای مدرن تقدیم کرد، آشنا می‌شوید.

شخصیت‌های کمدی مدرن

دیکنز علاوه بر این که داستان‌نویس خوبی بود، روایت گر بسیار خوبی هم بود. گفته می‌شود او لهجه‌ها و رفتارهای شخصیت‌های داستانی‌اش را با طنز و جذبه فوق العاده ای بازی و روایت می‌کرد و همین شیوه صحبت کردن شخصیت‌ها در آثار دیکنز است که خنده را به لب خواننده می‌آورد. "آرماندو یانوچی"، نویسنده و طنزپرداز، در این باره می‌گوید: ما همیشه دیکنز را به عنوان یک نویسنده جدی شناخته‌ایم اما به عقیده من او یکی از بهترین طنزپردازانی است که تاکنون داشته‌ایم.

سینما

پروفسور "گرام اسمیت"، نویسندۀ کتاب دیکنز و رویای سینما، معتقد است بعد از روی کار آمدن سینما و در سال‌های اولیه عمر هنر هفتم، داستان‌های دیکنز خوراک سینمایی مفیدی برای تهیه آثار سینمایی فراهم کرد و الهام‌بخش تعداد زیادی از فیلم‌های سینمایی بود. براساس اعلام موسسه فیلم انگلستان، فقط در دوره سینمای صامت، حدود 100 اقتباس از آثار دیکنز صورت گرفت و این اقتباس‌ها تا به امروز ادامه دارد.

اسامی قوی و با مسما

شخصیت‌پردازی و انتخاب هنرمندانه نام برای شخصیت‌ها، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیکنز است. چارلز دیکنز ۹۸۹  نام را وارد این فرهنگ کرد. تجانس بعضی از این شخصیت‌ها با زندگی روزمره به حدی بود که اسامی آن‌ها به تدریج وارد واژه‌ نامه زبان انگلیسی شد. کلماتی مانند "اسکروچ" به معنای آدم خسیس و بدعنق یا "پیک ویکی" به معنای آدم خیال پرور و آرمان گرا و بسیاری کلمات دیگر در فرهنگ لغات انگلیسی، حاصل خلاقیت دیکنز است.

 

ادبیات نویسنده چارلز دیکنز نویسنده مشهور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین