کد خبر: 36336 A

از بازیافت­‌های عجیب تا به چالش کشیدن خط و خوشنویسی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از بازیافت­‌های عجیب تا به چالش کشیدن خط و خوشنویسی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌ گالری‌های هور، اعتماد نگارستان، زیرزمین دستان و سیحون پرداخته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی­‌های ایوب امدادیان با عنوان «نقاشی­‌های دیده نشده دهۀ 50» در گالری هور، نمایشگاه مجسمه­‌های ناهید آرین با عنوان «عجایب المخلوقات» در گالری اعتماد نگارستان، نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی با عنوان «کرسی خط» در گالری زیرزمین دستان و نمایشگاه گروهی با عنوان «رخداد طراحی» در گالری سیحون سوژه­‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

مقدمات یک انقلاب

این روزها در گالری هور آثاری از ایوب امدادیان به نمایش درآمده که با توجه به عنوان این نمایشگاه، «نقاشی­‌های دیده نشده دهۀ 50» می­‌توان به تاریخ تولید این آثار و دورۀ زمانی که این آثار پدید آمده­‌اند پی برد. همیشه انقلاب­‌ها با پیش زمینه­‌ای بیش از دو دهه رخ می­‌دهند و بستری ایدئولوژیک از پیش برای آن فراهم می­‌شود. آثار ادبی، موسیقایی، هنری و غیره که در این دوران مقدماتی تولید می­‌شوند همه برگرفته از اندیشه­‌ها و حوادث پیشا انقلاب هستند.

امدادیان نیز آثاری در ابعاد بزرگ و چند لتی و همچنین آثاری با ابعاد متوسط از همان دوره در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. امدادیان در این آثار روحی از هیجانات و مطالبات انقلابی همچون آزادی، ایمان، رهایی، تخریب و تغییر را حفظ کرده و به نمایش گذاشته است.

Capture

در آثار او مسیحی را می­‌بینیم که در بستری آرمیده و مردمان فرودست و تهیدست به امید فرا رسیدن فجری سپید روح مسیح در خاک خفته را سیراب می­‌کنند. نه تنها هنرمند بخشی به هم تنیده از جامعه است که حوادث پیرامون ذهن او را نیز متأثر می­‌کند بلکه هنرمند بخشی از یک رخداد اجتماعی می­‌شود و با آثارش جریانات اجتماعی را به پیش می­‌راند و به آن قوت و نیرو می­‌بخشد.

او در این آثار به صلیب کشیده شدن مسیح، تبعید، فقر و تنگدستی، کشته شدن و موضوعاتی از این قبیل را نشان داده است. همچنین در اثر 5 لتی او برشی از حالات و نحوۀ زندگی مردم تهیدست را در آن دوران نشان می­‌دهد. او به روایت می­‌پردازد، روایت زندگی­‌ای که خود هنرمند بخشی از آن است. هنرهای انقلابی و هنرمندان انقلابی در آن دوران بخشی از تاریخ را روایت کردند که نه تنها زمینه‌ساز یک رخداد شد بلکه در دوران و پس از آن رخداد همچون اسنادی تاریخی از یک دورۀ مهم تاریخی باقی ماندند.

نمایشگاه آثار ایوب امدادیان تا 28 خرداد در گالری هور ادامه دارد. گالری هور در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

بازیافت­‌های عجیب

ناهید آرین‌ دست به بازیافت می­‌زند و تلاش می­‌کند از این اشیای یافتنی و بازیافتی دست به تولید اثری یگانه و خلاقانه بزند. آرین در نمایشگاه جدیدش در گالری اعتماد نگارستان با عنوان «عجایب المخلوقات» دست به تولید آثاری ابزار محور، سخت اما نرم­‌خو زده است.

مجموعۀ عجایب المخلوقات متشکل از دست­‌ساخته­‌هایی است که متریال­ آن متشکل از مواد بازیافتی است که این مواد توسط آرین از میان انبوهی از مواد دورریختنی و مهجور و از کار افتاده، یافته و انتخاب شده است.

این مجموعه متشکل از ابزارهای فلزی و سختِ از کار افتاده است که این مواد توسط هنرمند دوباره احیا شده است و در قالب طرحی جدید و با کاربری متفاوت از قبل مورد بازیابی و بازنمایی قرار گرفته­‌اند.

نمایشگاه حجم‌های ناهید آرین درگالری اعتماد نگارستان

این تولیدات جدید هنرمند نمایشی جدید از دنیای عجیب، فانتزی و کمیک است. او با این ابزار شخصیت­‌هایی را ساخته است که کاملا متفاوت از نقش قبلی خود ساخته شده‌اند که در کاربردی جدید دنیایی از موجودات کوتاه قامت از یک دنیای لی­لی­‌پوتی را نشان می‌دهند.

دنیای کمیک و فانتزی ساخته شده توسط آرین شخصیت‌هایی را در موقعیت­‌ها و گروه­‌های سنی و جنسی متفاوت نشان می­‌دهد؛ اما می­‌توان گفت نقطۀ اوج این نمایشگاه مجموعۀ سیمرغ است که اندام این مرغ­‌ها از شانه­‌های از کار افتادۀ قالی­بافی شکل یافته و سی‌مرغ را در صف پرواز و اوج گرفتن نشان می‌دهد. آرین با ساختن این دنیای عجیب مخاطب رابرای لحظات سیر در گالری از دنیای واقعی جدا می­‌کند و او را وارد دنیای ناشناخته­‌ای می­‌کند.

نمایشگاه مجسمه­‌های ناهید آرین با عنوان «عجایب المخلوقات» تا 28 خرداد در گالری اعتماد نگارستان ادامه دارد. گالری اعتماد نگارستان در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا واقع شده است.

 

به چالش کشیدن خط

علی خطایی ایلخچی در مجموعۀ جدیدش با عنوان «کرسی خط» که شامل آثار او در زمینۀ طراحی و حجم می­‌شود به مسئلۀ خط و کرسی در آن پرداخته است.

ایلخچی دانش­‌آموخته در زمینۀ فرش است اما در این سال­‌ها، ما اغلب او را با آثارش در زمینۀ مجسمه­‌سازی می­‌شناسیم. او در این مجموعه به طراحی و ترسیم خطوطی، بدون توجه به اصول تحریر آن و چشم­‌پوشی از فرم­‌ها و شکست­‌های اصلی آن پرداخته است.

او در آثارش دربارۀ دوگانگی­‌های نهفته در یک مفهوم مانند ترس یا مرز و کارکردهای متضاد یک شی مانند درخت یا دیوار جست­‌وجو می‌ک­ند. «کرسی خط»، مجموعه­‌ای از طراحی‌ها و مجسمه­‌هایی است که از خط و شکستگی­‌های گاه و بیگاه آن الهام گرفته­‌اند و با حرکتی آزادانه از قیود کرسی خط همچون محل قرارگیری، کوتاهی و بلندی، ضعف و قوت، کجی و راستیِ همه حروف در یک سطر سر باز می­‌زنند و رابطۀ جدید و ساختارشکنانه­‌ای با فضا در سطح کاغذ را می­‌سازند.

نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی در گالری زیرزمین دستان

فرزان نصر در متنی که بر این مجموعه نوشته است، خطاطان نگارندۀ سیاه­‌مشق­‌ها را «هنرمندان سرکشی» می­‌داند که با پی بردن به «جمعی­ بودن و جبری­ بودن کرسی­‌ها، به جای پایین کشیدن کرسی­‌های قدیم و برپایی کرسی­‌های جدید، قدرت همگی کرسی­‌ها را به سخره گرفته و زیبایی را در به لرزه درآوردن همۀ کرسی­‌ها و تن ندادن به هیچ کدام‌شان یافته­‌اند. این خطاطان رهایی و زیبایی را یکسره در خط به منزله‌ی بیان امر شخصی جست‌وجو می‌کنند، خطی که باید هر لحظه کرسیِ نویی در خود خلق کند.

خطایی در آثار حجمی نیز کرسی خط را به چالش کشیده است و شکس­ت‌ها و اشکال جدیدی را به حروف بخشیده و گاهی این شکست­‌ها تا جایی ادامه پیدا می­‌کند که می­‌توان فرم جدیدی را از دل مسئلۀ خط استخراج کرد.

ایلخچی و همتایانش در عرصۀ خط به مکشوفات جدیدی دست زده­‌اند و جریانات سنتی عرصۀ خطاطی را که یکی از قدیمی­‌ترین عرصۀ­های هنر پس از شعر در ایران است را به چالش کشیده­‌اند.

نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی با عنوان «کرسی خط» تا 24 خرداد در گالری زیرزمین دستان ادامه دارد. گالری زیرزمین دستان در خیابان فرشته، خیابان بیدار، شمارۀ 6 قرار دارد.

 

نقطه، خط و سطح

طراحی شاید مادر همۀ زمینه­‌ها در هنر تجسمی است. طراحی سازگاری و گاه عدم سازگاری عنصر بصری همچون نقطه، خط و سطح است و هر بار دیدن آثاری در این زمینه می­‌تواند مروری بر تأثیرگذاری این زمینۀ اساسی باشد.

گالری سیحون در رخداد جدیدش به نمایش آثاری در زمینۀ طراحی با عنوان «رخداد طراحی» دست زده است. در این نمایشگاه آثاری در زمینۀ طراحی یا به بیان بهتر بیشتر غلبۀ طراحی مجموع و گردآوری شده است. این نمایشگاه آثاری از هنرمندان و نقاشان معاصر را به نمایش گذاشته است. افشین باقری، حسین تمجید، شیلا جلیل‌پیران، هما حسینیان، مهرداد خطایی، زرتشت رحیمی، داریوش قره­‌زاد، بهنام کامرانی، گلار منوچهری، کتایون والامنش، مجتبی یداللهی هنرمندان این رخداد هستند.

نمایشگاه گروهی «رخداد طراحی» در گالری سیحون

در اغلب آثار ویژگی­‌های بارز طراحی غالب است. افشین باقری با آن آثار خاص خود که همیشه تلفیقی از دنیای حیوانات و انسان­‌ها بوده است در این مجموعه یک اثر به نمایش درآورده، در آثار شیلا جلیل پیران نیز می­‌توان به قوت سطح و خط پی برد یا در اثر مهرداد خطایی که علاوه بر خطوط قوی سطوح و از آن مهمتر لکه­‌هایی سنجیده و دقیق را بر آثار با توجه به حفظ لکه­‌های نور دید.

 سه اثر کتایون والامنش که سری تراشیده را نشان می­‌دهند از جهت به کاربستن جزئیات در خطوی مورد توجه هستند. آثار زرتشت رحیمی، بهنام کامرانی و حسین تمجیدی سطح را مورد مطالعه قرار داده­‌اند. در برخی دیگر از آثار وجهۀ ریتم و تکرار بارزتر است. توجه به طراحی و گاهی مرور بر آن در رویدادهایی اینچنینی قابل توجه است.

نمایشگاه آثار گروهی با عنوان «رخداد طراحی» تا 22 خرداد در گالری سیحون ادامه دارد. گالری سیحون در خیابان وزرا، خیابان چهارم، شمارۀ 11 قرار دارد.

 

 

سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین