کد خبر: 36264 A

سوئیس نقاشی داوینچی از یک زن را پس نداد

سوئیس نقاشی داوینچی از یک زن را پس نداد

دادگاه کشور سوئیس درخواست ایتالیا برای بازگرداندن یکی از نقاشی‌های رنگ روغن اثر لئوناردو داوینچی را رد کرد.

ایران آرت: دادگاه عالی سوئیس ضمن رد درخواست دولت ایتالیا مبنی بر بازگرداندن نقاشی ارزشمند رنگ روغن منتسب به "لئوناردو داوینچی" اعلام کرد که هیچ‌یک از قوانین سوئیس در هنگام ورود این اثر هنری به این کشور نقض نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این تابلوی نقاشی با عنوان "پرتره ایزابل داسته" مربوط به قرن ۱۶ میلادی است و زمانی که در سال ۲۰۱۳ یکی زن ایتالیایی قصد داشت آن را به فروش برساند بسیار جنجالی شد. در سال ۲۰۱۵ پلیس سوئیس در پی تحقیقی در رابطه با تقلب مالیاتی و بیمه، موفق به کشف این تابلوی نقاشی در صندوق یکی از بانک‌های شهر لوگانو در نزدیکی مرز سوئیس با ایتالیا شد و در آن زمان مذاکراتی برای فروش این تابلو به قیمت ۹۵ میلیون یورو نیز انجام شده بود.

دولت ایتالیا در تلاش است این اثر هنری را که البته برخی از متخصصان هنری هنوز در اصالت آن تردید دارند را به دلیل قاچاق و خروج غیرقانونی دوباره به خاک ایتالیا برگرداند اما دادگاه فدرال سوئیس در حکمی با مخالفت با درخواست ایتالیا عنوان کرده که ورود این اثر هنری به سوئیس قانونی بوده و قابل پیگیری نیست.

بر اساس قوانین سوئیس درباره انتقال متعلقات فرهنگی، افراد در صورت انتقال غیرقانونی آثار با ارزش منحصر به فرد که در اداره ثبت فدرال این کشور (و در این مورد اداره ثبت ایتالیا) وارد شده‌اند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند اما نقاشی "پرتره ایزابل داسته" واجد این شرایط نیست.

در میان متخصصان هنری بحث زیادی پیرامون اصالت این نقاشی و اینکه آیا متعلق به "داوینچی" است وجود دارد. "کارلو پدرتی" متخصص آثار داوینچی و پروفسور دانشگاه کالیفرنیا که سال گذشته درگذشت، اعلام کرده بود تعیین اصالت این نقاشی نیازمند بررسی و مطالعه بیشتری است.

لئوناردو داوینچی متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷ سال از عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی "مونالیزا" یا "لبخند ژکوند" است، خلق کرد. هر چند بیشتر شهرت "داوینچی" به دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی "شام آخر" و "مونالیزا" است اما او علاوه بر تبحر در نقاشی در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد بود. نقاشی "سالواتور موندی" اثر "داوینچی" در سال ۲۰۱۷ با فروش در حراجی کریستیز به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار، رکورد گران‌ترین نقاشی فروخته شده تاریخ را به نام خود ثبت کرد. هر چند برخی از کارشناسان نسبت به اصالت این نقاشی نیز اظهار تردید کرده‌اند.

 

نقاشی داوینچی لئوناردو داوینچی نقاش پرتره ایزابل داسته
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین