کد خبر: 36044 A

وقتی فرانسوی‌ها هم دیگر کتاب نمی‌خوانند

وقتی فرانسوی‌ها هم دیگر کتاب نمی‌خوانند

گزارش‌های فرهنگی از فرانسه نشان می‌دهد که علیرغم افزایش شمارگان کتاب‌ها اما میزان خوانندگان منابع ادبی در فرانسه کاهش زیادی داشته است.

ایران آرت: هفته‌نامه "ماریان" در فرانسه از کاهش مخاطبان ادبیات در این کشور خبر داد. این هفته‌نامه در طی گزارشی نوشت: به رغم تنوع عناوین کتب ادبی و افزایش شمارگان کتاب‌های منتشر شده، شمار خوانندگان آثار ادبی در فرانسه با کاهش مواجه شده است. همین امر باعث شده تا نظریه‌های مختلفی در بین اهالی فرهنگ فرانسه مطرح شود.

این نشریه می‌افزاید: "بر اساس آخرین آماری که انتشارات گالیمار اعلام کرده از ۴ ژانویه سال میلادی جاری تاکنون تنها یک کتاب ادبی و جنجالی "میشل اولبک" حدود ۵۰۰ هزار جلد کتاب (ادبی) در فرانسه به فروش رفته است." به زعم نویسندگان این گزارش واقعیت این است که در فرانسه کتاب زیاد خوانده می‌شود. ارزیابی‌ها حاکی است که در سال میلادی جاری بیش از ۶۸ هزار عنوان کتاب منتشر شود.

"مرکز ملی کتاب" و "مؤسسه نظرسنجی ایفوپ" در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس در مارس گذشته نتایج یک بررسی را منتشر کردند که بر اساس آن ۸۸ درصد فرانسویان اعلام کردند که در سال ۲۰۱۸ کتاب خوانده‌اند. این نسبت ۴ درصد بیشتر از سال میلادی ۲۰۱۷ است.

در همین حال بررسی فوق تاکید دارد که در بین گروه‌های سنی افراد ۲۴ -۱۵ ساله بیشترین گروه سنی علاقه‌مند به مطالعه کتاب بوده و نسبت آنها در سال میلادی جدید ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین حوزه کتاب مورد علاقه آنها کتاب‌های مانگا (۵۱ درصد) و کتاب‌های داستانی مصور است.

کتب ادبی عامه (با ۷۴ درصد) بالاترین میزان مطالعه نزد خوانندگان را داراست. از سوی دیگر میزان مطالعه کتبی که به موضوع سبک زندگی و سلامت بر می‌گردد نیز به ۵۶ درصد رسیده که نسبت به سال قبل افزایش چهار درصدی را نشان می‌دهد. در این میان ۳۲ درصد زنان اهل مطالعه، این کار را با اشتیاق زیاد دنبال می‌کنند.

ادبیات ادبیات فرانسه انتشارات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین