کد خبر: 35540 A

آتشفشان‌هایی روی بوم تا دو روی سکه‌های ایرانی / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

آتشفشان‌هایی روی بوم تا دو روی سکه‌های ایرانی / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری سیحون، دلگشا، هما و اعتماد پرداختیم.

ایران آرت: در گالری‌­گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با عنوان «آتش­فشان» در گالری سیحون، نمایشگاه نقاشی­‌های زهرا نوری زُنوز با عنوان «ابتدای چشم­‌انداز» در گالری دلگشا، نمایشگاه مجسمه­‌های نغمه پاشایی با عنوان «میان دو دنیا» در گالری هما، نمایشگاه نقاشی­‌های پروین امیرقلی با عنوان «دو روی سکه» در گالری اعتماد سر زده­‌ایم.

 

آتشفشان ساختگی

این طبیعی است که هر بار با آثار منصور نصرت نظامی مواجه می­‌شوم شگفت­‌زده و به وجد می­‌آیم. آثار نصرت نظامی ممکن است در یک مسیر قرار بگیرد و تکرار شود اما هیچ­‌گاه مخاطب را با از دستیابی به حظ بصری جدید محروم نمی­‌کند.

منصور نصرت نظامی، در نمایشگاه جدیدش با عنوان «آتش­فشان» با همان تکنیک قبلی، ترکیب مواد به ترسیم آتش­فشانی برجسته بر روی سطح دو بعدی پرداخته است. کوه­‌هایی سر برافراشته از میان کادر تصویر و سنگ­‌هایی مشتعل شد که از دهانۀ کوه آتشفشانی فرو ریخته و گدازه­‌هایش را به خود گرفته است.

آثار نظامی یکنواخت و منظم هستند و از ریتم و فرم و حرکت خاصی برخوردارند. آثار او به نقش برجسته­‌هایی می­‌مانند که با متریالی خاص همچون مقوا، کاموا و سنگ­‌های سیاه شکل گرفته­‌اند. این گدازه­‌های آتشفشانی از گوشه­‌ای از کادر نشأت می­‌گیرند و در طول سطح اثر ادامه می­‌یابند.

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی در گالری سیحون

افرا خاکزاد در بیانیۀ اثر آورده است؛ «... ماحصل سازه­‌های نصرت نظامی حجم­‌هایی گرچه ثابت­‌اند اما درون‌شان انفجار را می­‌توان حس کرد. خطوطی لغزان در آستانۀ یک انفجار و انهدام. سازه­‌هایی متشکل از بافت­‌های منسجم و گاهی انفجاری از آتشفشانی درونی، گویی مدام در حال فروپاشی­‌اند. نظامی واقعیت و خیال را در هم می­‌آمیزد، زمان و فضا را منهدم می­‌کند و آنی اَبدی از احساس و جهانی محض پدید می­‌آورد.»

نظامی بخشی از واقعیت طبیعت را برش داده و با خیال­‌انگیزی شاعرانۀ یک نقاش در آمیخته و تصویری متمایز ناشی از درآمیختگی واقعیت و خیال ساخته است.

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با عنوان «آتشفشان» تا 1 خرداد در گالری سیحون برپاست. گالری سیحون در خیابان وزرا، خیابان چهارم، شمارۀ 11 واقع شده است.

 

طبیعتی حاکم

زهرا نوری زُنوز در مجموعۀ جدیدش با عنوان «ابتدای چشم­‌انداز» در گالری دلگشا به طبیعت پرداخته است، طبیعتی متفاوت از آنچه که پیش از این تصور می­‌شد. طبیعت زنوز از دور ایستادن و نگریستن است، همچون چشم­‌اندازی که در ابتدای راه ایستاده باشیم. آثار او در ابعاد متوسط پرداخته شده­‌اند؛ اما طبیعت از نظر او ابعاد بزرگی دارد با شاخ و برگ و پراکندگی زیاد.

آثار زنوز شب و روز ندارد اما نوری از مقابل به کل عناصر تصویر تابیده است و درختان و ادوات جنگل را نورانی کرده است. از سویی دیگر طبیعت زنوزی فقط خاص جنگل است؛ نه کوه، نه دریا و نه آسمان و خورشید در آن پیدا نیست. گاهی طبیعت را در شب جست­‌وجو کرده و گاهی در روشنایی روز.

اما امری در آثار او مشترک‌اند و غیرمنتظره و آن حضور انسان در طبیعت و دل جنگل هستند. انسان­‌هایی در قواره­ای کوچک به شکل موجوداتی سرگردان در گوشه‌هایی از جنگل نشسته­‌اند و نه تأثیرگذار، بلکه تأثیر پذیرند.

انسان­‌ها در مجموعۀ «در ابتدای چشم­‌انداز» بر محیط و اطراف خود احاطه­‌ای ندارند. بلکه به شکل موجوداتی کوچک شده در درون طبیعتی عظیم و قدرتمند محصور شده­‌اند و به دنبال راهی برای گریز می­‌گردند.

نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز در گالری دلگشا

عناصر زیاد و در هم تنیدۀ آثار زنوز در عین شلوغی، در هم ریخته و آشفته نیستند و با ریتم و آهنگی خاص در کنار هم قرار گرفته­‌اند و همچون طبیعتی ناشناخته و دور از دسترس انسان ترسیم شده­‌اند.

رنگ­‌ها در آثار او نه غالب هستند و نه مغلوب و در عین همنشینی تعادل موجود، نفس جنگل را حفظ کرده­‌اند. تنها عنصری که در این طبیعت متعادل، ناهمگون است و نامتعادل رفتار می­‌کند همان انسان گریزپایی است که در دل طبیعت محبوس شده و چون خود را در میان این تعادل ناتوان می­‌بیند، تلاش می­‌کند برای عبور از این چشم­‌انداز زیبا و فریبنده.

نمایشگاه آثار نقاشی زهرا نوری زنوزی با عنوان «ابتدای چشم­‌انداز» تا 31 اردیبهشت ادامه دارد. گالری دلگشا در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، شمارۀ 30 قرار دارد.

 

پل­‌های مجسم

وقتی عنصری در جهان اطراف هنرمند اهمیت پیدا می­‌کند، ذهن هنرمند در گرو آن سوژه در تلاش برای یافتن ارتباطی میان آن و جهان ابژگی پیرامون می­‌گردد.

نجمه پاشایی هنرمند جوان مجسمه‌ساز در مجموعۀ اخیرش با عنوان «میان دو جهان» به عنصری در معماری پرداخته است. عنصری که آثار  آن را می­‌توان از دوران قبل تا به امروز در جهان مشاهده کرد. پل عنصری است ارتباطی میان دو چیز، عنصری است میانی در رسیدن و نرسیدن، ماندن، رفتن و حتی برگشتن. از سویی پل می­‌تواند محل ارتباط میان دو جهان باشد، ماهور توسی در توضیح این مجموعه که این روزها در گالری هما در معرض نمایش است، می­‌گوید: «... پل برای او مبنایی‌ست مطمئن و محکم برای عزیمت از نقطه­‌ای به نقطه­‌ای دیگر، از بالا به پایین، از چپ به راست، از خوشی به ناخوشی، از غم به شادی، نامکانی که از کدهای ژنتیکی هویت می­‌گیرد برای بازگشتن به مکانی غیر جغرافیایی، به جایی که امن است و هیچ اثری خالق اثر را تهدید نمی­‌کند.»

نمایشگاه مجسمه ­‌های نغمه پاشایی با عنوان «میان دو دنیا» در گالری هما

آثار حجمی، پاشایی در ابعاد کوچک ماکت­‌هایی از پل را نشان می­‌دهد، پل­‌هایی‌که گاهی از شکل اصلی و کارکرد اساسی خود خارج شده­‌اند و نمایش دیگری از سازه را نشان می­‌دهند. پل­‌هایی که اغلب پلکانی اما عبور دهنده و رساننده هستند. این آثار بیشتر ماهیت پله را دارند تا پل اما ویژگی پله علاوه بر رسانندگی، صعود دهنده و نازل کننده هم هستند.

نمایشگاه آثار نجمه پاشایی باعنوان «میان دو جهان» تا 31 اردیبهشت در گالری هما برقرار است. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شمارۀ 8 قرار دارد.

 

سکه‌­های نقش برجسته

پروین امیرقلی به یک دغدغۀ تاریخی- تمدنی پرداخته است. او در نمایشگاه جدیدش با عنوان «دو روی سکه» در گالری اعتماد با رویکردی تاریخی، مسئله سکه و نقشی که روی آن ضرب می­‌شد را بررسی کرده است.

او در بیانیۀ اثرش گفته: «برخلاف باورها، شیر و خورشید بیش از آنکه نماد ملّی یک کشور در دوران مدرن باشد، نماد یک تمدن کهن است. تمدنی که سرزمین­‌هایی از میان­‌رودان تا هندوستان و از آسیای مرکزی تا سرزمین پارس را دربرمی­‌گیرد. در طول تاریخ ادیان و اقوام گوناگون هر یک نشانی از خود را بر این تصویر افزوده­‌اند. گاه خورشید را ایزدی که جهان رااز آلودگی دور می­‌دارد و شیر را نماد قدرت و غلبه دیده­‌اند و هنگامی دیگر، شیر را نشان شجاعت، دلیری و جوانمردی انگاشته­‌اند و محو جاذبۀ جادویی خورشید شده­‌اند. ...»

امیر قلی در نقاشی­‌هایش که اغلب در ابعاد بزرگ پرداخته شده­‌اند، نقوش مختلف سکّۀ ضربی را در دوره­‌های مختلف ترسیم کرده است. او در پرداختن به این آثار از شیوه­‌ای خاص و متفاوت برای گذاشتن رنگ استفاده کرده است که علاوه بر ایده شیوۀ اجرایی او نیز این آثار را ویژه و متمایز کرده است.

نمایشگاه نقاشی­‌ های پروین امیرقلی با عنوان «دو روی سکه» در گالری اعتماد

پروین امیرقلی رنگ­‌های برجسته بر روی سطح اثر گذاشته و سپس با ظرافت خاصی این رنگ­‌ها را توسط کاردک نقش زده است به شکلی که نقاشی­‌ها همچون نقش برجسته می­‌نمایند.

او در این مجموعه سکه­‌هایی از دوره­‌های مختلف تاریخی را همچون صفویه، دورۀ قاجار؛ با نشان شیر و خورشید و تصویر ناصرالدین شاه و... را ترسیم کرده و هچنین به نقاشی پرچم خانات و ایلات مختلف در دورۀ صفویه و قاجر پرداخته است. از ویژگی­‌های این سکّه­‌ها و پرچم‌­ها حضور نقش شیر و خورشید در میان آنهاست.

اما این نشان در دوره­‌های مختلف به اشکال گوناگونی کشیده شده است و بنا به تعبیرهای مختلف در دوره‌­های مختلف تاریخی عناصر دیگری به آن اضافه شده است، ادواتی همچون شمشیر، تاج و عباراتی چون الملک و الله، اسداله الغالبو علی شیر خدا، زمانی حتی شیر هم متغیّر شد و بال و دمش تغییر کرد.

به هر حال پرداختن به یک نشانۀ تصویری و تاریخی می‌­تواند ابعاد مختلفی پیدا کند و بهتر از منظر نشانه‌شناسی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نمایشگاه آثار پروین امیرقلی با عنوان «دو روی سکه» تا 24 اردیبهشت برپاست. گالری اعتماد در خیابان مفتح جنوبی، خیابان شیرودی، شمارۀ 25 واقع شده است.  

 

گالری سیحون گالری هما گالری دلگشا سارا ساسانی گالری اعتماد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین