کد خبر: 35513 A

یک خودزنی تئاتری / روایت مسعود ترابی از نمایش «حکم» در تماشاخانه شهرزاد

یک خودزنی تئاتری / روایت مسعود ترابی از نمایش «حکم» در تماشاخانه شهرزاد

مسعود ترابی که این روزها نمایش «حکم» را در تماشاخانه «شهرزاد» روی صحنه می‌برد، این نمایش را نوعی خودزنی دانست.

ایران آرت: این کارگردان تئاتر در گفتگو با ندا آل طیب خبرنگار تئاتر ایران آرت از دشواری‌های اجرای نمایش‌های اجتماعی، سختی‌هایی که گروه‌های جوان برای تامین هزینه‌های اجرا با آن رو به رو هستند، سخن گفت و از کم توجهی بخش دولتی به گروه‌های جوان نمایشی ابراز تاسف کرد.

این هنرمند که در رشته مدیریت تحصیل کرده است، گفت: کار تئاتر را به صورت تجربی آغاز کردم و از سال‌ها پیش در آموزشکده سوره، نزد آقایان داریوش ارجمند و محمد چرم‌شیر، آموزش بازیگری و نمایشنامه‌نویسی دیدم و همیشه هم دغدغه‌ام مسایل اجتماعی بوده است.

ترابی که نمایش «حکم» را نوعی خودزنی می‌داند، درباره داستان این اثر نمایشی توضیح داد: داستان یک گروه تئاتری دانشجویی است که مدت‌ها نمایشی را تمرین می‌کنند و برای اجرای آن به دنبال جذب سرمایه هستند و در نهایت، تهیه‌کننده‌ای غیر متخصص پیدا می‌شود که هیچ‌گونه دغدغه هنری ندارد بلکه به دنبال حاشیه است و می‌کوشد خلاهایی را که در زندگی شخصی خود و در ارتباط با همسرش دارد، از طریق همکاری با این گروه جوان جبران کند و در کمال تاسف آنان نیز فریب او را می‌خورند و ...

نمایش حکم

او با تاکید بر اینکه همواره دغدغه مسایل اجتماعی و روز را داشته است، ابراز تاسف کرد: کسانی که به این موضوعات علاقه‌مند هستند، همواره تحت فشار قرار می‌گیرند و مدام به سیاه‌نمایی متهم می‌شوند درحالی‌که ما چیزی را سیاه نشان نمی‌دهیم، بلکه واقعیات جامعه خود را بازتاب می‌دهیم.

ترابی ادامه داد: شخصا هرگز به دنبال سیاه‌نمایی نبوده‌ام و تمام شخصیت‌های نمایشنامه‌هایم مابه ازای بیرونی دارند و امیدوارم نمایش‌هایم برای تماشاگرانم نوعی تلنگر باشد.

کارگردان نمایش‌ «هیجده» از دشواری‌هایی که یک گروه جوان تئاتر برای جذب سرمایه دارند، صحبت کرد و افزود: این روزها جوانان تئاتری واقعا اسیر این هستند که تهیه‌کننده‌ای داشته باشند. من، خودم تجربه‌های گوناگونی پشت سر گذاشتم تا بتوانم کارگردانی کنم و متاسفانه باید بگویم همه ما بعد از این تجربیات، معصومیت و لطافت خود را از دست می‌دهیم و بی‌رحم می‌شویم در حالی‌که لطافت، لازمه کار هنری است.

او در ادامه از بی‌توجهی دولت به گروه‌های جوان تئاتری ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه دولت هیچ حمایتی از گروه‌های جوان نمی‌کند. همواره چهره‌های خاصی برای اجرا در سالن‌های دولتی دعوت می‌شوند و این پروسه می‌چرخد و سالن‌های دولتی در انحصار اشخاص خاصی است. این واقعیت‌ها وجود دارد و ما به عنوان کسانی که علاقه‌مند به کار نمایش هستیم، باید صبر و شکیبایی‌مان را بالا ببریم تا بتوانیم به این کار ادامه بدهیم.

کارگردان نمایش «ال‌کلاسیکو» خاطرنشان کرد: خود من سختی بسیار کشیدم تا توانستم 12 نمایش روی صحنه ببرم و خوشبختانه در اجرای نمایش «حکم» توانستم از حمایت تهیه‌کننده‌ای حرفه‌ای برخوردار شوم و با خیالی آسوده و دلی گرم، نمایشم را اجرا کنم. اگر انسانیت و شرافت ایشان نبود، نمی‌توانستیم به آسانی از تهیه‌کنندگان انتقاد کنیم.

مسعود ترابی در پایان صحبتش تاکید کرد: به هر حال جوانانی که سرمایه چندانی ندارند، باید بسیار بجنگند و محکم باشند و تلاش کنند تن به ذلت ندهند تا بتوانند به کار خود در تئاتر، ادامه دهند.

نمایش «حکم» نوشته مشترک مسعود ترابی و سعید سالمی است که بازیگران آن (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از : کاوه آهنگر، روژینا ابراهیمی، حسن اسدی، ترلان پروانه، سعید سالمی، نیما سلمانی‌فر، بهنام شرفی، محمد هادی عطایی، مونا فائزپور، آذین فهیمی، حامد مقدم، حسین میلانی و بازیگر خردسال:  طاها بهروز پور.

تهیه‌کننده این نمایش مهدی کمال پور و جانشین تهیه آن سید امیر حسین منجم‌زاده است.

این اثر نمایشی تا 22 خرداد هر شب راس ساعت 21 و پانزده دقیقه و به مدت 75 دقیقه در تماشاخانه «شهرزاد» روی صحنه می‌رود.

 

تماشاخانه شهرزاد مسعود ترابی نمایش حکم ندا آل طیب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین