کد خبر: 35339 A

نویسنده مشهور: کتابم اگر الآن بود ممنوعه می‌شد

نویسنده مشهور: کتابم اگر الآن بود ممنوعه می‌شد

برت ایستون الیس نویسنده گفته یکی از معروف‌ترین آثارش یعنی رمان "روانی آمریکایی" نمی‌توانست در سال ۲۰۱۹ چاپ شود چون بیش از حد بحث‌برانگیز است.

ایران آرت: برت ایستون الیس نویسنده آمریکایی که با آبزرور صحبت کرده است، به نظرات منفی خودش درباره "فرهنگ کنسل کردن" اشاره کرد که در حال حاضر در کشورش شکل گرفته و گفت جوانان و در کل جامعه امروز بیش از حد به توهین کردن و ناراحت کردن دیگران حساس شده‌است.

"روانی آمریکایی" که سومین رمان الیس بود دنیا را با شخصیت پاتریک بیتمن؛ عضو شرکت تأمین سرمایه که تبدیل به یک قاتل زنجیره‌ای شد، آشنا کرد.

به گزارش مهر، سال ۱۹۹۱ ناشر اولیه الیس این کتاب را رد کرد چون بعضی‌ها در آن تفسیرهایی مبنی بر خشونت زن‌ستیزانه می‌دیدند؛ اما بعد خانه نشر رندوم هاوس آن را به چاپ رساند.

الیس در مصاحبه گفت: "آن کتاب اگر الان بود چاپ نمی‌شد. آن موقع هم کسی نمی‌خواست آن را چاپ کند. تعداد بسیار کمی از افراد پا پیش گذاشتند. فقط خوش‌شانس بودم. اما چیزی که جالب است این است که تا وقتی داشتم رمان "سفید" را می‌نوشتم نمی‌دانستم هنوز تا چه حد تحت تأثیر "روانی آمریکایی" هستم."

او اضافه کرد: "نمی‌توانم از پاتریک بیتمن دور شوم. آن کتاب تا حدودی پیش‌گویانه بود، آن هم نه فقط به خاطر ترامپ". (دونالد ترامپ به خاطر وسواس بیتمن نسبت به او ۴۰ بار در کتاب مورد اشاره قرار گرفته است و این فرد روانی او را باور دارد).

الیس ۵۵ ساله اقرار کرد که این کتاب آن موقع هم بحث‌های بسیاری به وجود آورد و خیلی‌ها رفتار بیتمن را به رفتار خالقش نسبت دادند یا باور داشتند که خودش از ترامپ حمایت می‌کند. او در مصاحبه از ترامپ به عنوان یک فرد احمق و گروتسک یاد کرد و گفت در انتخابات ریاست جمهوری به او رأی نداده است.

با این حال برای یک مصاحبه اخیر دیگر، الیس مورد انتقاد قرار گرفت چون گفته بود واکنشی هیستریک نسبت به ریاست‌جمهوری ترامپ شکل گرفته است.

کتاب جدید او که "سفید" نام دارد مجموعه‌ای از هشت مقاله است و اوایل همین ماه منتشر شد.

"روانی آمریکایی" از زاویه دید اول شخص نوشته شده است و توسط پاتریک بیتمن که پیشه‌ور و قاتلی زنجیره‌ای در منهتن است روایت می‌شود. ترامپ قهرمان این شخصیت روانی است. اقتباس سینمایی این فیلم با بازی کریستین بیل در سال ۲۰۰۰ اکران و با نقدهای مثبتی رو به رو شد.

 

نویسنده نویسنده مشهور نویسنده آمریکایی برت ای ستون الیس برت ایستون الیس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین