کد خبر: 35051 A

مرگ نویسنده‌ای که زندگی عجیبی داشت

مرگ نویسنده‌ای که زندگی عجیبی داشت

نویسنده مشهور کانادایی که زندگی عجیبی داشته و در سن 56 سالگی متوجه شده فرزندخوانده بوده است، روز گذشته در 80 سالگی درگذشت.

ایران آرت: ویسن چوی، نویسنده چینی‌تبار کانادایی که یکی از مهم‌ترین پیشگامان ادبیات کانادایی آسیایی در کانادا به شمار می‌رفت در سن 80 سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

ویسن چوی با نگارش اولین و مهم‌ترین رمان خود با عنوان "گل صد تومانی یشمی" که در سال 1995 منتشر کرد به شهرت فراوانی رسید و توانست نام خود را در ادبیات کانادا ثبت کند و جایزه کتاب تریلیوم کانادا را در همان سال مشترکا با مارگارت اتوود برنده شود. این کتاب یک سال بعد به عنوان کتاب سال شهر ونکوور نیز برگزیده شد.

او در ابتدا این رمان را که نوشتنش 18 سال به طول انجامید به شکل داستان کوتاه نگاشت و بعد بسطش داد و آن را به صورت رمان بلند تحسین برانگیزی منتشر کرد. داستان این رمان که در محله چینی‌های ونکوور کانادا در اواخر دهه سی و اوایل دهه 40 میلادی می‌گذرد، به ماجرای خانواده چینی مهاجری که در آن دوره زندگی می‌کردند از نگاه سه فرزندشان پرداخته است.

به گزارش ایبنا، چوی درباره نگارش این کتاب در یک مصاجبه گفته بود: "می‌خواستم درباره دردهای به هم متصل و زنجیروار، اضطراب و سردرگمی شکل‌گرفته در این جهان بنویسم. وقتی در جایی زندگی می‌کنید که اغلب مردم زبان شما را نمی‌فهمند و شما نیز درکی از آن‌ها ندارید. بچه‌هایتان بزرگ می‌شوند درحالی‌که از زبان آن‌ها فهم اندکی دارند و با جدال همیشگی برای خودشان بودن زندگی می‌کنند."

رمان دیگر او با عنوان "همه چیز مهم است" در سال 2005 برای بار دیگر جایزه تریلیوم را از آن او کرد و نامزد جایزه گیلر در سال 20004 شد.

 ویسن چوی در سال 1939 در شهر ونکوور کانادا به دنیا آمد. او که تنها فرزند خانواده‌اش بود در سن 56 سالگی تازه فهمید که فرزندخوانده بوده است. او از دانشگاه نورترن بریتیش کلمبیا فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن در مدرسه نویسندگی هامبر در تورنتو شروع به تدریس انگلیسی و نویسندگی خلاقانه کرد و همواره از تدریس به عنوان عشق بزرگ زندگی‌اش یاد می‌کرد.

از وی هم‌چنین دو کتاب زندگی‌نامه‌ای دیگر با عناوین "سایه‌های کاغذ" و "هنوز نه: خاطراتی از زندگی و مردن" منتشر شده که کتاب اول را با الهام از درک این که به فرزندخواندگی پذیرفته شده نگاشت و نامزد جایزه ادبی عمومی فرماندار کانادا در سال 1999 شد.

چوی هم‌چنین در سال 2013 برنده جایزه جرج وودکاک شد که به نویسنده‌ای برای قدردارنی از یک عمر دستاورد ادبی‌اش اهدا می‌شود و از تلاش‌های وی برای گسترش ادبیات در کانادا و جهان تقدیر به عمل آمد.

نویسنده نویسنده مشهور نویسنده معروف ویسن چوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین