کد خبر: 34847 A

گران‌ترین، پرخواننده‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب دنیا

گران‌ترین، پرخواننده‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب دنیا

"مستندات لستر" داوینچی گران‌ترین و رمان "دن کیشوت" پرخواننده‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات هستند.

ایران آرت: کوچک‌ترین کتاب جهان چه اندازه‌ای دارد؟ و پرخواننده‌ترین رمان جهان کدام است؟ به مناسبت ۲۳ آوریل که از سوی سازمان یونسکو روز جهانی کتاب نام گرفته، نظری می‌افکنیم به برگزیده‌ای از دستاوردهای ادبی که صاحب رکورد هستند.

گران‌ترین کتاب جهان

1

به گزارش دویچه‌وله، هنگامی که "مستندات لستر" (Codex Leicester) لئوناردو داوینچی در سال ۱۹۹۴ در خانه کریستی نیویورک به حراج گذاشته شد، تخمین زده می‌شد که این کتاب چند میلیون دلار به فروش برسد. در پایان بیل گیتس، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل وقت مایکروسافت که علاقمند به خرید کتاب‌های قدیمی و نایاب است، با پرداخت ۳۰ میلیون دلار دست‌نوشته‌های داوینچی را با خود به خانه برد.

قدیم‌ترین کتاب چاپی دنیا

2

کتاب "دیاموند سوترا" در سال ۸۶۸ میلادی، ۶۰۰ سال پیش از انجیل گوتنبرگ، با تکنیک چاپ‌نقش چوبی به چاپ رسید. این کتاب به عنوان قدیم‌ترین کتاب چاپی دنیا شناخته شده و دربرگیرنده گفت‌وگویی است میان بودا و یکی از شاگردانش. برای چاپ، حروف و تصاویر روی صفحه‌های چوب تراشیده و رنگ و روی کاغذ پرس شده‌اند.

کوچک‌ترین کتاب جهان

3

می‌توانید ببینیدش؟ این کتاب ژاپنی که رکورد کوچک‌ترین کتاب چاپی جهان را زده، ۰،۷۴ در ۰،۷۵ میلی‌متر است. این کتاب که Shiki no Kusabana (گل‌های فصول) نام دارد دربرگیرنده تصاویر ریزی از گل‌های مختلف است. اندازه هر حرف در این کتاب ۰،۰۱ میلی‌متر است. انتشارات ژاپنی توپان برای چاپ این کتاب از تکنیکی استفاده کرده که در چاپ اسکناس به کار می‌رود.

رکورددار پخش در سراسر دنیا

4

"انجیل" صاحب چند رکورد است. البته تنها می‌توان حدس و تخمین زد که چه تعداد از این کتاب تا کنون چاپ شده است. در کتاب رکوردهای گینس آمده که بین دو و نیم تا پنج میلیارد نسخه از انجیل تا کنون به چاپ رسیده است. به گفته مجمع جهانی جوامع انجیلی، هر سال ۲۰ میلیون نسخه انجیل به این آمار اضافه می‌شود. انجیل همچنین رکورددار ترجمه به زبان‌های مختلف است. این کتاب به بیش از دو هزار و ۵۰۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

پرخواننده‌ترین رمان دنیا

5

داستان جنگ "دون کیشوت" با آسیاب‌های بادی بیش از ۴۰۰ سال است خوانندگان را به وجد می‌آورد. این رمان همچنین الهام‌بخش آهنگسازانی چون ریشارد اشتراوس و نقاشانی چون پابلو پیکاسو بوده است. تیراژ "دون کیشوت" که خالق آن میگل د سروانتس اسپانیایی است تا کنون ۵۰۰ میلیون نسخه بوده است. برای مقایسه: تیراژ تمامی هفت جلد رمان "هری پاتر" به ۴۰۰ میلیون نسخه می‌رسد.

پرحجم‌ترین کتاب فروشی دنیا

6

مجموعه داستان‌های "خانم مارپل" اثر آگاتا کریستی، نویسنده انگلیسی، ۳۲ سانتیمتر قطر و هشت کیلوگرم وزن دارد. این خانم سالمند تیزبین و باتدبیر در چهار هزار و ۳۲ صفحه معمای ۳۲ مورد قتل، دزدی و دیگر بزهکاری‌ها را می‌گشاید. این مجموعه داستان را انتشارات هارپر کالینز در تیراژ محدود ۵۰۰ نسخه منتشر کرد.

اسرارآمیزترین کتاب دنیا

7

دانشمندان با "دست‌نوشته‌های ووینیچ" بسیار کلنجار رفته‌اند، اما نتوانسته‌اند بفهمند که به چه زبان و خطی نوشته شده است. ووینیچ نام کسی است که در سال ۱۹۱۲ صاحب این دست‌نوشته‌ها شد و گفته می‌شود که زمانی رودولف دوم، امپراتور مقدس روم، صاحب آن بوده است. در اوراق این دست‌نوشته نقاشی‌هایی نیز از گیاهانی که قابل تشخیص نیستند و طرح‌هایی از زنان برهنه در آب به تصویر کشیده شده‌اند.

پرتولیدترین نویسنده دنیا

8

ال رون هابارد بیشتر به عنوان بنیان‌گذار جنبش مذهبی جدید "ساینتولوژی" شهرت دارد. اما در کتاب رکوردهای گینس نام او به عنوان کسی ثبت شده که رکورد نویسندگان را در انتشار کتاب شکانده است. یکهزار و ۸۴ اثر از او منتشر شده است. رکورد انتشار کتاب‌های صوتی هم از آن اوست. او کار نوشتن را با رمان‌های کم‌ارزش علمی-تخیلی آغاز کرد و بعدا به نوشتن کتاب‌هایی برای سازمان بحث‌برانگیزش "ساینتولوژی" پرداخت.

داوینچی لئوناردو داوینچی آگاتا کریستی دن کیشوت انجیل دون کیشوت ال رون هابارد خانم مارپل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین