کد خبر: 34516 A

رمان‌های برنده گنکور در نمایشگاه کتاب تهران

رمان‌های برنده گنکور در نمایشگاه کتاب تهران

چند رمان که در ادوار مختلف برنده‌ جایزه‌ گنکور شده‌اند به فارسی برگردانده و در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به علاقه‌مندان رمان‌های خارجی عرضه می‌شود.

ایران آرت: رمان‌های "نبرد" نوشته پاتریک رامبو (برنده‌ گنکور 1997) با ترجمه‌ قاسم صنعوی، "سه زن توانمند" نوشته‌ی ماری آندیای (برنده گنکور 2009) با ترجمه‌ مرضیه کردبچه، "ردپای خدا" نوشته مکسانس ون‌در‌مرش (برنده گنکور 1936) با ترجمه‌ نرگس کریمی و "شکارچی صفر" نوشته‌ پاسکال رُز (برنده گنکور 1996) با ترجمه‌ راحله فاضلی به فارسی برگردانده شده‌اند و امسال در نمایشگاه کتاب تهران در غرفه‌ نشر نیماژ به مخاطبان عرضه می‌شوند. 

پاتریک رامبو نویسنده‌‌ فرانسوی متولد نویی سور سن، در دانشگاه نانت، ادبیات مدرن خواند و قبل از نوشتن رمان‌هایش، سال‌ها به روزنامه‌نگاری پرداخت. او در چهار کتاب با عنوان‌های "نبرد"، "برف می‌بارید"، "غایب" و "گربه‌ی چکمه‌پوش"، رویدادهای تاریخی مربوط به دوران ناپلئون را رمان‌گونه نقل می‌کند، و در هر یک از آن‌ها شخصیتی ثانوی می‌آفریند تا بتواند ناپلئون و نزدیکانش را نشان دهد. سال 1997، رمانِ نبرد علاوه بر جایزه‌ گنکور، برنده‌ جایزه‌ بزرگ رمان آکادمی فرانسه هم شد و "نبرد" به‌نوعی مهم‌ترین اثر پاتریک رامبو به شمار می‌رود.

رمان "سه‌ زن توانمند"، شامل روایت مستقل سه زن است: نورا، فانتا، کادی، کـه هریـک بـه شـیوه‌ خود، سرنوشتش را میان فرانسه و داکار پی می‌گیرد و با وجود همه‌ ترس‌هـا و تردیـدها و نگرانیها، در برابر آنچه شرایط تحقیرآمیز زندگی بر او تحمیل می‌کند، برای حفـظ شرافتش می‌جنگد.

رمان "ردپای خدا"، داستان زندگی کارلینا، دختری روستایی را روایت می‌کند که در یک روستا در بلژیک حوالی رودخانه لیس زندگی می‌کند. کارلینا به ناچار با مردی خشن ازدواج می‌کند که پس از مدتی به علت قاچاق به زندان می‌افتد. پس از این اتفاق کارلینا نزد شوهرخاله‌اش وان‌برگن دومیسین می‌رود که نویسنده‌ معروفی است و در شهر آنت‌ورپ زندگی می‌کند. با اینکه کارلینا در منزل جدید با استقبال گرمی روبرو شده اما ناچار می‌شود نزد شوهرش برگردد و پس از آن داستان‌ها و اتفاقات زیادی در انتظارش است.

"شکارچی صفر"، داستان زندگی لورا کارلسون را روایت می‌کند که پدرش در جنگ جهانی کشته شده است اما مرگ پدر تازه آغاز ورود شکارچی صفر به زندگی لورا بوده است. شکارچی صفر نام یک هواپیمای شکاری است که خلبانش عمداً خود را به ناو حامل پدر لورا و سایر هم‌رزمان آمریکایی‌اش کوبیده. این خلبان‌های ژاپنی که کامیکازه نام داشتند می‌دانستند که سرنوشتی جز مرگ در انتظارشان نیست اما در مورد لورا همه چیز فرق می‌کند و قصه‌ی کامیکازه جور دیگری رقم می‌خورد. شکارچی صفر به ظاهر سقوط کرده اما هر روز صبح بر فراز آسمان محل زندگی لورا به پرواز درمی‌آید و خلبانش وارد زندگی لورا می‌شود و به‌واسطه او جان می‌یابد. لورا و محبوبش برونو به سختی تلاش می‌کنند از پس این جدال ذهنی برآیند و این جدال رمان را جذاب و خواندنی می‌کند.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار "خواندن توانستن است" از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 

نمایشگاه کتاب تهران جایزه گنکور رمان خارجی پاتریک رامبو ماری آندیای مکسانس ون درمرش پاسکال رز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین