کد خبر: 34514 A

ارکستر آیسو را با خون دل نگه داشته‌ایم/ رهبر اتریشی ارکستر عوض می‌شود

ارکستر آیسو را با خون دل نگه داشته‌ایم/ رهبر اتریشی ارکستر عوض می‌شود

مازیار یونسی از احتمال تغییر رهبر اتریشی ارکستر آیسو خبر داد.

ایران آرت: "آیسو" عنوان ارکستر مشترک ایران و اتریش است که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد و همچنان فعال است. ارکستر "آیسو" که با هدایت کریستین شولتز موسیقی‌دان برجسته اتریشی و همکاری انجمن فرهنگی اتریش تاسیس شده در حال حاضر توسط مازیار یونسی جانشین کریستین شولتز رهبری می‌شود و کارگردانی هنری این ارکستر نیز به عهده اوست.

مازیار یونسی در گفتگو با ایلنا درباره رموز تداوم حیات ارکستر مشترک "آیسو" و چند و چون فعالیت‌هایش توضیح داد و از احتمال تغییر رهبر اتریشی ارکستر آیسو خبر داد. 

از چه مقطعی با ارکستر "آیسو" همراه شدید؟

از همان ابتدا یعنی در بدو تاسیس با ارکستر "آیسو" همراه بودم. استادی از اتریش آمده بود و از متقاضیان تست می‌گرفت، من نیز تست دادم و در امتحان نمره قبولی کسب کردم و برای حضور در ارکستر پذیرفته شدم. سپس ارکستر کم کم برای کُر شکل گرفت و در همان مقطع یعنی  سال 1385 ارکستر زهی اضافه شد و هرچه گذشت بزرگتر و کامل‌تر شد. پس از آنکه استاد اتریشی نتوانست با ارکستر همراه باشد کریستین شولتز جانشین او شد و فعالیت‌ها با حضور ایشان ادامه پیدا کرد. البته حدود یک سال رهبر کُر مجموعه بودم و پس از آمدن آقای شولتز، ایشان رهبری ارکستر را به عهده گرفتند.

قاعدتا از آنجا که آقای شولتز اهل اتریش هستند همواره و به صورت مستمر با ارکستر "آیسو" همراه نیستند. در اینطور مواقع وظیفه رهبری ارکستر با چه کسی است؟

بیش از یک سال است که آقای شولتز با ارکستر "آیسو" همراه نیستند، زیرا مشغله زیادی دارند. البته زمانی که مشغله کم‌تری داشتند نیز سالی یک تا دوبار به ایران می‌آمدند، اما خب برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های ارکستر و رپرتوارهایی که قرار بود توسط اعضای "آیسو" اجرا شود به صورت تلفنی با ایشان تعامل داشتیم. از یک سال و نیم پیش تاکنون مشغله ایشان زیادتر شده و به همین دلیل در حال حاضر "موزیک دایرکتور" ارکستر من هستم. به طور کلی ارتباطمان با آقا شولتز نسبت به گذشته کمتر شده، اما فعالیت‌های ارکستر همچنان ادامه دارد.

درست است که شما رهبری ارکستر "آیسو" را به عهده دارید، اما به طور کلی عدم حضور کریستین شولتز و غیبت طولانی ایشان به فعالیت‌های ارکستر آسیب نمی‌زند؟

به این فکر می‌کنیم که جایگزینی برای ایشان پیدا کنیم که البته هنوز کسی به جای ایشان معرفی نشده است، اما باید این اتفاق بیفتد.

رهبر آینده ارکستر "آیسو" اهل اتریش خواهد بود؟

قاعدتا باید اهل اتریش باشد، زیرا پروتکل ما به این شکل است که هنرمندی اتریشی با ارکستر همراه باشد و اگر قرار باشد شخصی مثل من که مقیم ایران است این مسئولیت را به عهده بگیرد باید به عنوان "دپیوتی" با ارکستر همکاری کند. یعنی "موزیک دایرکتور" جانشین یا جایگزین. در حال حاضر و طی یک سال و نیم گذشته که آقای شولتز در ایران حضور ندارند بخش مهم وظایف ایشان به عهده من است.

در جشنواره موسیقی فجر نیز شما رهبری ارکستر "آیسو" را به عهده داشتید، درست است؟

بله همینطور است؛ البته طی سال‌های اخیر بسیار پیش آمده که در غیاب  آقای شولتز من رهبری ارکستر را به عهده بگیرم یا اینکه رهبر میهمان این مسئولیت را به عهده گرفته است.

رهبری ارکستر با "موزیک دایرکتور" بودن چه تفاوتی دارد و وظیفه "موزیک دایرکتور" در ارکستر چیست؟

قضیه رهبری ارکستر با "موزیک دایرکتور" بودن متفاوت است. "موزیک دایرکتور" بودن یعنی کارگردانی هنری مجموعه  و خط و مشی دادن به چگونگی فعالیت‌ها. اینکه چه قطعاتی توسط اعضا نواخته شود به عهده "موزیک دایرکتور" است و نوع گزینش‌ها و نحوه امتحان گرفتن و چگونگی اجراها نیز به عهده اوست. کلا آقای شولتز تعیین کننده سیاست‌های کلی ارکستر بودند و طی مدتی که ایشان با ارکستر همراه نیستند و در ایران حضور ندارند، مسئولیت‌های ایشان به عهده من است و می‌توان گفت کارم سنگین‌تر شده است.

همانطور که می‌دانید ارکسترها در ایران بنا به دلایل مختلف تداوم حیات ندارند و این در حالی است که از تاسیس ارکستر "آیسو" بیش از یک دهه می‌گذرد. رمز ماندگاری ارکستر "آیسو" چیست؟

در واقع با خون دل ارکستر "آیسو" را نگه داشته‌ایم. البته شانسی که آورده‌ایم این است که انجمن فرهنگی اتریش به گونه‌ای از ما حمایت می‌کند، هرچند شاید این حمایت‌ها به صورت مستقیم و مالی نباشد، اما خب، همواره وجود دارد. به هرحال انجمن فرهنگی اتریش، مکان و فضای تمرین ما را تامین کرده‌ و همین که اساتید بزرگ با ما معاشرت می‌کنند، اتفاق خوبی است؛ زیرا انگیزه‌ای برای نوازندگان ارکستر "آیسو" است. به این ترتیب اعضای ارکستر "آیسو" لااقل این امکان را دارند تا با اساتید و هنرمندان درجه یک در تماس باشند. اگر نتوان گفت همه آن اساتید، اما می‌توان گفت بسیاری از آنها هنرمندان طراز اول دنیا به حساب می‌آیند

مازیار یونسی ارکستر آیسو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین