کد خبر: 34453 A

الهام‌بخش آثار شکسپیر چه کسانی بودند؟

الهام‌بخش آثار شکسپیر چه کسانی بودند؟

یک مورخ تئاتر با انجام یک سری تحقیقات به برخی از الهام‌بخشان ویلیام شکسپیر برای نوشتن نمایشنامه‌هایش دست یافت.

ایران آرت: "جئوفری مارش" مورخ تئاتر با صرف زمانی 10 ساله برای تحقیق در مورد مکان دقیق زندگی شکسپیر در شرق لندن در اواخر سال های 1590، به این کشف جدید دست یافت. 

به اعتقاد مارش، این نمایش نامه نویس شهیر در محله ای زندگی می کرد که بازرگانان، پزشکان و هنرمندان مقتدر بین المللی در آن ساکن بودند. وی گفت: نمایش‌نامه‌هایی چون "مکبث"، "شاه لیر" و "هر طور شما دوست دارید"، متاثر از مکالماتی بوده که شکسپیر با همسایگان خود داشته است. 

این مورخ یادآور شد: در حالی که شکسپیر در اواخر دهه دوم و اوایل دهه سوم عمرش دستکم چهار یا پنج سال ساکن شرق لندن بوده، "رویای شب نیمه تابستان"، "تاجر ونیزی" و "رومئو و ژولیت" را در همان زمان به رشته تحریر درآورده است. 

به گفته مارش، این یافته ها می تواند توضیحی بر این واقعیت باشد که چرا بسیاری از نمایش نامه های شکسپیر در کشورهای دیگر چون ایتالیا که هرگز به آنجا سفر نکرده، خلق شده است.

وی افزود: "ادوارد جردن" و "پیتر تورنر" دو پزشک و از متنفذترین همسایگان شکسپیر بودند که در آلمان و ایتالیا زندگی می کردند.

تجارب این دو در زمینه پزشکی و زندگی شخصی شان احتمالا اطلاعات لازم برای برخی از آثار شکسپیر را در اختیار وی قرار می داد. تورنر پزشکی ثروتمند که در دانشگاه "هایدلبرگ" آلمان تحصیل کرده بود، دیوار به دیوار شکسپیر زندگی می کرد.  جردن نیز پزشک دیگری بود که در همسایگی شکسپیر می زیست. این دو، اندیشمندان مترقی ای بودند که در مراکز روشنفکرانه اروپایی، کارآموخته بودند. به طور قطع، شکسپیر هر هفته آنها را در کلیسا ملاقات می کرد. 

به گفته مارش، شکسپیر برای خلق کاراکترهای نمایش نامه هایش، مجبور بود با مردم صحبت کند، زیرا در آن زمان روزنامه ای چاپ نمی شد و استفاده از کتاب نیز تا حد زیادی،غیر معمول بود.

نتایج تحقیقات مارش همچنین حاکی است که شکسپیر، "توماس مورلی" آهنگساز انگلیسی را می شناخته و برای ساخت آهنگ نمایش نامه "هر طور شما دوست دارید"، با وی همکاری داشته است.

 

نمایشنامه شکسپیر مکبث ویلیام شکسپیر شاه لیر جنوفری مارش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین