کد خبر: 34300 A

آلی اسمیت از پاییز به بهار رسید

آلی اسمیت از پاییز به بهار رسید

سومین فصل از چهارگانه فصلی آلی اسمیت با نام "بهار" منتشر شد.

ایران آرت: "بهار"، سومین کتاب از چهارگانه فصلی آلی اسمیت منتشر شد. نخستین کتاب از این چهارگانه که "پاییز" نام داشت، موجب ورود آلی اسمیت به فهرست نهایی بوکر 2017 شده و او را به یکی از رقبای جورج ساندرز برای تصاحب این جایزه تبدیل کرد.

"بهار" باید خوشایند شادی و روشنی باشد اما سومین جلد از چهارگانه فصلی اسمیت نسبت به دو کتاب قبلی تاریک و غم‌انگیز است.

به گزارش ایبنا، هر سه کتاب موضوعات موردبحث جامعه را در داستان به کار می‌گیرد. در این اثر هم با شخصیت اصلی، تاسیتا دین آشنا می‌شویم که معلم است و با گچ روی تابلوی سیاه کوهی بزرگ می‌کشد، کوهی بزرگ که سبب می‌شود دیوارهای کلاس کوچک به نظر برسد که می‌تواند نماد مشکلاتی باشد که از نظر نویسنده پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای این کشور به وجود می‌آید یا شاید نماد مشکلات محیط‌زیستی بر اثر تغییرات آب و هوایی باشد.

در "بهار" اتفاقی مهم در کارنامه نویسندگی اسمیت رخ می‌دهد. اول اینکه اسمیت با نگارش این کتاب شیوه‌های متفاوت قصه‌گویی را امتحان می‌کند و خواننده منتظر است تا "تابستان" هم به بازار بیاید تا دریابد اسمیت از نظر شکل روایی چه در ذهن دارد و چگونه این پازل را تکمیل می‌کند.

اسمیت پس از انتشار "بهار" گفت: "قصه‌گویی نوعی بخشش به حساب می‌آید، روشی قدیمی که به ما آموزد چگونه درباره دنیا فکر کنیم. داستان راه مناسبی برای برآورده کردن نیاز دیگران است و همدردی افراد را افزایش می‌دهد. این در حالی است که سیاست متفاوت عمل می‌کند. سیاست می‌گوید قصه تو شنیده نمی‌شود چون قصه من اهمیت بیشتری دارد.

موضوع مهم چهارگانه فصلی هم "امید" است؛ امید به تغییر و دگردیسی انسان و ایجاد شرایط بهتر."

آلی اسمیت، نویسنده اسکاتلندی است که تاکنون آثاری چون "مثل"، "هر دو بودن"، "هتل دنیا" و "حیله‌گر" را نگاشته و پیش از این برنده جایزه ادبی "کاستا بوک" و "بیلیز" شده است. وی در سال 2014 نیز برای خدمات بی‌شمارش به دنیای ادبیات نشان امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.

 

ادبیات بوکر فرهنگ آلی اسمیت کتاب بهار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین