کد خبر: 34074 A

استقبال مخاطبان از کتاب جدید محمود دولت‌آبادی

استقبال مخاطبان از کتاب جدید محمود دولت‌آبادی

کتاب "عبور از خود" نوشته محمود دولت‌آبادی توسط نشر چشمه به چاپ دوم رسید.

ایران آرت: کتاب "عبور از خود (از سرگذشت)" نوشته محمود دولت‌آبادی به‌تازگی توسط نشر چشمه منتشر و وارد بازار نشر شده است. این کتاب تعدادی از نقد و نوشته‌های جدید محمود دولت‌آبادی را شامل می‌شود که چاپ اولش، اسفند ۹۷ به بازار عرضه شد و حالا نسخه‌های چاپ دومش در بازار حضور دارند.

این کتاب صد و چهارمین عنوان از مجموعه "درباره ادبیات" است که چشمه چاپ می‌کند. حکایت‌-نوشتارهای این کتاب زمان نوشته‌شدن و تحویل به وزارت ارشاد برای بررسی برای چاپ، اقبالی نداشتند تا در نهایت سال ۹۷ پس از ۱۰ سال شانس انتشار پیدا کردند.

کتاب "عبور از خود" ۶ مطلب یا حکایت-نوشتار را با این عناوین در بر می‌گیرد: تا این هزار فرسنگ، حدیث نفس، نسل‌نگری در ادبیات، گفتانوشت، مردی شبیه خود، روایت زندان.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

چون در تمام این مدت ده‌سال همه توی خانه‌هامان نشسته بودیم و گاهی توی ختم‌ها همدیگر را می‌دیدیم و در هر فرصتی بدوبی‌راه‌هایی توی روزنامه علیه نویسندگان می‌گفتند و گویهمی‌شد. از جمله یکی از خطرهایی که احساس کرده بودم در دنباله این تهاجم‌ها وجود دارد، این بود که ظاهراً در نظر هست کم‌کم یک‌جوری به مردم و جامعه وانمود بشود که ما آن‌قدر بیگانه‌ایم که انگار اهل مملکت‌مان نیستیم! در حالی که وقتی به خودمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم کاری نداشته‌ایم جز این‌که کار کرده‌ایم تو مملکت‌مان چهل-پنجاه سال و زندگی‌مان هم معلوم است. پس در جهت رفع این تلقین بیگانگی و بالاخره نوعی ارتباط با مردمی که لزوماً خواص نیستند، مردمی که لزوماً مخاطب نویسنده هم نیستند، به نظرم رسید پیشنهاد بکنم حالا که نتوانسته‌ایم کاری انجام بدهیم جز نوشتن، و در نوشتن هم وقتی که بنا بود جنگ تمام بشود متوجه شدند یک کسی در ایران وجود دارد که حرفه‌اش فقط نوشتن است و به من تلفن زدند که یک مقاله‌ای می‌خواهیم درباره جنگ، پرسیدم چرا من؟ گفتند این‌جا می‌گویند شما نویسنده‌ای هستید که آن‌جا بوده‌اید در طول جنگ و این‌چنین و آن‌چنان و … گلایه کردم که در این هشت ساله که ما خراب شدیم و حالی از ما کسی نپرسید.

...

چاپ دوم این کتاب با ۱۱۷ صفحه، شمارگان ۳ هزار نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان به بازار آمده است.

محمود دولت آبادی عبور از خود
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین