کد خبر: 34014 A

افتتاح نمایشگاه کتاب بولونیا با طعم برگزیت

افتتاح نمایشگاه کتاب بولونیا با طعم برگزیت

پنجاه‌و ششمین دوره نمایشگاه کتاب بولونیا ساعتی پیش کار خود را در حالی شروع کرد که امسال ناشران کتاب کودک تمرکز زیادی بر مفاهیمی درباره جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا دارند.

ایران آرت: در حالی که نمایشگاه کتاب کودکان بولونیا ۲۰۱۹ کار خود را امروز صبح (به وقت ایتالیا) آغاز کرده، ناشران کتاب‌های کودک دارند آماده معرفی کردن تعداد زیادی از شخصیت‌های جدید با الهام ازبرگزیت می‌شوند، البته تاریخ انتشار کتاب‌ها کمی چالش‌برانگیز شده است.

یکی از ویراستاران خانه نشر اسکولاستیک گفت: "امسال همه چیز قرار است درباره تک‌شاخ‌هایی با الهام از اتحادیه اروپا و پری دریایی‌هایی شبیه ترزا مِی، باشد."

به گزارش مهر به نقل از بوک‌سلر، خانه نشر کودکان مک‌میلان اعلام کرده نسخه‌ای به روز رسانی‌شده از "گروفالو" را توسط جولیا دونالدسون و اکسل شفلرنویسنده و طراح منتشر می‌کند که هر دو منتقدان شناخته‌شده برگزیت هستند. نام اتحادیه اروپا در اسم جدید کتاب گنجانده شده و این دو آن را "The GrEUffalo" نام‌گذاری کرده‌اند.

اما کتاب "گروفالو" تنها کتاب کودکان کلاسیکی نیست که حالا دارد با یک پیچش سیاسی بازنشر می‌شود. خانه نشراگمانت می‌خواهد مجموعه‌ای از کتاب‌های پریان را که دوباره تصویرسازی شده‌اند منتشر کند که از تم‌های برگزیتاستفاده می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به "سفیدبرفی و ۲۷ کشور عضو" و "مو طلایی و سه رأی معنی‌دار" اشاره کرد.

علاوه بر این، خانه نشر آزبورن قسمتی جدید از مجموعه محبوب خود یعنی "این مال من نیست" را در نمایشگاه کتاب کودکان بولونیا ارائه می‌کند. این قسمت که "این برگزیت من نیست" نام‌گذاری شده فرمت کلی کتاب‌های قبلی این مجموعه را دنبال می‌کند و صفحه‌هایی در با عناوین جدید هست که از جمله آن‌ها می‌توان به "این برگزیت من نیست، زیادی نرم است" اشاره کرد.

اما تعدادی از ناشران کتاب‌های کودکان گفته‌اند تاریخ انتشار یکی از نگرانی‌های آن‌هاست. یکی از سخن‌گویان آزبورنگفت: "ما می‌خواهیم کتاب را زمانی منتشر کنیم که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، بنابراین همه آماده بودیم کتاب‌ها را روز بیست‌ونهم مارس منتشر کنیم، اما مجبور شدیم آن را به تعویق بیندازیم. حالا داریم هر روز شبکه اخبار بی‌بی‌سی را نگاه می‌کنیم و انبارمان را روی حالت شماره‌گیری سریع گذاشته‌ایم."

دیگران هم گفتند ناشران خارجی از همین حالا علاقه بسیاری به این نوع کتاب‌ها نشان داده‌اند. یکی از ناشران گفت: "آن‌ها دنبال کتاب‌های ما هستند تا به آن‌ها کمک کند بفهمند چه اتفاقی دارد در مورد برگزیت می‌افتد."

این در حالی است که آشوب برگزیت در بریتانیا ادامه دارد و انتظار می‌رود امروز (اول آوریل) هم یک رأی‌گیری دیگر در این زمینه در پارلمان برگزار شود.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا مهمترین رویداد بین المللی برای انتشارات کودکان و صنعت چند رسانه‌ای است. در بولونیا، نویسندگان، تصویرگران، عوامل ادبی، دارندگان مجوز و پروانه فیلم‌ها، توزیع کنندگان، فعالان در صنعت چاپ، کتابفروشان و کتابداران گرد هم می‌آیند تا با هم ملاقات کنند و به خرید و فروش کپی رایت آثار بپردازند.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا از ۱۲ الی ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ در شهر بولونیا کشور ایتالیا برگزار می‌شود.

 

نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب بلونیا نمایشگاه کتاب کودک بولونیا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین