کد خبر: 33973 A

تحلیل ایران‌آرت درباره مدل تازه‌ای از ایفای نقش هنرمند ــ کنش‌گر اجتماعی

هدیه تهرانی؛ بهترین بازیگر اکران نوروزیِ بلایای طبیعی!

هدیه تهرانی؛ بهترین بازیگر اکران نوروزیِ بلایای طبیعی!

در تحریریه ایران‌آرت تصمیم گرفتیم بازیگری را به عنوان بهترین بازیگر اکران نوروزی معرفی کنیم که هم‌اکنون هیچ فیلمی با بازی او روی پرده سینماها نیست؛ هدیه تهرانی! اما چرا؟

ایران‌آرت: این روزها رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر می‌کنند از پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران نوروزی و در عین حال، پولسازترین بازیگران این فیلم‌ها را در سال گذشته و همچنین در اکران کنونی فیلم‌ها فهرست می‌کنند. ما اما در تحریریه ایران‌آرت علاوه بر این‌که این دست از گزارش‌ها را هم پوشش داده‌ایم، تصمیم گرفتیم بازیگری را به عنوان بهترین بازیگر اکران نوروزی معرفی کنیم که هم‌اکنون هیچ فیلمی با بازی او روی پرده سینماها نیست؛ هدیه تهرانی! اما چرا؟

 

سیل چه کم از زلزله دارد یا حساب شخصی‌تون چنده قربان؟

با وقوع سیل در استان گلستان و گسترش آن به اغلب مناطق کشور، هنرمندان و چهره‌های مورد وثوق مردم به مانند دفعات سابق که بلایی طبیعی به جان مردم ایران می‌افتاد وارد عمل شدند و از مردم خواستند از مردم آسیب‌دیده حمایت کنند. ما هم در ایران‌آرت و طی گزارشی به هنرمندانی پرداختیم که حمایتشان را از مردم سیل‌زده اعلام کردند. آن گزارش را می‌توانید با کلیک روی تیتر «حمایت هنرمندان از مردم سیل‌زده کشور/ از هدیه تهرانی و رضا کیانیان تا شهاب حسینی، پریناز، فرزین، صادقی و دیگران» بخوانید.

اما دو نکته در رابطه با این اعلام حمایت‌ها قابل بررسی بود؛ نخست اینکه حجم ورود هنرمندان و چهره‌ها به نسبت ورود آنها به ماجرای کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌های کرمانشاه به طور محسوسی کاهش پیدا کرده بود و مورد دوم نیز این‌که حمایت آنها خلاف ماجرای کرمانشاه که با اعلام شماره حساب‌های شخصی‌شان همراه بود، این بار بیشتر به درد دل و حمایت عاطفی خلاصه می‌شد. البته لابد می‌دانید دلیل چیست؟ قوه قضاییه پای چند تن از هنرمندان و چهره‌ها مثل الهام پاوه‌نژاد و علی دایی را در فقره کرمانشاه به دادگاه کشاند و حتی حساب‌های آنها را مسدود کرد. حتی اخیرا حساب نرگس کلباسی، فعال اجتماعی که هنوز از کمک به مردم کرمانشاه به خانه بازنگشته مسدود شد و هلال احمر اعلام کرد که او یا باید با این سازمان همکاری کند یا برای فعالیت‌هایش مجوز دریافت کند.

همین کش و قوس‌ها باعث شد که بسیاری از چهره‌ها از خیر ورود به چنین عرصه‌هایی بگذرند و دردسرش را به جان نخرند. البته این دست از هنرمندان می‌توانستند کنار نکشند و با اخذ مجوز فعالیت خیرخواهانه شان را ادامه دهند یا اینکه برای فعالیت هایشان مجوز دریافت کنند.

ماجرا تا آنجا بالا گرفت که وقتی شماره حسابی به نام محمدرضا گلزار در رابطه با کمک به سیل زدگان استان گلستان اعلام شد، او وارد صحنه شد و انتشار این شماره حساب را از جانب خودش تکذیب کرد.

همین جا بود که عیار خیلی ها مشخص شد که صرفا برای ارائه‌ چهره ای قهرمان گون به این ماجراها می پیوندند یا اینکه صرفا هدفشان کمک است. هر چند که ما معتقدیم با هر نیتی پیوستن به کمپین هایی از این دست مفید است.

 

هدیه تهرانی؛ مدل تازه هنرمند ــ کنش‌گر اجتماعی

اما پس از فروکش کردن حمایت‌هایی از جنس حمایت به زلزله‌زده های کرمانشاه، و به نوعی خالی شدن عرصه کمک رسانی به سیل زده ها از حضور هنرمندان، یک سینماگر وارد عمل شد و به جای انتقاد از قوه قضاییه و سازمان هلال احمر به خاطر محدودکردن ورود انفرادی هنرمندان و چهره ها به مقوله کمک رسانی، راهی تازه پیدا کرد و بدون جار و جنجال رسانه ای، آستین بالا زد و به کمک همشهری هایش شتافت؛ بله، همشهری هایش. لابد می دانید که هدیه تهرانی، ستاره فیلم های سینمایی دهه هفتاد و هشتاد، چند سالی است در گرگان زندگی می کند؛ نزدیک آق قلا و گمیشان و دیگر نقاط سیل زده استان گلستان.

او در این راه بسیار هم از دوربین ها فراری بوده است تا بتواند بدون حاشیه های معمول کارش را بکندو نمونه اش اعتراض او به این ویدوی کوتاه که ظاهرا او را در کنار نیروهای هلال احمر در گلستان و در حال منصرف کردن فیملبردار نشان می دهد:

 

فارغ از ژست‌های شبه‌اپوزیونیستی، با آستین‌هایی بالازده

هنردوست های گرگانی حالا چند سالی است هر از گاهی در خیابان های شهرشان، ستاره ای را می بینند که در سال های نه چندان دور در آسمان سینمای ایران می درخشید و دختر اول آن بود. او مدتی است گرگان را برای زندگی انتخاب کرده و همین شاید باعث شده حضور مستمرتر و نزدیکی در کمک به سیل زده های گلستانی داشته باشد. البته او سال هاست واضع چند کمپین محیط زیستی بوده و بدون اینکه خودش را تابلوی این کمپین ها کند آنها را تقویت کرده است.

در ماجرای کمک به سیل زده ها، حضور بی سر و صدای او، تحسین بسیاری را برانگیخت. چند روز پیش که در ایران آرت دو نامه از پرویز پرستویی و نیز محسن امیریوسفی، کارگردان فیلم «آشغال های دوست داشتنی» با بازی هدیه تهرانی را خواندید. نامه هایی که تهرانی آنها را بی پاسخ نگذاشت و گفت که کمترین کار را می کند.

منتها، اینکه ما در تحریریه ایران آرت او را مهم ترین چهره سال هزاروسیصدونودهشت تا به اینجا و نیز بازیگر اول اکران نوروزی می دانیم بدون اینکه فیلمی از او روی پرده باشد این است که او مدلی تازه برای ایفای نقش فعال اجتماعی پیدا و پیشنهاد کرده است. او در حالی که می توانست با ژستی شبه اپوزیسیون برای قوه قضاییه و سازمان هلال احمر رو ترش کند و بخواهد همه کارهای خیرخواهانه ای که می کند صرفا به نام خودش مهر بخورد، پای کار آمد. او در واقع با این کارش به دیگران گفت، اگر می خواهند کمکی بکنند، باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات معمول اپوزیسیونی در سینمای ایران باشد. او وقتی دید نمی تواند به تنهایی دست به کار شود، دست از کار نشست و در فرصتی کم و طی تصمیمی انسان دوستانه، به نیروهای هلال احمر پیوست.

هدیه تهرانی حالا علاوه بر ایفای نقش اجتماعی اش به عنوان یک هنرمند، توانسته مدل تازه ای برای هنرمندان ارائه کند تا در بزنگاه ها، مناسبات معمول کنار بگذارند و کاری را که فکر می کنند نتیجه می دهد  انجام دهند نه کاری را که کلیشه های مرسوم اپوزیونیستی به آنها قالب کرده است.

 

 

 

 

سیل هدیه تهرانی هلال احمر زلزله زدگان کرمانشاه سیل گلستان سیل زده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین