کد خبر: 33890 A

چرا این فیلم شگفتی ساز اکران نوروزی ست؟

چرا این فیلم شگفتی ساز اکران نوروزی ست؟

کافی ست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را گوگل کنید، خود را در فهرستی از فیلم های کمدی غرق می بینید

ایران آرت : کافی ست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را گوگل کنید، خود را در فهرستی از فیلم های کمدی غرق می بینید، همین اشاره کافی ست تا پی ببرید این روزها فیلم متری شیش و نیم" در حال چه تاریخ سازی مهمی ست.

لطفا چهار دلیل و نکته پایانی را بخوانید:

یک:

تعارف که نداریم، متری شیش و نیم سعید روستایی ، فیلم تلخی ست که از زندگی روزمره من و شما بیرون می آید و حتی از آن شوخی های "ابد و یک روز" هم در آن خبری نیست. فیلم می کوشد یک قدم از واقعیت بیرونی پا پس نکشد و بیننده آگاه به پشت صحنه مواد مخدر را احمق نپندارد و همین دز تلخی را بالا می برد، گویی سازندگان فیلم قید گیشه را زده اند تا یک بار هم شده بخشی از ناگفته های هیولای مواد مخدر را رو کنند. اما در عمل طبق آخرین آمار فروش متری شیش و نیم بالاتر از چهار فیلم سرگرم کننده این روزها ایستاده و طبق آمار ششم فروردین، با  "رحمان ۱۴۰۰" صدرنشین که سه میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان فروخته فقط هشتصد میلیون فاصله دارد.

دو:

متری شیش و نیم در حالی با پنج فیلم کمدی و سرگرمی ساز در حال رقابت است که شاید تشدید فشارهای روزافزون اقتصادی به مردم سبب شده خانواده ایرانی تماشای یک فیلم در نوروز را در سبد فرهنگی خود گنجانده باشد.خوب بعید هم نیست در این وانفسا میل به خندیدن اولویت هم داشته باشد با این وجود متری شیش و نیم می تازد

سه:

اتفاقا با توجه به بند دوم، فروش خیره کننده فیلم متری شیش و نیم در حدود دو هفته اکران، نویدبخش ارتقای سطح سلیقه مخاطبان سینمای ایران است. مردم برای یک اثر فرهنگی محض احترام قائل شده اند و به جای دو ساعت قهقهه و خنده و ریسه رفتن ترجیح می دهند اثر با درون مایه نقد گزنده اجتماعی ببینند که آینه ای جلوی اجتماع ایرانی گرفته است.

چهار:

متری شیش و نیم علاوه بر یک فیلم نامه کاردرست و کارگردانی حساب شده، از منظر پروداکشن ،استفاده از لوکیشن های متنوع و هنروران پرشمار، اثر دست و دلبازی ست و برای لذت بصری مخاطب و باورپذیرتر شدن سناریو خصت به خرج نمی دهد. این مولفه ها یعنی محمد صادق رنجکشان و سیدجمال ساداتیان سرمایه گذاران فیلم برای این فیلم خرج کرده اند و به تماشاگر ایرانی احترام گذاشته اند؛ حتمن چنین رویکرد حرفه ای از سوی مردم قدرشناسی می شود.

محمد صادق رنجکشان

و نکته پایانی:

در فهرستگان پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران فیلم تلخ دیگری می درخشد:" فروشنده اصغر فرهادی"؛ سال نود و پنج این فیلم بیش از سی میلیارد تومان فروخت. پیداست که آن اثر که دومین اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد از چه رزومه معتبری سود می برد و چرا به این مهم دست یافت. حالا بعد از سه سال بار دیگر یک فیلم با بن مایه های تراژیک قلب سینمای ایران را فتح کرده و بعید نیست به رکوردهای بالای فروش هم دست یابد. پرسش روز اما این است که آیا متری شیش و نیم به مانند فروشنده مجال جولان در اسکار را خواهد داشت و به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی می شود؟

 

سعید روستایی محمد صادق رنجکشان متری شیش و نیم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین