کد خبر: 33634 A

درباره نامزدی همزمان "رما" در اسکار و امی / فیلمی که تعریف فیلم را عوض کرد

درباره نامزدی همزمان "رما" در اسکار و امی / فیلمی که تعریف فیلم را عوض کرد

برای سینماگران و سینمادوستان جهان این سوال مطرح است که چه‌طور فیلمی می‌تواند در جوایز هر دو آکادمی اسکار و امی نامزد شود؟!

ایران آرت: آکادمی علوم و هنرهای سینما موسوم به اسکار در شرایطی نگران تعریف "فیلم" در روزگار پس از موفقیت "روما" است که قوانین جوایز امی آن را چندان دشوار نمی‌بیند!

به گزارش هنر و تجربه به نقل از ایندی‌وایر، این روزها یک بار دیگر بحث درباره چگونگی پخش و هویت جدیدترین فیلم کارنامه آلفونسو کوارون "روما" به اوج رسیده است اما این گفت‌وگوها ابتدا از ماه مارس سال ۲۰۱۸ آغاز شد؛ زمانی که استیون اسپیلبرگ مشغول تبلیغات فیلم تازه‌اش در آن روزها یعنی "بازیکن شماره یک آماده" بود و در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های خبری انگلیس گفته بود: "وقتی به یک قالب تلویزیونی متعهد می‌شوید یعنی یک فیلم تلویزیونی می‌سازید؛ و بی‌تردید اگر کارتان خوب باشد شایسته جوایز امی هستید و نه اسکار."

البته در آن زمان نتفلیکس هنوز اعلام نکرده بود که مالک فیلم کوارون است و بعید به نظر می‌رسد که منظور اسپیلبرگ هم پروژه دلی کوارون بوده باشد. اما بیانیه اسپیلبرگ سؤال تأمل‌برانگیزی را در خود داشت: "آیا اهداف و جنبه‌های هنری، صلاحیت یک اثر را در جوایز رسانه‌ای دیگر تعیین می‌کنند؟" اما امی قوانین خودش را دارد و همه چیز برای اعضای آن روشن است!

"آکادمی تلویزیون" وقتی پای اکران سینمایی و صلاحیت نامزدی در جوایز امی به میان می‌آید، کاملا تکلیفش روشن است؛ اگر فیلمی در بیش از ۲۵۰ سینما و در مدت زمانی بیش از چهار ماه روی پرده باشد – اتفاقی که تصور می‌شود نتفلیکس در مورد "روما" انجام داده است! – پس دیگر صلاحیت حضور در جوایز امی را ندارد. از سوی دیگر، اگر فیلمی یک هفته در سینماها به نمایش درآید تا شرایط لازم برای شرکت در اسکار را به دست آورد، باز هم می‌تواند در جوایز امی نامزد شود (البته قوانین آکادمی تلویزیون برای مستندها به‌کل متفاوت است و آزادی عمل بیش‌تری هم به آن‌ها می‌دهد.)

به هر حال، جوایز امی و گردانندگانش نظری درباره اهداف یک فیلم ندارند و چیزی به عنوان قالبی که برای یک فیلم انتخاب شده است، برای آن‌ها بی‌معنی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، جشنواره‌های سینمایی هیچ تأثیری در انتخاب نامزدها و عدم صلاحیت آن‌ها ندارند. در این خصوص "فیلم‌های تلویزیونی" زیادی هستند که وارد قلمروی "فیلم‌های سینمایی" یا دست‌کم "فیلم‌های سینمایی جشنواره‌ای" شده‌اند و در نهایت سر از جوایز امی هم درآورده‌اند.

در واقع آن‌چه صلاحیت حضور فیلمی در جوایز امی را از بین می‌برد، اکران گسترده است. البته این رابطه یک‌طرفه نیست و گاهی وقت‌ها هم آثار تلویزیونی سر از سینماها درمی‌آورند. به عنوان نمونه، در دسامبر ۲۰۱۷ بود که فصل هفتم سریال محبوب "بازی تاج‌وتخت" برای فقط یک شب در سینماها به نمایش درآمد.

 

استیون اسپیلبرگ اسکار امی جوایز امی آلفونسو کوارون فیلم رما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین