کد خبر: 33265 A

دلیل رد داوری جشنواره فیلم فجر توسط اصغر فرهادی و ابراهیم حاتمی‌کیا

دلیل رد داوری جشنواره فیلم فجر توسط اصغر فرهادی و ابراهیم حاتمی‌کیا

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، درباره رد پیشنهاد داوری این رویداد سینمایی توسط اصغر فرهادی و ابراهیم حاتمی‌کیا توضیح داد.

ایران آرت: ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر دو دوره از جشنواره فیلم فجر، شب گذشته (۱۶ اسفند) مهمان برنامه "ختیاریه" با اجرای سیدمرتضی فاطمی بود.

به گزارش خبرآنلاین، او در بخشی از صحبت‌های خود درباره عدم جدی گرفتن جشنواره فجر از سوی سینماگران مطرح، گفت: "همواره سینماگران مطرح ما، جشنواره فجر را جدی می‌گیرند و امسال تمام سینماگران شاخصی که فیلم داشتند از همه نسل‌ها در جشنواره حضور یافتند. اتفاقا اگر فیلمی انتخاب نشود، بسیار حاشیه برای هیئت انتخاب ایجاد می‌شود. فیلم‌هایی هم که از قید جشنواره می‌گذرند، فیلم‌های کمدی و بدنه هستند که در هیچ جشنواره‌ای اگر فرم هم پر کنند، انتخاب نمی‌شوند."

داروغه‌زاده درباره عدم پذیرش داوری فجر از سوی کسانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی هم گفت: "داوری کار سختی در سینمای ایران است و همه انتظار دارند برنده شوند و این شرایط سختی برای چهره‌های مطرح سینمایی ایجاد می‌کند که پرهیز می‌کنند. آقا حاتمی‌کیا در هیچ جشنواره‌ای داوری نکرده است. آقای فرهادی هم در صحبتی که با ایشان داشتم، اشاره کردند من ۳ سالی است که حتی در جشنواره‌های خارجی‌ای که فیلم‌های ایرانی حضور دارند، داوری را قبول نمی‌کنم. این بحثی است که برای قضاوت عادلانه، افراد باید مناسبات سینمای ایران را کنار بگذارند و این شرایط را سخت می‌کند. اما آقای فرهادی هر فیلمی که خود داشته در جشنواره فجر حضور داشته است."

دبیر جشنواره فیلم فجر درخصوص شایعاتی مبنی بر پیش شرط برخی سینماگران برای حضور در جشنواره گفت: "در این دو سالی که من دبیر بودم کسی چنین پیش شرطی نداشته است. شأن سینماگران ایرانی بالاتر از این حرف‌ها است. بله همه انتظار دارند اما پیش شرطی وجود ندارد."

او درخصوص دخالت دبیر جشنواره فجر در ترکیب جوایز گفت: "به هیچ وجه دبیر جشنواره امکان دخالت در جوایز را ندارد. چون گروه داوری مشخص و اعلام شده‌ای وجود دارد که شخصیت‌های حقیقی هستند و اعتبار خود را به‌خاطر دبیر جشنواره مخدوش نمی‌کنند. اگر واقعا دبیری بخواهد در داوری‌ها تاثیری بگذارد و راجع به یک فیلم مشخصی مثل "لاتاری" اعمال‌نظر کند، این مسئله را اعلام رسمی نمی‌کند و مخفیانه این کار را انجام می دهد. من دو دوره دبیر بودم و می‌توانید این مسئله را واضح از داوران بپرسید."

 

اصغر فرهادی جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا ابراهیم داروغه زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین