کد خبر: 32975 A

اعتراض سینماداران اروپایی به سه جایزه اسکار برای فیلم "رما"

اعتراض سینماداران اروپایی به سه جایزه اسکار برای فیلم "رما"

گروهی از نهادهای سینمایی اروپا از تصمیم آکادمی اسکار برای اهدای جایزه به فیلم "رما" که ساخته یک کمپانی پخش آنلاین است، به شدت انتقاد کرده و آن را بی‌ارزش کردن این جایزه سینمایی خواندند.

ایران آرت: گروهی از سینماداران اروپایی ضمن متهم کردن نتفلیکس به خرید اسکار، از تصمیم آکادمی علوم و هنرهای سینما برای اعطای جایزه اسکار به فیلم "رما" به شدت انتقاد کردند.

به گزارش صبا به نقل از هالیوود ریپورتر، نود و یکیمن دوره جوایز اسکار چند روز پیش برگزار شد و "کتاب سبز" در رقابتی پرفشار ارزشمندترین جایزه این مراسم یعنی اسکار بهترین فیلم سال را از دستان "رما" ربود، اما این موضوع مانع انتقاد تند سینماداران اروپایی به آکادمی نشد. "رما" اثر تحسین شده آلفونسو کوارون و تولید نتفلیکس، ابررسانه آنلاین دنیا با وجود ناکامی در کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، توانست جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند.

حال گروهی از اعضای عالی‌رتبه نهادهای صنفی سینمایی در اروپا به این تصمیم به شدت انتقاد کرده و نتفلیکس را متهم کرده‌اند که به ضرب و زور پول و اجرای کمپین‌های پرخرج به این مهم دست یافته است.

دیتلف راسمن رییس انجمن بین‌المللی سینماهای هنری CICAE در گفتگو با هالیوودریپورتر گفت: ما معتقدیم اهدای سه جایزه به فیلم "رما" بی‌اعتبار کردن اسکار است چراکه این فیلم در بسیاری از سینماهای جهان به نمایش درنخواهد آمد و مراسم اسکار را به نسخه دیگری از جوایز امی تبدیل خواهد کرد که به محصولات تلویزیونی ارج می‌نهد.

CICAE خواستار آن شده است آکادمی علوم و هنرهای سینما با تجدیدنظر در قوانین جاری خود مرز بین محصولات سینمایی و تلویزیونی را به طور شفاف مشخص سازد.

سال گذشته پخش‌کنندگان فرانسوی توانستند با لابی قدرتمند خود، فستیوال فیلم کن را وادار به خارج کردن محصولات نتفلیکس از دور رقابت‌ها کردند. این موضوع باعث شد "رما" از خیر نمایش در کن گذشته و اکران جهانی خود را از جشنواره ونیز آغاز کند که شیر طلایی این فستیوال را برای کوارون به همراه آورد. از آن زمان تا کنون کمپین تبلیغاتی قدرتمندی برای این فیلم شکل گرفت اما در هر مرحله مخالفت‌های جدیدتری نیز سر برآورده است.

فرانسیس آیمی رییس سینماهای هنری فرانسه AFCAE نیز با تشکر از تصمیم اعضای آکادمی برای انتخاب "کتاب سبز" به عنوان بهترین فیلم سال، آن را نشانی دیگر از این دانست که "رما" مادامی که اکران سینمایی نداشته باشد، حقیقتا یک فیلم سینمایی محسوب نمی‌شود. او همچنین با انتقاد از بودجه تبلیغاتی فیلم، آن را مبلغی نجومی خواند که از هزینه ساخت فیلم فراتر رفته است در حالی که بهترین تبلیغ یک اثر سینمایی، اکران آن در سالن‌های نمایش است.

فرانچسکو روتلی رییس ANICA یا اتحادیه ملی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان ایتالیا نیز گفته است: واضح است که نتفلیکس هیچ اهمیتی به "رما" نمی دهد، آنها فقط اسکارها را برای تبلیغ برند خود می‌خواستند.

البته از سوی دیگر پخش‌کنندگان اروپایی ارزش هنری "رما" را ستوده و اهدای جایزه بهترین کارگردانی به آلفونسو کوارون را بهترین تصمیم آکادمی دانستند و ابراز امیدواری کرده‌اند دریافت این جایزه باعث تغییر استراتژی نتفلیکس و اکران این اثر در سینماها شود.

 

اسکار اسکار 2019 آلفونسو کوارون رما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین