کد خبر: 32934 A

توضیح درباره خبر سانسور ۲۰دقیقه‌ای "نهنگ آبی" / بالاترین تیراژ سریال‌ها ١٢٠ هزارتاست

توضیح درباره خبر سانسور ۲۰دقیقه‌ای "نهنگ آبی" / بالاترین تیراژ سریال‌ها ١٢٠ هزارتاست

مدیرکل دفتر نمایش خانگی تأکید کرد: سانسور ۲۰دقیقه‌ای قسمت دوم نهنگ آبی صحت ندارد، بلکه بخش‌هایی از این سریال با هماهنگی تهیه‌کننده حذف شده است.

ایران آرت: حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی در گفت‌وگو با شهروند به برخی از سوالها در مورد سریال‌های در حال پخش نمایش خانگی پاسخ داده است. 

پارسایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سریال ممنوعه رکورد فروش شهرزاد را زده، گفته است: "میزان استقبال از یک اثر در شبکه نمایش خانگی دلایل متفاوتی دارد و مقایسه فروش این محصولات نیازمند بررسی فاکتور‌های زیادی است؛ تیراژ هر قسمت، تعداد مخاطبان در سامانه نمایش درخواستی(VOD)، قیمت محصول و سایر شرایط توزیع، منظور کدام است؟ تعداد مخاطبان یا میزان فروش؟ به‌عنوان مثال متوسط تیراژ هر قسمت شهرزاد ٢٥٠‌هزار نسخه با قیمت ٥هزار تومان بوده و متوسط تیراژ ممنوعه با قیمت (۸ و ۱۰‌هزار تومان شهرستان و تهران) کمتر از صد‌هزار نفر است. در حال حاضر هفتگی پنج سریال در دست توزیع است که کمترین تیراژ آنها ٤٠‌ هزار و  بیشترین تیراژشان ١٢٠‌هزارتاست."

در ادامه مشروح گفت‌وگوی نیره خادمی و حسین پارسایی را می‌خوانید.

میزان فروش سریال‌های شبکه نمایش خانگی در چند ماه گذشته چقدر است؟

معتقدم این اخبار درخصوص رکورد فروش نیازمند محاسبه دقیق‌تری است.

درباره رویه‌های دریافت مجوز این سریال‌ها توضیح بدهید.

تمامی آثار غیرسینمایی برای تولید اثر از طریق شوراهای ساخت و‌ نمایش، پروانه دریافت می‌کنند.

چرا بعضی سریال‌ها مثل ممنوعه و نهنگ آبی با وجود گرفتن مجوزها بعد از ساخت دچار سانسور شدند؟ ضمن این‌که گفته می‌شود از هر قسمت نهنگ آبی حدود ۲۰دقیقه سانسور شده است.

گرفتن مجوز یا همان پروانه ساخت به معنای آن نیست که اثر بعد از تولید و ‌در مرحله صدور پروانه نمایش تغییرات نخواهد داشت. این تصور به معنای نادیده گرفتن فلسفه وجودی شورای پروانه نمایش است. بخش‌هایی از یک اثر که به هر نحو با فیلمنامه مغایرت داشته باشد یا موجب بروز سوءتفاهم شود، به‌طور طبیعی توسط اعضای شورای پروانه نمایش بررسی و با تعامل تهیه‌کننده و کارگردان اصلاح یا تعدیل می‌شوند. شبکه نمایش خانگی مخاطبان گسترده‌ای دارد و در دسترس آحاد مردم و سلیقه‌های گوناگون است، بنابراین گاه مواردی پیش می‌آید که بنا بر ضرورت این اصلاحات صورت بگیرد. ضمنا سانسور ۲۰دقیقه‌ای قسمت دوم نهنگ آبی صحت ندارد. طبق آیین‌نامه حداقل زمان تولید هر قسمت سریال با احتساب تیتراژ شروع و پایان ۵۰ دقیقه است. قسمت دوم نهنگ آبی هم ۵۰ دقیقه بوده که بنابر ضرورت و با رعایت مفاد آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی دستورالعمل ابلاغی سازمان سینمایی دقایقی از آن با هماهنگی تهیه‌کننده حذف شده است.

در مورد ممنوعه ظاهرا بعد از پروانه نمایش اصلاحات انجام شده.

خیر.

سوال بعدی از حسین پارسایی این بود که پس چرا این سریال پس از پخش سه قسمت توقیف شد؟ سوالی که البته بی‌پاسخ ماند و تماس تلفنی برای کامل کردن آن هم به نتیجه نرسید.

فریدون جیرانی شهرزاد حسین پارسایی سریال ممنوعه ممنوعه نهنگ آبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین