کد خبر: 32655 A

خاطره جالب محمد اصفهانی از استاد شجریان / بنان جای بازخوانی ندارد

خاطره جالب محمد اصفهانی از استاد شجریان / بنان جای بازخوانی ندارد

مراسم گرامیداشت استاد همایون خرم با حضور لوریس چکناواریان، محمد اصفهانی و جمعی از هنرمندان حوزه موسیقی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

ایران آرت: چهره‌های موسیقی اصفهان، به همت دانشجویان کانون موسیقی دانشگاه صنعتی اصفهان و حمایت معاونت دانشجویی این دانشگاه، گرد هم آمدند تا در حضور لوریس چکناواریان و خانواده استاد همایون خرم، یاد استاد فقید موسیقی را زنده نگه دارند.

به گزارش ایسنا، این مراسم در حضور اساتید آواز اصفهان، سیدرضا طباطبایی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، محمدتقی سعیدی و دیگر موسیقیدانان شهر و همچنین مهمانانی از پایتخت کشور، از جمله لوریس چکناواریان، خانواده استاد خرم، بهروز رضوی، مهرانه مهین‌ترابی و یکی از هنرآموختگان همایون خرم، بابک شهرکی در تالار شیخ‌بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

چکناواریان: آشنایی عمیقی به خرم داشت

در این برنامه لوریس چکناواریان به روی صحنه حاضر شد و با چهره خندان و شاداب همیشگی خود به یاد استاد همایون خرم گفت: شب فوق‌العاده‌ای است، استاد در کنار ما نیست اما روح او حاضر و ناظر است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره همایون خرم اضافه کرد: استاد هنرمند بزرگی بود، همان‌طور که دوست خوبی هم بود. ایشان در ۲۰ سال اخیر عمرشان در تمام کنسرت‌های من شرکت می‌کردند.

وی ادامه داد: به عقیده من، داشته‌های ما، هدایای خداوند هستند و طبق گفته جبران خلیل جبران "بچه از مادر متولد می‌شود، اما از مادر نیست" موسیقی هم از ما ایجاد می‌شود اما متعلق به ما نیست و قدرت الهی است که باعث خلق آثار می‌شود.

او با بیان آنکه "آشنایی عمیقی به خرم داشتم" و "مدیون استاد هستم" صحبت‌های خود را به پایان رساند.

57833684

در ادامه در سه بخش، هنرمندانی با همنوازی ویلون، پیانو و تار و بازخوانی آثار همایون خرم، یاد این استاد ارزنده موسیقی اصفهان را زنده نگه داشتند.

بابک شهرکی، فرزند هنری همایون خرم در انتهای این اجراها، دلتنگی خود را با اجرای قطعات معروفی از این آهنگساز ایرانی بیان کرد و در نهایت این تکنوازی را با "اشک من هویدا شد" به پایان رساند و سالن، تحت تأثیر حزن انگیز این نواها، دقایقی بی وقفه، یادگار استاد را مورد تشویق و تمجید قرار دادند.

خاطره محمد اصفهانی از شجریان درباره بازخوانی آثار بنان

در بخش پایانی این مراسم، محمد اصفهانی با همراهی ویولن بابک شهرکی به اجرای دو قطعه خاطره‌انگیز از ساخته‌های استاد همایون خرم پرداخت؛ "بوی باران" با ترانه زنده یاد قیصر امین‌پور و "غوغای ستارگان" کریم فکور.

این خواننده پیش از اجرای قطعات به یاد استاد، سخنانی از تنوع و نوین بودن همیشگی آثار همایون خرم راند و به خاطره‌ای در کنار استاد آوازش محمدرضا شجریان در سال ۱۳۶۴ اشاره کرد: بعد از انتشار نوار مرکب‌خوانی استاد شجریان در ماشین در حین مسافرت و شنیدار صدای بنان از استاد پرسیدم چرا بازخوانی آثار بنان را انجام نمی‌دهید و استاد گفتند بنان جای بازخوانی ندارد و آثاری را باید بازخوانی کرد که بتوانی بهتر از نسخه اصلی را ارائه بدهی.

وی در ادامه گفت: تمام این گفته‌ها و درس اساتید بزرگ من، باعث شدند تا همواره طالب تنوع و به چالش کشیدن خودم باشم و گذشته خودم را، حتی اگر گذشته خوبی باشد تکرار نکنم.

TVdjIleHKItf

محمد اصفهانی در انتها، موسیقی فاخر را به گفته استادش، محمدرضا شجریان برگرفته از یک فر الهی دانست و افزود: یکی از کسانی که فر الهی را داشت مرحوم استاد همایون خرم بود. این اساتید هنرمندانی هستند که حد توقف نداشتند و در هر مرحله به دنبال پیشرفت و صعود از جایگاه خود بودند و با تمام این توانایی‌ها در انتهای عمر خود هنوز معتقدند بودند که هیچ کاری نکرده اند.

شب یادبود استاد همایون خرم، با جشن امضای پوستر این شب، در حضور هنرمندان حاضر در سالن به پایان رسید.

لوریس چکناواریان همایون خرم محمدرضا شجريان محمد اصفهانی بنان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین