کد خبر: 32625 A

نقاشی‌های شهودی تا مجمع مردان و زنان در آبی صلح / گالری‌گردی ایران آرت در 5 نمایشگاه

نقاشی‌های شهودی تا مجمع مردان و زنان در آبی صلح / گالری‌گردی ایران آرت در 5 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری شیرین، ویستا، طراحان آزاد و هما سر زده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی علیرضا آسانلو با عنوان «این کیست این» در گالری شیرین دو؛ نمایشگاه نقاشی ابراهیم حسن­‌زاده با عنوان «شهر گناه» در گالری ویستا؛ نمایشگاه نقاشی محمد طباطبایی با عنوان «آداجیو» در گالری شیرین یک؛ نمایشگاه آثار سمیرا اسکندرفر با عنوان «هیچ مایی در کار نیست» در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه نقاشی پونه اوشیدری با عنوان «مخفیگاه یک معبد است» در گالری هما، سوژه‌­های این هفتۀ گالری گردی ایران آرت هستند.

 

نقاشی شهودی

مجموعه آثار علیرضا آسانلو با عنوان «این کیست این»، با رویکردی فلسفی به موضوع انسان پرداخته است. آسانلو به دور از هرگونه تصنع و تکلف مستقیم به اصل موضوع پرداخته است و انسان را بی‌­واسطه نقاشی کرده است. «این مجموعه ارتباط وجود انسان و جریان هستی را از زاویه‌­ای عارفانه و شرقی بازنمایی می­‌کند. هنرمند با محوریت قرار دادن پیکرۀ انسانی، به عنوان عالی‌­ترین موضوع وجود یافته در عالم، ذهن مخاطب را به پرسش از ماهیت زندگی فرا می‌­خواند؛ چه چیز در وجود آدمی را موجود می­‌کند و چگونه در او جاری می‌­شود؟ ...» بخشی از بیانیۀ نمایشگاه آسانلو به ماهیت انسان و چگونگی وجود او می‌­پردازد.

آسانلو تلاش کرده است بدون هیچ واسطه­‌ای به شناخت انسان بپردازد. شناختی آنی و اکسپرسیو، او در آثارش تلاش کرده است به وجۀ دیگری از انسان برسد. انسانی شناخته شده توسط هنرمند.

نمایشگاه نقاشی علیرضا آسانلو در گالری شیرین

آثار آسانلو در ابعادی بزرگ پرتره­‌هایی را به تصویر کشیده است که در پس آن­، نگاری، گاهی نهان و گاهی پیدا شده­‌اند. گاهی برخی از اجزاء صورت در میان سرعت و حرکت اکسپرسیو دست محو شده­‌اند و گاهی برخی دیگر از اجزاء واضح و روشن است. این نقاشی­‌ها گاهی فریادی را در زیر رفت و برگشت دست هنرمند به تصویر می­‌کشد، گاهی آه و درد و گاهی خسران و سختی را در میان انبوهی از اجزا صورت نشان می­‌دهد.

نمایشگاه علیرضا آسانلو با عنوان «این کیست این» تا 8 اسفند در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچۀ سیزدهم، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

مجمعی از مردان

نمایشگاه آثار ابراهیم حسن­‌زاده با عنوان «شهر گناه» در گالری ویستا برگزار شده است. بسیاری از مجموعه­‌های هنری در سال­‌های اخیر به دلیل اهمیت یافتن زنان در حوزۀ اجتماعی،  حول موضوع زن بوده­‌اند و میدان هنر به سرعت زنانه شده است، اما نمایشگاه شهر گناه علی رقم این توجهات به حوزۀ زنان با درونمایه­‌ای مردانه جنسیت مرد را مورد توجه قرار داده است. شهر گناه حکایت از شهری دارد که مردان برای خود می­‌سازند. در این شهر مردان برای گذران اوقات فراغت به جهانی دیگر پناه می­‌برند، جهانی سرشار از خوش‌گذرانی­‌های عجیب و غریب، آنها می­‌خواهند به هر قیمتی سرگرم شوند. در بخشی از بیانیۀ این نمایشگاه آمده است: «... دنیایی مردانه، مملو از دردهایی نهفته و بی‌نهایت در کارناوال­‌های شادی شبانه­‌اش. موجوداتی پر از هیجانات غیر عادی و سرگرمی­‌های عجیب همراه با تسویه حساب­‌های شخصی خودشان که نشان از احساسی درونی دارد. چیزی را که انسان دائما در خود کشته است را بدون ترس به بیرون ترشح کرده­‌اند و از آن لذت می­‌برند.»

نمایشگاه نقاشی ابراهیم حسن‌زاده در گالری ویستا

این مجموعه حاصل نقاشی­‌هایی در اندازه­‌های مختلف و بدون رنگ است. تصاویری پر از پرسوناژ در حالت­‌هایی عجیب و غیر عادی، این پرسوناژها چهره­‌هایی هیجان زده، شاد و متفاوت دارند. آنها در حالت عادی نیستند و در برخی از آثار انسان­‌ها با حیوانات مختلف ترکیب می­‌شوند. شرایط و اصول حاکم موجب شده است مردم برای ادامۀ حیات در حالت شاد و سرگرم­‌کننده، فضایی فارغ از نظارت را انتخاب کنند و به فضاهایی بدون دخالت و دست درازی پناه می­‌آورند و این محیط انتخاب شده مکانی می­‌شود برای تخلیۀ جان و ذهن.

نمایشگاه آثار ابراهیم حسن­‌زاده با عنوان «شهر گناه» تا 6 اسفند در گالری ویستا ادامه دارد. گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، شمارۀ 11 قرار دارد.

 

آبیِ صلح

زنان در صلح، شاید اولین واژه­‌ای باشد که با دیدن آثار محمد طباطبایی به ذهن خطور می­‌کند. نمایشگاه آثار محمد طباطبایی با عنوان «آداجیو» در گالری شیرین یک حول محور صلح است، صلحی با رنگ آبی در مکانی بی­‌مکان، در جایی که مشخص نیست کجاست و چه اتفاقی می­‌افتد. صلح از نظر هنرمند با رنگ آبی همنشینی دارد و صلح را می­‌توان در زن یافت. اما زنان مجموعۀ آداجیو در حالتی از آرامش و خیرخواهی و فریبندگی به سر می­‌برند این زنان همانطور که سرشار از آرامش هستند می­‌توانند مملو از نیرنگ و فریب هم باشند. در بخشی از بیانیۀ نمایشگاه که توسط سمیه رمضان ماهی نوشته شده، آمده است: «... زن مفهومی است که در حد فاصل دو معنا در نوسان است: در وجه اول همچون موجودی مقدس، سنبلی از زایش و زایندگی است که امکان حیات را ممکن می­‌سازد و می­‌توان در آغوشش امنیت و صلح را تجربه کرد و در وجه دوم زنی جوان، زیبا و فریبنده که قدرت آفرینندگی‌‌اش از درون به پوچی رسیده است. موجودی با موهای پریشان که عدم تجسم چهره‌اش در کنار لباس­‌هایی پرطمطراق این نوسان را شدت می­‌بخشد.»

نمایشگاه نقاشی محمد طباطبایی در گالری شیرین

آثار طباطبایی تک­‌رنگ است و همه به رنگ آبی، او صلح را در رنگ آبی یافته است. زنان این مجموعه در حالت­‌هایی متفاوت با پوشش­‌هایی غالباً فاخر و اساطیری در نمایه­‌های متفاوت قرار گرفته­‌اند و در صلح ایستاده­‌اند اما صلحی را نوید نمی­‌دهند، گویی این زنان دنیایی مجزا را برای زیست خود انتخاب کرده­‌اند و برای گریز از نابودی و فنا به دنیایی مهجور و ناشناخته آمده­‌اند تنها برای کمی بقای بیشتر. پیکرها در سکوتی غمبار فرو رفته­‌اند، سکوتی که می­‌توانسته در پیش از آن طوفانی در گرفته باشد و یا می­‌توان منتظر بود که پس از آن شدتی رخ بدهد.

طباطبایی در مجموعه آثارش زنان را به تصویر کشیده و آنها را گاهی نویدبخش صلح و آزادی و گاهی پیشگوهای سختی و رخوت، تلقی کرده است. این پیکره‌ها که با حالت­‌ها و لباس­‌هایی اساطیری همچون مجسمه‌های الاهه­‌های یونان ایستاده­‌اند، گاه به سردیس­‌هایی شکسته و رها شده تبدیل می­‌شوند که نشان از صلحی ناپایدار دارد.

نمایشگاه آثار محمد طباطبایی با عنوان «آداجیو» تا 8 اسفند در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچۀ سیزدهم، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

ما تنها به دنیا می‌­آییم، تنها زندگی می­‌کنیم و تنها می‌­میریم

سمیرا اسکندرفر هنرمند معاصر با تجربه­‌ای نزدیک به بیست سال در زمینۀ عکاسی، این روزها  مجموعۀ جدیدی را با عنوان «هیچ مایی در کار نیست» در گالری طراحان آزاد به نمایش گذاشته است. هیچ مایی در کار نیست حکایت از تنهایی انسان­‌ها دارد. تنهایی­‌ که از ابتدا و در حین به دنیا آمدن برای او رقم خورده است، از نظر اسکندرفر ما تنها به دنیا می­‌آییم، تنها زندگی می­‌کنیم و تنها می­‌میریم، بنابراین در این دنیا هیچ مایی در کار نیست.

اسکندرفر آثاری را در اندازه­‌های بزرگ و یکسان به نمایش گذاشته است. این نقاشی­‌ها چهرۀ زنانی مغموم و بهت زده است که در مهلکه­‌ای از استرس و اضطراب به تنهایی به سر می­‌برند و دست و پا می­‌زنند. انسان موجودی اجتماعی با زیستی همگانی متصور شده است اما این حیوان متفکر در جایی از زندگی متوجه می­‌شود که تنها است و قرار نیست در زیست اجتماعی حل شود، همانطور که تنها به دنیا آمده است و تنها از دنیا می­‌رود.

نمایشگاه نقاشی سمیرا اسکندرفر در گالری طراحان آزاد

اسکندرفر در نقاشی­‌هایش عباراتی را به­ کار بسته است؛ من و تو یکی بوده­‌ایم، توی سرم دست می­‌کشی و ... او با این عبارات تنهایی انسان را بیش از پیش به تصویر می­‌کشد. انسانی که باید خود را بیابد و برای مواجهه با موانع خود را بسازد.

نمایشگاه آثار سمیرا اسکندرفر با عنوان «مایی در کار نیست» تا 8 اسفند در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

فضای امن خودخواسته

پونه اوشیدری در نمایشگاه جدیدش با عنوان «مخفیگاه یک معبد است» به خلوتی اشاره می­‌کند که انسان معاصر برای رهایی از مسائل و مصائب محیط پیرامون برای خود برمی­‌گزیند. اوشیدری در گالری هما آثاری از نقاشی­‌هایش را به نمایش می­‌گذارد که ترکیبی از عکس و نقاشی است.

زمینۀ آثار او عکس­‌هایی است از یک زن که در محیطی خصوصی آرامش یافته و به کارهایی مشغول شده است. فضایی که امروزه هر کسی برای خود در نظر می­‌گیرد، فضای امنی فارغ از هرگونه تنش و گرفتاری.

نقاشی- عکس­‌های پونه اوشیدری با عکس­‌هایی در پس­‌زمینه توسط طرح­‌هایی از گیاهان در پیش­‌زمینه نقاشی شده­‌اند. این تصاویر زن آرام گرفته در فضای خصوصی را در پس انبوهی از گیاهان پنهان می­‌کند. زنی که به مخفیگاهش پناه آورده و هنرمند قصد دارد با اضافه کردن رنگ و طرح مضاعف او را در محیط امن خود همچنان مخفی نگاه دارد و این معبد خودخواسته را برای دیگری فاش نکند و کسی را به آن راه ندهد.

نمایشگاه نقاشی پونه اوشیدری در گالری هما

آثار اوشیدری در ابعاد نسبتاً بزرگ ارائه شده است و همۀ آثار از شکلی واحد در اجرا و ارائه پیروی می­‌کنند. اما تصویر کردن گیاهان بر روی تصاویری از مخفیگاه زنان مخاطب را به کشف و بازیابی این محیط وا می­‌دارد و او به دنبال دریافتی بیش از یک محیط خصوصی است.

او در بخشی از بیانیۀ مجموعه‌­اش می­‌نویسد: «... مخفیگاه جایی­‌ست که در آن فراموش می‌­شوی، تا زنده بمانی. مخفیگاه جایی‌­ست که در آن حقیقت تبدیل به راز می‌شود. مخفیگاه جایی­‌ست که در آن از هراس­‌هایت درامانی. مخفیگاه یک معبد است.»

نمایشگاه آثار پونه اوشیدری تا 7 اسفند در گالری هما ادامه دارد. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شمارۀ 8 واقع شده است.

 

 

گالری شیرین گالری ویستا گالری هما محمد طباطبایی گالری طراحان آزاد سمیرا اسکندرفر علیرضا آسانلو ابراهیم حسن زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین