کد خبر: 32514 A

واکنش وزیر ارشاد به ورود قوه قضائیه به تئاتر / برخوردهای هیجانی باعث پیچیده‌تر شدن مسئله می‌شود / پای مجوزهای خود ایستاده‌ایم

واکنش وزیر ارشاد به ورود قوه قضائیه به تئاتر / برخوردهای هیجانی باعث پیچیده‌تر شدن مسئله می‌شود / پای مجوزهای خود ایستاده‌ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ورود اخیر قوه‌قضائیه به حوزه تئاتر توضیحاتی را ارائه داد.

ایران آرت: سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت ارشاد مقابل ورود قوه قضاییه و دادستانی به تئاتر چیست، به خبرنگار ایلنا گفت: در حوزه‌های تعامل با قوه قضائیه و مجموعه‌های مختلف اگر برخوردها بخواهد به این صورت باشد که ما آنها را محکوم می‌کنیم، این اقدام در نگاه کوتاه مدت تا‌حدی می‌تواند راضی‌کننده باشد.

وی واکنش‌های هنرمندان در پاسخ به اتفاقات اخیر که از جنس محکوم و تحریم کردن بوده را برخوردهای هیجانی توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه قوه قضائیه تا به مرحله صدور و اجرای حکم بیانجامد، مراحلی را طی می‌کند، این نوع برخوردهای هیجانی به جای اینکه به حل مسئله کمک کند می‌تواند منجر به به پیچیده‌تر شدنش بشود.

صالحی ادامه داد: ما شاهد یک جریان تئاتر رو به رشد بعد از انقلاب بوده‌ایم و از چند صد تئاتری که در دهه اول انقلاب وجود داشته است به حدود ۷ هزار اجرا در سال رسیدیم که نشان دهنده جریان شتابنده و رو به رشد بوده است. بر همین اساس حتما باید در این مسائل از برخورد هیجانی فاصله بگیریم. برخورد هیجانی می‌تواند در کوتاه مدت راضی کننده به نظر بیاید و عده‌ای را راضی کند که بالاخره برخوردهای قاطعی در ظاهر و در فضای بیان صورت گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: چنین اقداماتی می‌تواند فضای رکود و توقف را برای یک تا چند سال به وجود بیاورد. ما همواره به دنبال حرکت در مسیر رشد و شتاب نمایش بوده‌ایم تا در این زمینه، فهم مشترکی پدید بیاید. یعنی این باور ایجاد شود که اولا هنر نمایش، هنری جدی است، دوم اینکه این هنر جدی به خدمت کشور، نظام و انقلاب آمده و خواهد آمد.

وزیر فرهنگ در ادامه گفت: نسل جوانی در فضای هنر نمایش حرکت کرده‌اند و اکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر به نحوی در فضای کشور با آن درگیرند. این نسل، نسلی است که به کشور و نظامش علاقمند است. سلیقه‌ها ممکن است متنوع باشد اما ما در یک جریان عمومی باهم در حال حرکت هستیم، اصول این تفاهم‌ها و مفاهمه‌ها و رسیدن به یک معدل ممکن است زمان‌بر باشد، اما به نظر می‌آید که این اقدام پایدارتری است. ما با همین نگاه با قوه قضائیه گفتگو کرده و می‌کنیم و امیدواریم که این گفتگوها، همانطور که تاکنون در مواردی تاثیر خود را گذاشته، بتواند تاثیرات بیشتری را ایجاد کند.

صالحی افزود: از سوی دیگر ما هم قوانینی داریم که ممکن است همه آنها درست نباشد اما تا وقتی در شکل قانون هستند با آنها باید همراهی و تفاهم کرد. همچنین در ارتباط با فهم قانون، باید تلاش کنیم که در راستای اصلاح قوانین و همکاری بیشتر در یک فهم همه جانبه از همدیگر حرکت کنیم. چراکه یک جریان اجتماعی خلاق و فعالی به نام هنرمندان نمایش و هنر نمایشی داریم که باید با آنها همراهی‌های بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست وزارت فرهنگ پای مجوزهای خود بایستد، اظهار داشت: حتما پای مجوزهای خود ایستاده‌ایم. همان طور که گفتم پارسال هفت هزار و اکنون بیش از هفت هزار عنوان نمایش و بیش از صد هزار اجرا داشته‌ایم. از مجموع این هفت هزار عنوان و بیش از صد هزار اجرا، اگر نسبت هم بگیریم، می‌بینیم که در موارد بسیار فراوان‌تری که تردید و نکاتی مطرح شده، ایستادگی کرده‌ایم. اما لازم نیست که با همان ادبیاتی که گفتم همه این ایستادگی‌ها بخواهد به معنای تعارض یک مجموعه با مجموعه دیگر تلقی شود. این ایستادگی‌ها بوده و خواهد بود.

 

تئاتر قوه قضاییه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین