کد خبر: 32334 A

ببینید: کاترین دونوو و تیلدا سوئینتن در فتوکال جشنواره برلین

ببینید: کاترین دونوو و تیلدا سوئینتن در فتوکال جشنواره برلین

"خداحافظی با شب"، "من در خانه بودم، اما"، "پیرایاها"، "پسری که باد را مهار کرد" و "یادگاری" از فیلم‌هایی بودند که روز سه‌شنبه در جشنواره برلین روی پرده رفتند.

ایران آرت: کاترین دونوو بازیگر باسابقه فرانسوی روز سه‌شنبه در جشنواره برلین به خبرنگاران گفت تساهل و درک بدون قضاوتِ افراد شاید بهترین راه برای نجات جوانان اروپایی تندرو باشد که می‌خواهند به اسلام‌گرایان افراطی در خاورمیانه ملحق شوند.

"خداحافظی با شب" (Farewell to the Night) که روز گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین به نمایش درآمد داستان موریل با بازی دونوو است که می‌کوشد مانع پیوستن نوه‌اش به ستیزه‌جویان در سوریه بپیوندد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از رویترز، دونوو در نشست خبری فیلم گفت: شخصیت موریل در فیلم قطعاً زنی باهوش است، اما در عین حال بسیار اهل مدارا هم هست. او کسی است که قضاوت نمی‌کند و می‌کوشد درک کند.

زندگی آرام موریل در یک مزرعه پرورش اسب در نواحی روستایی فرانسه، زمانی به هم می‌ریزد که الکس نوه‌اش که پس از مرگ مادرش در یک سانحه رانندگی او را بزرگ کرد، به دیدنش می‌رود. او برای خداحافظی پیش مادربزرگش رفته و می‌گوید قرار است برای کار به کانادا برود، اما موریل که خودش در الجزایر به دنیا آمده است متوجه می‌شود الکس می‌خواهد به سوریه برود. اینجاست که موریل بین تلاش برای منصرف کردن الکس و این که موضوع را با مقامات در میان بگذارد، دچار تردید می‌شود.

2

"خداحافظی با شب" را آندره تشینه فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی کارگردانی کرده است که با فیلم‌هایی چون "فصل دلخواه من"، "دزدان"، "آلیس و مارتن"، "دختری در قطار"، "17 ساله بودن"، "به نام دخترم" و "شاهدان" برای علاقه‌مندان سینما چهره‌ای آشناست. کسی موته کلن و اولایا آمامرا از دیگر بازیگران فیلم جدید تشینه هستند که تولید مشترک فرانسه و آلمان است.

تشینه در نشست مطبوعاتی "خداحافظی با شب" گفت: از نظر من کل حرف فیلم این است که زنی واقع‌بین وقتی متوجه می‌شود نوه‌اش از خط عبور کرده است چگونه راهی برای کمک به او پیدا می‌کند.

تشینه گفت هدفش این بود که تماشاگران از خود بپرسند اگر خودشان در چنین موقعیتی قرار بگیرند چه کار می‌کنند.

روز گذشته همچنین فیلم "من در خانه بودم، اما" (I Was at Home, but) به کارگردانی آنگلا شانلک ("راه رؤیایی"، "مارسی") در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین روی پرده رفت. این فیلم درباره یک دختر دانش‌آموز 13 ساله است که یک هفته ناپدید می‌شود، بی آن که کسی ردی از او پیدا کند. او ناگهان پیدا می‌شود، اما مادر و معلمانش با پرسش‌هایی اساسی روبرو می‌شوند که نگاه آن‌ها به زندگی را کلاً تغییر می‌دهد.

مارن اگرت، فرانتز روگوفسکی و لیلیت استانگنبرگ در "من در خانه بودم، اما" بازی می‌کنند که تولید مشترک آلمان و صربستان است. فیلم آنگلا شانلک یکی از 16 فیلمی است که امسال شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارند.

فیلم ایتالیایی "پیرایاها" (Piranhas) به کارگردانی کلودیو جووانزی ("Fiore " و "چشمان آبی علی") دیگر فیلمی بود که روز سه‌شنبه در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد.

این فیلم با بازی فرانچسکو دی ناپلی، آرتم، ویویانا آپرئا و... درباره گروهی از جوانان خلافکار اهل ناپل است. فیلم از روی رمانی نوشته روبرتو ساویانو ساخته شده است که کتاب معروف "گومورا" او منبع الهام فیلمی تحسین‌شده به کارگردانی ماتیو گارونه و یک مجموعه تلویزیونی موفق شد. تعدادی بازیگر جوان آماتور از محله‌های مختلف ناپل در "پیرایاها" بازی کرده‌اند.

فیلم بریتانیایی "پسری که باد را مهار کرد" (The Boy Who Harnessed the Wind) نیز روز گذشته در بخش ویژه برلیناله روی پرده رفت. این فیلم اولین تجربه کارگردانی چیوتل اجیوفور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است.

3

داستان درباره پسری در مالاوی است که راهی برای نجات اهالی ده خود از گرسنگی پیدا می‌کند. اجیوفور خود در نقش پدر این پسر ظاهر شده است. نت‌فلیکس حق پخش این فیلم را در اختیار دارد. مکس‌ول سیمبا و لیلی باندا از دیگر بازیگران "پسری که باد را مهار کرد" هستند که اولین بار در اروپا در برلیناله نمایش داده شد. اجیوفور برای فیلم "12 سال بردگی" (2014) نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

فیلم بریتانیایی "یادگاری" (The Souvenir) با بازی تیلدا سوئینتن و دخترش آنر سوئینتن برن نیز در بخش پانوراما جشنواره برلین به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی جوانا هوگ اخیراً در جشنواره ساندنس، جایزه بزرگ داوران بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان را به خود اختصاص داد. "یادگاری" نگاهی به چالش‌ها و موانع پیش روی یک فیلمساز زن جوان دارد که برای روبرو شدن با یک مرد معتاد به مواد مخدر که توجه او را کاملاً به خود جلب کرده است، بلندپروازی‌های خود در کارگردانی را متوقف می‌کند.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (18 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود. ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.


جشنواره فیلم برلین تیلدا سوئینتون برلیناله خداحافظی با شب من در خانه بودم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین