کد خبر: 32250 A

سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر اهدا شد / نرگس آبیار جوایز را درو کرد / سیمرغ‌های بازیگری برای الناز شاکردوست و هوتن شکیبا / علی نصیریان برای اولین بار سیمرغ برد/جایزه ویژه برای سرخ پوست/مردم "متری شیش و نیم" را پسندیدند

سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر اهدا شد / نرگس آبیار جوایز را درو کرد / سیمرغ‌های بازیگری برای الناز شاکردوست و هوتن شکیبا / علی نصیریان برای اولین بار سیمرغ برد/جایزه ویژه برای سرخ پوست/مردم "متری شیش و نیم" را پسندیدند

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با برگزاری آیین اختتامیه در سالن همایش‌های برج میلاد به کار خود پایان داد.

ایران آرت: مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز دوشنبه 22 بهمن‌ماه با حضور گسترده هنرمندان و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایران آرت، در ابتدای این مراسم ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دعوت محمدرضا شهیدی‌فرد برای سخنرانی روی سن حاضر شد و گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

پس از صحبت‌های داروغه‌زاده، مراسم اهدای جوایز آغاز شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به "بچه‌خور" به کارگردانی محمد کارت اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند هم به فیلم "بهارستان؛ خانه ملت" به کارگردانی بابک بهداد تعلق گرفت.

برنده سیمرغ بهترین فیلم در بخش نگاه نو نیز فیلم "مسخره‌باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده اعلام شد. در این بخش یک مهاجر افغانستانی به جای همایون غنی‌زاده برای دریافت سیمرغ روی سن آمد و از دوستی‌های میان مردم ایران و افغانستان صحبت کرد و در پایان اعلام کرد همایون غنی‌زاده از دریافت این جایزه معذور است!
خیال محمد، مهاجر افغان نامه‌ای را قرائت کرد که در متن این نامه آمده است: "نامه‌ای از همایون غنی‌زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره‌های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم."

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم "23 نفر" براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند. همزمان با حضور آزادگان روی سن، حاضران در سالن آنان را ایستاده تشویق کردند. سپس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شهسواری از آزادگان تقدیر شد. 

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به "23 نفر" به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

photo_2019-02-11_19-55-27

مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون ادامه یافت. سیدعباس صالحی بخش‌هایی از پیام حسن روحانی رئیس جمهور کشور را خواند که متن کامل این پیام در کتاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است.

در ادامه اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ با حضور هیات داوران این بخش شامل پوران درخشنده، ریما رامین‌فر، دکتر محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری آغاز شد و باشه آهنگر سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را به ایمان کریمیان برای "ماجرای نیمروز: رد خون" اهدا کرد. 

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری نیز به جواد مطوری برای فیلم "مسخره‌باز" اهدا شد. 

دو سیمرغ بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی لباس نیز به فیلم "شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار تعلق گرفت. سیمرغ بهترین چهره‌پردازی را ایمان امیدواری و سیمرغ بهترین طراحی لباس را محمدرضا شجاعی کسب کردند. 

کیوان مقدم برای "غلامرضا تختی" سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم "متری شش و نیم" و سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم "ماجرای نیمروز: رد خون" اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین تدوین نیز به بهرام دهقانی برای فیلم "متری شش و نیم" اعطا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم "قصر شیرین" اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را نیز حمید خضوعی ابیانه برای فیلم "غلامرضا تختی" از دستان محمود کلاری دریافت کرد. 

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدر عرفایی برای فیلم "شبی که ماه کامل شد" اهدا شد. صدرعرفایی پس از دریافت این جایزه گفت: "از هیات داوران از خانم آبیار، ایمان امیدواری عزیز تشکر می‌کنم از تیم نازنین مان گروه تولید تدارکات فیلمبرداری از همه سپاسگزارم. من آرزو می‌کنم دنیای ما دنیایی باشد دنیای عشق در برابر تکفیر دنیای صلح در برابر جنگ و دنیای بهتری داشته باشیم"

6JIul154993696586497444

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای بازی در فیلم "مسخره باز" تعلق گرفت. علی نصیریان با تشویق تمامی حاضرین در سالن به روی سن آمد و گفت: "من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال این جایزه را نداشتم ولی محبت کردند سیمرغ درجه دو به من دادند. من می‌پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی‌توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می‌خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون غنی‌زاده جای نوه‌ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب‌های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم."

نصیریان درباره کارگردان فیلم "مسخره‌باز" گفت: من برای همایون غنی‌زاده آتیه بسیار درخشانی می‌بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می‌کنم. از جشنواره تشکر می‌کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می‌کنم.

9lYEv15499369651716670

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی سینمایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به اشکان رهگذر برای فیلم "آخرین داستان" اعطا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه نیز به "مسخره‌باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد. غنی‌زاده این‌بار روی سن حاضر شد و جایزه خود را دریافت کرد. 

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم "شبی که ماه کامل شد" اهدا شد. الناز شاکردوست پس از دریافت این جایزه گفت: همیشه خیال می‌کردم این مسیر را تا اینجا می‌دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می‌کنم تشویق‌های شما ارزش آن همه سختی را داشت.

الناز شاکردوست در ادامه گفت: از بانو نرگس آبیار تشکر می‌کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد.

VyEHQ154993697361497207

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای "فیلم شبی که ماه کامل شد" اهدا شد. هوتن شکیبا پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانواده‌ام بزرگ‌تر می شود. اول خانواده خودم که در این سال‌ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که 16 سال از آنها یاد گرفتم و خانواده "شبی که ماه کامل شد" که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم. از هیات داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.

huVYc154993697448725857

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و‌ محمد داوودی برای فیلم "قصر شیرین" اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای فیلم "سرخپوست" اهدا شد. نیما جاویدی طی پیامی که فرستاده بود از مردم تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای "شبی که ماه کامل شد" اهدا شد. آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت: دلگیری‌ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچ‌وقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می‌کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می‌سازد ولی می‌دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلم‌شان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می‌آزارد. این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می‌خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم‌مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه‌هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در 50 درجه گرما سختی‌ها را تحمل کردند. حمید نجفی‌راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به محمدحسین قاسمی برای فیلم "شبی که ماه کامل شد" اعطا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی نیز به "متری شش و نیم" به تهیه‌کنندگی سیدجلال ساداتیان و به کارگردانی سعید روستایی اهدا شد. در این نظر سنجی فیلم‌های "سرخپوست"، "غلامرضا تختی"، "شبی که ماه کامل شد" و "ماجرای نیمروز: رد خون" نیز به ترتیب دوم تا پنجم شدند. 

سیدجمال ساداتیان پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم گفت: متری شیش و نیم خیلی فیلم پرزحمتی بود. 5 ماه فیلمبرداری و 15 ماه پیش تولید و فیلمبرداری و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می‌گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می‌شود، تصویر به خدمت می‌آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار دادیم که اگر 2 تریلیون نقدینگی است گردش مالی سینما 200 میلیارد باشد؟

به گزارش ایران آرت، کارگردان فیلم "متری شش و نیم" پس از دریافت جایزه‌اش گفت: ممنون که فیلم ما را دیدید. ما خیلی دنبال شما گشتیم آقای وزیر (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی). می‌خواهم یک قولی به شما بدهم، من پشت دستم را داغ می‌کنم که پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، حتی از پشت دوربینم هم رد نشود!

با صحبت های او اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید. 

جشنواره فیلم فجر گوهر خیراندیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرخپوست همایون غنی زاده مسخره باز متری شش و نیم ماجرای نیمروز: رد خون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین