کد خبر: 32202 A

هدی فرهنگ: مراقب باشیم هنر اصیل سوزن‌دوزی از مردم ایران دزدیده نشود

هدی فرهنگ: مراقب باشیم هنر اصیل سوزن‌دوزی از مردم ایران دزدیده نشود

هدی فرهنگ طراح لباس، با اشاره به برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: مراقب باشیم هنر اصیل سوزن‌دوزی از مردم ایران دزدیده نشود.

ایران آرت: هدی فرهنگ طراح لباس، ناظر و داور رویدادهای حوزه مد و لباس در گفت‌وگو با مهر، درباره ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار در راستای برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اظهار کرد: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موضوع تحقیق و منظر توجه طراحان این رویداد به یکی از اصیل‌ترین و پر ترددترین مناطق اقتصادی ایران به دلیل ارتباط با کشورهای ساحلی برای ورود و خروج کالاها از طریق آبی یعنی ساحل مکران در منطقه آزاد چابهار اختصاص دارد و از سویی دیگر این منطقه میزبان بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر است.

او با اشاره به وجود بکرترین و دست‌نخورده‌ترین سواحل منحصر به فرد در این منطقه که می‌تواند برای مهمانان خارجی جشنواره مد و لباس فجر نیز به شدت جذابیت داشته باشد، گفت: این منطقه تلفیقی از رنگ‌های ناب طبیعت است و از سویی دیگر و  البته مهمترین نکته فرهنگی و هنری در این خطه، موضوع داشتن بیش از ۲۰۰ هزار سوزن‌دوز و بلوچی‌دوز در استان سیستان و بلوچستان است که می‌تواند زمینه صادرات این محصولات را از ایران فراهم کند.

فرهنگ در ادامه افزود: برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در این منطقه علاوه بر معرفی صنعت گردشگردی و توریسم، محوریت مد و لباس و رنگ و مفهوم در بین زنان و مردان این منطقه است و به جرئت می‌توان گفت مردم مکران با لباس خود می‌توانند برندهای مطرح جهانی رو متوجه خود کنند.

این طراح لباس با تأکید بر لزوم احیای هنر سوزن‌دوزی و بلوچ‌دوزی در کشور گفت: در سال‌های اخیر بارها این اتفاق افتاده که سوزن‌دوزی‌های زیبای بلوچ را در لباس‌ها و برندهای مطرح دنیا شاهد بوده‌‍ایم  اما متاسفانه خبری از شناسنامه هنر به کار برده شده در این اثر نیست.

فرهنگ تصریح کرد: ما ایرانی هستیم و با تکیه بر اصالت خود باید مراقب باشیم هنر اصیل سوزن‌دوزی از مردم ایران دزدیده نشود.

او اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این جشنواره شناساندن هنر و فرهنگ اصیل منطقه مکران به مردم جهان و دفاع از اصالت‌های هنری به تاراج رفته ما در برندها و مدل‌های مطرح جهان است که امیدواریم با تلاش هنرمندان و مسئولان این مهم حاصل شود.

فرهنگ افزود: مسئله مهم دیگر شناسایی این منطقه و هنر این مردم به طراحان داخل است چرا که متأسفانه برخی طراحان از این نقوش پر رمز و راز در لباس‌ها و پوشاک با اکراه و بدون شناخت استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه شناخت این منطقه و هنر سوزن‌دوزی آن برای طراحان داخلی و تولیدکننده‌های ما ضروری و واجب است گفت: باید این هنر را بیش از پیش در عرصه هنر جهانی وارد کنیم. در حقیقت منطقه چابهار و مکران با داشتن اینچنین گنجینه‌های قوی هنر اصیل ایرانی و استفاده صحیح از هنر سوزن‌دوزی و همچنین وجود بیش از دویست هزار کار آفرین خانگی و فروش و صادرات آن در داخل و خارج از مرزها می‌تواند به عنوان جایگاه هنر و تجارت داخلی و خارجی برای ایران شناخته شود.

تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات انواع پوشاک در چهار بند به امضاء طرفین رسیده و بر این اساس قرار است بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در این منطقه برپا شود.

 

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر هدی فرهنگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین