کد خبر: 32200 A

چرا چابهار میزبان بخش بین‌الملل جشنواره فجر مد و لباس شد؟

چرا چابهار میزبان بخش بین‌الملل جشنواره فجر مد و لباس شد؟

یک مدیر و فعال بخش طراحی لباس درباره ویژگی‌های چابهار برای برپایی بخشی از جشنواره لباس فجر گفت.

ایران آرت: علی روحی مدیر آموزشگاه طراحی پارچه و لباس مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ است. او بار‌ها در زمینه آموزش انواع رودوزی و سوزن‌دوزی با هدف احیای لباس اقوام ایرانی، اقدام به میزبانی از دوره‌های آموزشی در این زمینه کرده است.

روحی با تأکید بر ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه آزاد چابهار در این زمینه به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از آنجا که آموزشگاه ما سال‌هاست در زمینه‌های متعدد و مرتبط با مقوله طراحی، دوخت و تولید، دست به نیازسنجی زده و موضوعات و مبانی مختلفی را مورد بررسی قرار داده است، بار‌ها به نقش، اهمیت و جایگاه احیای لباس اقوام ایران در عصر حاضر پی برده‌ایم و اقدام به برپایی دوره‌های آموزشی در این حوزه کرده‌ایم.

روحی با اشاره به اینکه میزبانی چابهار از بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر، گامی برای کشف مربیان توانمند عرصه سوزن‌دوزی است، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان همواره در زمره پیشگامان هنر طراحی پارچه نه فقط در ایران که سراسر جهان قرار داشته، اما مشکلاتی متعدد سبب شده که این هنر فرهنگ‌مدار به دست فراموشی سپرده شود. چه بسا انسان‌هایی توانمند و دستان هنرمند عرصه بلوچ دوزی و سوزن‌دوزی نیز به دست فراموشی سپرده شوند.

او در ادامه بر ایجاد فرصت‌های مناسب در زمینه معرفی دستاورد‌های هنرمندان ایرانی در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر تأکید کرد و گفت: این بخش زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های دوسویه است که نه تنها به صادرات محصولات صنایع دستی ایران در بخش مد و لباس کمک می‌کند، بلکه راهکاری برای تبادل دانش در زمینه دوخت‌های سنتی است.

مدیر آموزشگاه طراحی پارچه و لباس مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به لزوم توجه بخش علمی دانشگاهی به معرفی ظرفیت‌های گسترده در زمینه تاریخ هنر طراحی پارچه و لباس در ایران گفت: در میان هنرجویان آموزشگاه هستند افراد بسیاری که تمایل دارند، پایان‌نامه‌های خود را در این زمینه به سرانجام رسانند و به این منظور حاضرند که روز‌ها و هفته‌ها در این نواحی سکونت کرده و از نزدیک با ظرفیت‌های آن مناطق آشنا شوند.

روحی افزود: در چنین شرایطی بدون شک هنر زیبا و کاربردی مردمان خطه سیستان و بلوچستان برای دیگر جوامع و ملیت‌ها از جذابیت بسزایی برخوردار بود و برپایی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در چابهار می‌تواند زمینه صادرات این هنر غنی و ارزشمند را به اقصی نقاط جهان فراهم کند.

او در خاتمه بیان کرد: امید است به سمتی پیش رویم که برای آموزش صنایع دستی مختلف به ویژه در زمینه مد و لباس به دنبال اسم و رسم نباشیم و سراغ افرادی در این حوزه برویم که سالیان سال است، کنج خانه‌های خود به خلق آثاری بی‌بدیل مشغول بوده و بهترین مربیان تجربی در این حیطه خواهند بود.

گفتنی است تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزئینات انواع پوشاک در چهاربند به امضا و طرف رسیده است.

 

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر علی روحی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین