کد خبر: 31441 A

شاهین فرهت: حذف جایزه باربد تصمیم هیئت برگزاری جشنواره بود / از طرف وزارت ارشاد در نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر فشاری اعمال نشد

شاهین فرهت: حذف جایزه باربد تصمیم هیئت برگزاری جشنواره بود / از طرف وزارت ارشاد در نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر فشاری اعمال نشد

شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، به تشریح برنامه‌ها و اهداف این دوره‌ جشنواره پرداخت.

ایران آرت: شاهین فرهت فرزند غلامعلی فرهت نوازنده‌ برجسته‌ تار است. او از پنج‌سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد و پس از اینکه در مقطع کارشناسی رشته موسیقی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. سپس فرهت در فرانسه و در رشته آهنگسازی دکترا گرفت. فرهت تا کنون بیش از ۸۰ اثر موسیقی در فرم‌های مختلف شامل سمفونی‌ها، کوارتت‌ها و ... ساخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به منزل این موزیسین رفتیم و دقایقی با وی گفتگو کردیم؛ در این گفتگو سعی کردیم بیش از هر چیزی چارچوب‌ها و اهداف اصلی جشنواره را بررسی کنیم. فرهت از برنامه‌های جشنواره، معیارهای انتخاب گروه‌ها، محدودیت‌ها، علت حذف باربد از این فستیوال و موضوعات دیگر گفت. در ادامه می‌توانید گفتگوی خبرنگار موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با شاهین فرهت را بخوانید.

آقای فرهت؛ چه شد که دبیری جشنواره موسیقی فجر را پذیرفتید؟

خیلی معمولی این اتفاق رخ داد. به من گفتند که بیا و من هم آمدم. خوشحال می‌شدم که آرمان‌های خودم در موسیقی را که اجرای هر چه بیشتر آثار آهنگسازان ایرانی است، اجرایی کنم. امیدوارم برای نخستین بار بتوانم این کار را انجام دهم.

برنامه‌های جشنواره چگونه پیش می‌رود؟

خوشبختانه برنامه‌ها خوب پیش رفته و تقریباً کارهای اجرایی به اتمام رسیده است. همچنین همه‌ی گروه‌های داخلی و خارجی حاضر در این دوره جشنواره، مشخص شدند.

در گروه‌های داخلی چطور؟

گروه‌های داخلی هم اینگونه هستند. ما علاوه بر تک نوازی، دو نوازی و غیره، ارکستر مجلسی و ارکستر سمفونیک را در میان اجرا‌ها خواهیم داشت.

برای انتخاب گروه‌های خارجی محدودیت داشتید؟

به ما نگفتند که مثلاً فلان گروه را دعوت کنید و فلان گروه را به هیچ وجه دعوت نکنید. هیئت انتخاب (متشکل از ۱۰، ۱۲ کارشناس موسیقی)، در جلساتی که داشتیم، تمامی مسائل فنی و اداری را بررسی کردند، سپس اسامی اعلام و تایید شدند.

برویم سراغ بخش پاپِ جشنواره؛ ملاکتان برای انتخاب گروه‌ها و خوانندگان این بخش چه بود؟

راستش را بخواهید از آنجا که من در سبک پاپ تخصص ندارم، نمی‌دانم که گروه‌های این بخش بر چه مبنایی انتخاب شده اند. حتی اسامی خوانندگان این بخش را نشنیده‌ام و در کنسرتشان هم شرکت نکرده‌ام. البته گروه های پاپ هم بر اساس معیار‌های دقیقِ هیئت انتخاب، برگزیده شده اند، اما من با آن‌ها آشنا نیستم.

نخستین کاری که با انتخاب شما به عنوان دبیر جشنواره اتفاق افتاد، حذف جایزه‌ی باربد بود. چرا این افتاد؟ آیا این تصمیم خودتان بود یا از سمت وزارت ارشاد، دستور حذف باربد صادر شد؟

به این نتیجه رسیدیم که باربد، حذف شود. ما بودجه‌ بسیار محدودی در این دوره داشتیم و از طرفی ساخت جایزه باربد بسیار هزینه بَر است. حذف جایزه‌ی باربد، تصمیم هیئت جشنواره بود نه تصمیم من. برای این کار فشاری از وزارت ارشاد روی ما و تیم اجرایی اعمال نشد.

با حذف باربد، برنامه‌ی تیم اجرایی جشنواره برای اختتامیه جهت تقدیر و معرفی برترین ها، چه خواهد بود؟

ما از چهره‌های قدیمی موسیقی تقدیر می‌کنیم. کار ویژه‌ای که در اختتامیه‌ی امسال انجام می‌دهیم، این است که به کسانی که اسمشان تا الان مطرح نشده است، امتیاز‌هایی می‌دهیم. در این دوره آثار آهنگسازان پیشکسوت مانند استاد دهلوی که متاسفانه در حال حاضر بیمار هستند، اجرا می‌شود. همچنین آثار آهنگسازان بزرگ کشور که کمتر در کنسرت‌ها به گوش مخاطبان موسیقی رسیده است، در این دوره دیده و شنیده می‌شود. ما در جشنواره‌ی امسال سعی کردیم کمتر سراغ آثار آهنگسازان جهانی برویم، چراکه در همه جای دنیا این آثار وجود دارد. البته گروه‌های خارجی از آثار بزرگان دنیا می‌نوازند، اما توجه دو چندان به این موسیقی ها در این فستیوال وجود ندارد. چنین شیوه‌ای در اجرای جشنواره موسیقی، تا به حال نبوده است.

جشنواره موسیقی فجر موسیقی پاپ شاهین فرهت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین