کد خبر: 31417 A

داستان حق‌جویی و حق‌گویی پرواز همای / اپرای حلاج به صحنه می‌رود

داستان حق‌جویی و حق‌گویی پرواز همای / اپرای حلاج به صحنه می‌رود

پرواز همای برای دومین بار اپرای "حلاج" را در تهران به روی صحنه خواهد برد.

ایران آرت: پرواز همای سازنده اپرای "حلاج" در آستانه تازه‌ترین اجرای صحنه‌ای این اپرا به بیان جزئیاتی درباره پروژه و نیز شخصیت منصور حلاج پرداخت.

پرواز همای، خواننده، چکامه‌سرا و آهنگساز ایرانی که طی روزهای آینده اپرای "حلاج" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد در گفت‌وگو با پانا درباره این اجرای تازه گفت: این اپرا دومین باری است که در تهران به صحنه می‌رود؛ نخستین بار در تابستان 97 در مجموعه سعدآباد ایوان عطار به صحنه رفت که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. طی ماه‌های اخیر این کار را در شهرستان‌های سراسر کشور به صحنه بردیم و امروز در انتهای تور کشوری بار دیگر در تهران و این بار در تالار وحدت از 4 تا 9 بهمن‌ماه به صحنه می‌رود.

وی درباره همکاران خود در این پروژه گفت: خودم علاوه بر آهنگسازی و سرودن متن ایفاگر نقش منصور حلاج هستم و دوست عزیزم محمدحسین صفری نقش "شبلی" صوفی قرن سوم همعصر حلاج را ایفا می‌کند.

سرپرست گروه مستان درباره اشعار به‌کار رفته در متن اپرای حلاج گفت: علاوه بر اشعار خودم از سروده‌های مولانا، عطار و حافظ نیز استفاده کردم.

سازنده اپرای حلاج درباره اجرای جدید این اثر گفت: در اجرای تالار وحدت یک سری تغییرات در فضای کلی کار نسبت به اجرای سعدآباد شاهد هستیم. امروز هم مشغول نصب دکور و انجام آخرین تمهیدات فنی در تالار وحدت هستیم تا با آمادگی کامل روز پنج شنبه 4 بهمن به صحنه برویم.

وی درباره سوابق اپرایی خود گفت: همیشه در کنار موسیقی ایرانی، اجراهای اپرایی و ارکسترال هم قطعا جزیی از برنامه های من و گروه مستان طی سال‌های فعالیت در عرصه موسیقی بود. طی سال‌های اخیر سه اپرا را با آهنگسازی خودم به صحنه بردم. اولین اثر اپرای "موسی و شبان" بودکه در سال 2008 در سالن کنسرت "والت دیزنی" لس آنجلس به صحنه رفت. سپس اپرایی به نام "عشق و عقل و آدمی" ساختم که در انگلیس و بلژیک و آلمان و کانادا اجرا شد و درباره جنگ بین عقل و عشق در درون انسان از کودکی تا پیری است. کار سوم همین اپرای "حلاج" است که نام اولیه آن "رقص بر روی دار" بود که خوشبختانه در سراسر ایران به صحنه رفت و بازخورد خوبی از مخاطبانمان گرفتیم.

پرواز همای در پایان حلاج خود را چنین توصیف کرد: اپرای حلاج داستان حق‌جویی و حق‌گویی تا پای چوبه‌دار است. حلاج داستان همه حقیقت‌جویان عالم است که حتی به بهای جان از عقیده خود دست نکشیدند. 

پرواز همای اپرا اپرای حلاج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین