کد خبر: 31317 A

گران‌ترین آثار هنر عمومی / از گل‌های بادکنکی نیویورک تا دروازه ابری شیکاگو

گران‌ترین آثار هنر عمومی / از گل‌های بادکنکی نیویورک تا دروازه ابری شیکاگو

پرهزینه‌ترین پروژه‌های هنر عمومی تاریخ در سراسر جهان را ببینید.

ایران آرت: وقتی صحبت از گران قیمت‌ترین‌های دنیای هنر می‌شود، ناخودآگاه تابلوهای نقاشی هنرمندان معروف در ذهن تداعی می‌شود اما در این گزارش سعی داریم به پرهزینه‌ترین پروژه‌های هنر عمومی در دنیا نگاهی بیندازیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرچیتکچرال دایجست، اخبار دنیای پرهزینه هنر همیشه از فروش‌های نجومی خانه‌های مزایده "کریستیز" و "ساتبیز"‌ به گوش می‌رسد. چندی پیش نقاشی "سالواتور موندی"‌ اثر "لئوناردو داوینچی" به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار فروخته شد و رکورد نقاشی "زنان الجزایری" اثر "پیکاسو"‌ را که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹ و نیم میلیون دلار فروخته شده بود را نیز شکست. اغلب اوقات این آثار پس از فروخته شدن دیگر به معرض نمایش عموم گذاشته نمی‌شوند اما بخشی از هنر به نام هنر عمومی، صرفا برای قرار گرفتن در مکان‌های عمومی طراحی و ساخته می شود.

در ادامه به بررسی پرهزینه ترین پروژه‌های هنر عمومی تاریخ می‌پردازیم:‌

"مامان‌" اثر "لوییس بورژوآ"‌ (‌اسپانیا)‌

1

این اثر که در مقابل موزه گوگنهایم اسپانیا قرار گرفته حدود ۹ متر ارتفاع دارد و از دیدگاه "بورژوآ"‌ نشانگر قدرت و شکنندگی و در عین حال مادرانگی است. این عنکبوت ترسناک که قدرتمند و بلند است، بر پاهایی بسیار ظریف ایستاده که مسلما بسیار شکننده هستند. ارزش این اثر ۱۰ میلیون دلار برآورد شده‌است.

"گل‌های بادکنکی قرمز" اثر "جف کونز" (‌نیویورک)

2

آثار "جف کونز" با مبالغ نجومی غریبه نیستند و مجموعه‌ی "گل‌های بادکنکی" او نیز از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه قیمت این اثر که در نزدیکی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک واقع شده، مشخص نیست، اما قیمت اثر مشابه آن در پارک توپ را می‌توان ۲۵ میلیون دلار تخمین زد.

"دهانه آتشفشان رودن"‌ اثر "جیمز تارل"‌ (آریزونا)‌

3

"جیمز تارِل"‌ از سال ۱۹۷۰ مشغول به انجام پروژه‌ی "دهانه آتشفشان رودن"‌ بوده است. این پروژه بر دهانه یک آتشفشان ۴۰۰ هزار ساله خاموش در آریزونا ساخته می‌شود. "کانیه وست" (خواننده ثروتمند امریکایی) از این محل بازدید کرد و به قدری تحت تاثیر قرار گرفت که تصمیم گرفت ۱۰ میلیون دلار به این پروژه اهدا کند. زمان اتمام این پروژه اعلام نشده و هزینه آن ۱۵ الی ۲۵ میلیون دلار برآورد شده است.

"دروازه ابری"‌ اثر "آنیش کاپور" (شیکاگو)

4

"دروازه ابری"‌ به عنوان نمادی از شهر شیکاگو شناخته می‌شود. شاید به همین دلیل است که این اثر "آنیش کاپور"‌، هنرمندی که جوایز متعددی را از آن خود کرده است، هزینه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار در برداشته است.

"آرکلارمیتال اربیت" اثر "آنیش کاپور" (لندن)

5

هنرمند اثر "دروازه ابری"‌ اثر دیگری در شهر لندن با نام "آرکلارمیتال اربیت" خلق کرده است که ارزش آن ۳۶ میلیون دلار تخمین زده شده است.

"رَگ" (vessel) اثر "توماس هِتِرویک" (نیویورک)

6

اثر "رگ"‌ ساخته "توماس هترویک"‌ نه تنها به عنوان یکی از آثار بی‌نظیرترین آثار در عرصه طراحی شناخته می‌شود که یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های هنری نیز به شمار می‌آید. قیمت این اثر که ساختار فولادی دارد، حدود ۷۵ میلیون دلار برآورد شده است؛ این درحالی است که برخی معتقدند ارزش آن دو برار این مبلغ است.

آنیش کاپور ساتبیز کریستیز اثر هنری جف کونز لوییس بورژوآ هنر عمومی جیمز تارل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین