کد خبر: 31088 A

نمایشگاهی عجیب از زاها حدید در پاریس / هنر بانوی معمار در لوازم خانگی

نمایشگاهی عجیب از زاها حدید در پاریس / هنر بانوی معمار در لوازم خانگی

نمایشگاهی از جدیدترین آثار هنرمند فقید «زاها حدید»‌ در ماه ژانویه در پاریس،‌ برگزار خواهد شد؛ این نمایشگاه مجموعه‌ای از طراحی‌های این هنرمند با مضمون لوازم خانگی است.

ایران آرت: آرچ دیلی، تصاویری از آخرین مجموعه طراحی‌های «زَها حدید»‌، معمار برجسته عراقی ـ بریتانیایی که قرار است اواخر همین ماه در «‌خانه لوازم»‌ پاریس به نمایش گذاشته شود، منتشر شده است.

این مجموعه که طرح‌هایی هنری از وسایل منزل را دربرمی‌گیرد، شامل کاسه‌ای مارپیچی و مجموعه‌ی دیگری از مرمر تک فام است که همانند دیگر کارهای این هنرمند زن از شیوه‌ای مبتکرانه بهره برده است.

به گزارش ایسنا، فستیوال «‌خانه لوازم»‌ پاریس که یک مرجع بین‌المللی لوازم زینتی خانه، ‌طراحی داخلی و معماری است، امسال نمایشگاهی از ۱۸ام تا ۲۲ام ژانویه برگزار خواهد کرد.

«وودی یائو»‌، مدیر بخش طراحی‌های «‌زها حدید» ‌بیان کرد:‌ «نقطه قوت این مجموعه، توانایی تبدیل یک مفهوم عادی به یک مفهوم غیر قابل انتظار است. زمانی که «‌زها حدید»‌ به طراحی مشغول بود هرگز به کاربردهای از قبل تعیین شده‌ و یا مفاهیم خاص اکتفا نمی‌کرد. ما هم باید این ویژگی منحصربفرد را درک کرده و ادامه دهیم تا این شیوه بتواند بدون اتکا به محدودیت‌ها و یکنواختی‌ها، رواج پیدا کند.»

در مجموعه ۲۰۱۹ «زها حدید»‌ کاسه‌ای مارپیچی به نمایش گذاشته خواهد شد. خمیدگی‌های منحصر بفرد این اثر شیشه‌ای، ساختاری روان و مایع را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه‌ دیگر هم شامل بشقاب و کاسه‌ای از جنس چینی است. این شرکت مجموعه‌ای دیگر از ظروف را نیز به نمایش گذاشته است که دارای انحنای ملایم در قسمت بالا و پیچ و خم‌های متعدد در قسمت پایینی به منظور سهولت در حمل و نگهداری مواد هستند.

تغییر شکل دادن مواد به ظروف هندسی، اشکال شش ضلعی به کره، فضا توپر به توخالی و وضعیت ایستا به پویا، نمایانگر سرزندگی و خلاقیت این آثار است.

«زاها حدید» در طول دوران فعالیت خود موفق به کسب جوایز متعددی شد که از آن جمله می‌توان به دریافت مدال سلطنتی معماری در بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرده است. وی همچنین در سال ۲۰۱۲ لقب تشریفاتی «Dame» (بانو) را از ملکه بریتانیا دریافت کرد.

حدید در سال ۱۹۵۰در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد و پس از فارغ­‌التحصیلی در شرکت معماری استاد سابق خود، شروع به کار کرد تا این‌که در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن افتتاح کرد.

«زاها حدید» ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ (۳۱ مارس ۲۰۱۶) در بیمارستانی در میامی آمریکا، بر اثر حمله قلبی درگذشت.

زاها حدید پاریس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین