کد خبر: 31037 A

سخنرانی مجید مجیدی در جمع دانشجویان چینی / در ایران فرهنگ بالاتر از سیاست است

سخنرانی مجید مجیدی در جمع دانشجویان چینی / در ایران فرهنگ بالاتر از سیاست است

مجید مجیدی گفت: در ایران فرهنگ در راس مسایل سیاسی و اقتصادی قرار دارد و این یکی از دلایل درخشش فیلم های ایرانی در چهار دهه گذشته است..

ایران آرت: مجید مجیدی روز یکشنبه در جمع دانشجویان هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس پکن با بیان اینکه آشنایی مناسبی با فیلم و سینمای چین دارم اما سینمای چین را بیشتر با فیلم های ژان رمو می شناسم افزود: چین فرهنگ، تاریخ و امکانات زیاد و خیلی بزرگ دارد و امیدوارم سینمای چین بتواند رسالت خود را ایفا کند.

به گفته وی ساخت سالانه 900 فیلم در چین بیانگر رشد این صنعت و جایگاه سینما و فیلمسازی در این کشور است.

مجیدی در این نشست افزود: با این حال، فیلم و سینما در چین برای رسیدن به جایگاه واقعی خود، به رغم پیشرفت در حوزه صنعتی و تکنولوژی، باید در حوزه فرهنگی نیز تقویت شود.

وی تصریح کرد: چین با برخورداری از 6۰ هزار سالن سینما ظرفیت لازم برای انقلاب فیلمسازی را دارد و اگر این اتفاق نیافتد و فیلمسازان چینی نتوانند مخاطبان خود را جذب کنند در عصری که تنوع رسانه ای بر جهان حاکم است سینمای آمریکا به راحتی این عرصه را خواهد گرفت و‌ هالیود مخاطبان را خواهد دزدید.

به گزارش ایرنا، این کارگردان ایرانی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان فیلمسازی دانشکده هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس چین که دلیل درخشش فیلم های ایرانی را پرسیده بود تاکید کرد: در ایران همیشه فرهنگ در راس مسایل سیاسی و اقتصادی قرار دارد و این یکی از دلایل درخشش فیلم های ایرانی در چهار دهه گذشته است.

وی افزود: فرهنگ و ادبیات غنی و پر از رمز و راز ایران، مرزها را در نوردیده و در عرصه فیلم نیز تاثیر زیادی بر جای گذاشته است و الهام بخش هنرمندان و کارگردانان ایرانی شده است. 

مجیدی تاکید کرد فیلم دارای دو بخش صنعت و هنر است تا هم بتواند اقتصاد خود را تامین کند و هم با مردم ارتباط برقرار کند در غیر این صورت این نوع هنر آسیب خواهد دید و از بین خواهد رفت.

او فیلمسازی برای خود را نه یک هنر بلکه یک رسالت برشمرد و تاکید کرد هیچ وقت به فیلمسازی به عنوان یک هنر نگاه نکرده ام بلکه آن را یک رسالت و مسئولیت می دانم در همین راستا اگر دغدغه ساخت یک فیلم را نداشته باشم نمی توانم آن را بسازم.

این کارگردان صاحب نام ایرانی سرچشمه هنر را وجود آدمی معرفی کرد و افزود: رسالت هنر خیلی فراتر از مسایل روزمره و سیاست است سینما و هنر روزنامه نیست که ارزش تازگی داشته باشد و کارکرد ژورنالیستی داشته باشد هنری که به ژورنالیست نزدیک باشد ماندگار نخواهد بود.

مجیدی تاکید کرد هنر نباید آلوده مسایل روزمره شود و مانند روزنامه تاریخ مصرف آن تمام شود و اگر چنین نگاهی به هنر داشته باشیم نهایت ظلمی است که هنرمند به خود خواهد کرد.

مجید مجیدی فرهنگ سیاست
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین