کد خبر: 30726 A

هنر تجسمی در دل شهر / مجد، پژمان، همتیان از نخستین هفته هنر تیر در تهران گفتند

هنر تجسمی در دل شهر / مجد، پژمان، همتیان از نخستین هفته هنر تیر در تهران گفتند

تیرآرت قصد دارد هر سال آرت‌ویک و آرت‌فر را به صورت جداگانه برگزار کند.

ایران آرت : این روزها نخستین هفته هنر تیر در مکان های مختلف در تهران در حال برگزاری است.

به همین مناسبت نشست خبری نخستین هفته هنر تیر روز شنبه ۱۵ دی ماه با حضور مریم مجد، هرمز همتیان و حمیدرضا پژمان برگزار کنندگان این رویداد در کافه گودو یاس برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا پژمان، مدیر بنیاد پژمان و مسئول برگزاری نشست های تخصصی هفته هنر تیر گفت: سالها پیش به عنوان یک دانشجوی هنر از یک آرت‌فر خارجی دیدن کردم اما متوجه شدم که آنجا هیچ چیزی برای من وجود ندارد. پس از آن سال ۲۰۰۷ با فریز لندن آشنا شدم و برای اولین بار با چیزهایی مواجه شدم که نقطه شروعی بر فعالیت‌هایم بود. در ادامه در رویدادهایی مانند آرت ویک دبی ۲۰۱۳ حضور پیدا کردم و متوجه شدم که در تعریف آرت‌ویک این است که برعکس آرت‌فر هر مخاطبی می‌تواند در این رویداد حضور پیدا کند و آن چه می‌خواهد را دریافت کند.

پژمان ادامه داد: ما نیز به عنوان بنیانگذار تیرآرت چنین مسئولیتی را برای خود می‌دیدیم که آرت‌ویک و آرت‌فر را به صورت جداگانه برگزار کنیم. امسال در هفته هنر برلین شاهد بودم که چگونه تمام فضاهای هنرهای تجسمی به صورت یک برنامه منظم وارد شهر می‌شوند و مردم را درگیر می‌کنند. حتی دانشگاه‌ها که در روزهای عادی به روی عموم مردم بسته هستند، به روی مردم عادی باز می‌شوند. در این هفته انرژی زیادی به جامعه تزریق می‌شود و مخاطب می‌داند که در این فضا می‌تواند چیزهای جالبی پیدا کند بنابراین وجود هفته هنر در هر شهری مورد نیاز است. پس از پایان هفته هنر نیز تمام این مکان‌ها دوباره بسته شده و فعالیت‌های عادی خود را از سر می‌گیرند.

نشست خبری هفته هنر تهران

در ادامه نشست مریم مجد، یکی از مدیران گالری اثر و مدیر تیرآرت با اشاره به اینکه برگزاری هفته هنر نیاز به زیرساخت‌های زیادی داشته است گفت: ما به مراجع مختلف رجوع کردیم که همه آنها با ما همکاری کردند و پروژه‌های ما مورد قبول قرار گرفت همچنین پروژه‌های کیوریتوریال چون در سطح شهر اجرا می‌شوند نیاز به هماهنگی زیادی داشتند اما از نظر اجرایی بسیار خوش‌شانس بودیم و توانستیم حمایت ارگان‌های مختلف را داشته باشیم. هفته هنر باید طوری باشد که هر کسی بتواند آنچه مورد نیاز اوست را برداشت کند. بنابراین ما به تمام مراکز هنری و هنرمندان رجوع کردیم و در یک پروسه طولانی با همه مذاکره کردیم تا توانستیم به زعم خودمان محفلی فراهم کنیم که دنیای هنر تجسمی را عمومی‌تر کنیم.

او با بیان اینکه هدف ما آوردن هنرتجسمی به دل شهر بود، افزود: مخاطب این رویداد هم افرادی هستند که هنر تجسمی را با دقت پیگیری می‌کنند و هم کسانی که آشنایی جدی با این حوزه ندارند. ما دو هدف داخلی و خارجی را برای خود تعریف کرده‌ایم. هدف داخلی ما معرفی هنر به مردم شهر و کشور خودمان است و هدف خارجی این است که بتوانیم در منطقه به پایگاهی برای معرفی هنر تبدیل شویم.

مجد با بیان اینکه برنامه‌های هفته هنر شامل سه قسمت است گفت: ما 60 گالری‌ قدیمی و جدید را دعوت کردیم و در نهایت 21 گالری توسط یک هیئت انتخاب ۵ نفره شامل رزیتا شرف جهان، نگار عظیمی، میرنا عیاد، بهزاد حاتم و دنیله ولیچه انتخاب شدند. دلیل اینکه هیئت انتخاب را مدنظر قرار دادیم این بود که سلیقه دو گالری اثر و زیرزمین دستان در هفته هنر اعمال نشود. البته حضور این ۲۱ گالری به این معنی نیست که بهترین گالری‌های تهران در هفته هنر جمع شده‌اند، بلکه قطعاً گالری‌های خیلی خوبی وجود دارند که در این رویداد شرکت نکردند و ما امیدوار هستیم که در سال‌های آینده در هفته هنر حضور داشته باشند.

مجد افزود: معیار انتخاب گالری‌ها برنامه‌ای بود که هر گالری برای برگزاری در این هفته اعلام کرد و همچنین فعالیت مداوم گالری‌ها در طول سال و پویایی آن‌ها ملاک دیگر انتخاب گالری بود. برای برقراری ارتباط بیشتر با مردم، از گالری‌ها خواستیم که در طول این هفته، هنرمندان در نمایشگاه حضور داشته باشند یا گالری‌داران آماده پرسش و پاسخ با مراجعان باشند. همچنین ساعت کار گالری‌ها اضافه شد و روز تعطیل ندارند. آثاری که در گالری‌ها نمایش داده می‌شود بسیار متنوع هستند و با توجه به اینکه به کدام گالری با کدام هنرمندان سر بزنید می‌توانید با آثار هنری ۵۰۰ هزار تومان تا بالای ۲۰۰ میلیون تومان مواجه شوید.

او خاطر نشان کرد: در بخش کیوریتوریال نیز ۱۴ کیوریتور با ۱۳ پروژه حضور دارند. هدف از این بخش آن بود که یک یا دو اثر هنری از یک هنرمند در فضای خارج از گالری به نمایش درآید. اما این کار یک نمایش صرف نیست بلکه هدفی در پشت آن است و رابطه میان اثر هنری و آن فضا وجود دارد.

مجد درباره تمرکز هفته هنر در تهران گفت: در همه جای دنیا هفته‌های هنر در یک شهر متمرکز هستند و به نام آن شهر شناخته می‌شوند. ما علاقه‌مند هستیم که با شهرهای دیگر ارتباط برقرار کنیم اما جای مناسب این ارتباط بیشتر در آرت‌فر است. به همین دلیل برای برگزاری تیر آرت سال آینده با گالری‌های شهرستانی وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم حضور آنها را نیز داشته باشیم. امسال در هفته هنر نیز قصد داشتیم گالری‌های شهرستانی را دعوت کنیم تا در فضاهای خارج از گالری یک محیط نمایشگاهی ایجاد کنند، اما با توجه به اینکه نخستین تجربه هفته هنر را پشت سر می‌گذاریم باید ابتدا از مراحل ابتدایی و زیرساختی شروع می‌کردیم و فعلا امکان چنین کاری را نداشتیم.

 

نشست خبری هفته هنر تهران

هرمز همتیان، مدیر گالری دستان و دیگر بنیانگذار تیرآرت نیز در ادامه این نشست با اشاره به مخاطبان هفته هنر گفت: افرادی هستند که به صورت حرفه‌ای به هنر تجسمی وابستگی دارند مانند آرت دیلرها، گالری‌دارها و هنرمندان یا کسانی که برای دیدن اثر هنری به یک محل می روند. این افراد مخاطبان خاص هفته هنر هستند اما افرادی که فعالیت مداوم در زمینه هنر یا دیدن آثار هنری ندارند مخاطب عامی هستند که آنها هم می‌توانند بنا به سلیقه خود مخاطب هفته هنر باشند.
همتیان اضافه کرد: از تیرماه امسال که نخستین تیرآرت را برگزار کردیم تمامی نقدها و نظرات را بررسی کردیم تا بتوانیم نظر مخاطبان را بشناسیم و همچنان به دنبال این هستیم که دیگران به ما بگویند چه انتظاراتی از این رویداد دارند. با وجود این باید بگویم که به شکل غیر قابل باوری با ما همکاری شده است. همه گالری‌ها، کیوریتورها و مخاطبان کمبودهای ما را پذیرفتند و همکاری خیلی خوبی با ما داشتند. از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نیز همکاری کامل صورت گرفت تا بتوانیم این رویدادها را برگزار کنیم. با توجه به اینکه نخستین تجربیات ما در زمینه آرت‌فر و آرت‌ویک برگزار می‌شود نمی‌دانیم که چگونه باید این کار را انجام دهیم اما امیدواریم با کمک دیگران و نظرات آنها بتوانیم به خوبی کار را پیش ببریم.
 
در ادامه یکی از حاضران مثالی زد درباره رویداد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر که آثار هنری را در سطح شهر به نمایش درآورد و تأثیرات آن را با هفته هنر مقایسه کرد. 
مریم مجد درباره این موضوع گفت: ما برای اینکه بتوانیم کارهایی که می‌خواهیم را انجام دهیم نیازمند مکان‌هایی هستیم که حد فاصل بین گالری و دولت هستند. متاسفانه ما چنین مراکزی نداریم و حتی یک انجمن برای گالری‌ها نداشتیم که بتواند کاری را متحد پیش ببرد. یکی از اهداف ما در هفته هنر این بود که در مقیاس وسیع و در پاسخ به آنچه از طرف شهرداری با عنوان نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر انجام شده بود، آثار هنرمندان معاصر را روی بیلبوردها ببریم و مردم را بیشتر به آثار هنری نزدیک کنیم، اما زیرساخت‌های این کار فراهم نشد و نتوانستیم از بیلبوردها استفاده کنیم.
مجد درباره اینکه پروژه هفته هنر کیوریت شده نیست و هر گالری کار خود را انجام می‌دهد گفت: این نخستین تجربه ما در هفته هنر است و ما باید ابتدا خود را معرفی کنیم. هنوز بسیاری از گالری‌ها به ما اعتماد ندارند و در هفته هنر شرکت نمی‌کنند و از سوی دیگر بسیاری از گالری‌ها به دلیل آشنایی و اعتماد به شخص ما پذیرفته‌اند که در آن حضور داشته باشند. ما تا زمانی که خودمان را به عنوان شرکتی که می‌خواهد قدم‌های جدی بردارد معرفی نکنیم نمی‌توانیم کار را پیش ببریم، اما وقتی این رویداد تثبیت شود حتما در سالهای بعد این رویداد را به صورت کیوریت شده برگزار خواهیم کرد.

 

گفتنی ست نخستین هفته هنر که 14 دی ماه آغاز به کار کرده تا 21 دی ماه دایر خواهد بود و گالری های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، ٱ، اثر، اعتماد، افرند، ای جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان آزاد، محسن، هما، هور و مراکز فرهنگی مانند : خانه هنرمندان، خانه وارطان، گالری هدایت، جامعه نیومدیا، بادبادک، موسسه کودکان دنیا، آرت شاپ تهران، ساختمان کندوان بنیاد پژمان، اقامت گاه کوشک، کافه گودو پاس، موسسه خوانش و... میزبان حدود شصت نمایشگاه و رویداد هنری هستند. 
 
تیر آرت نخستین اقدام منسجم در راستای توسعه منابع و زیرساخت های لازم برای ارتقای هنر مدرن و معاصر ایران و معرفی آن به مخاطبان ایرانی و بین المللی است. 
در این راستا، تیر آرت دو رویداد سالانه برگزار می کند: آرت فر تیر و هفته هنر تیر. نخستین دوره آرت فر تیر در تیرماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد و اولین دوره هفته‌هنر تیر اکنون در دی‌ماه ۱۳۹۷ در حال برگزاری است.
حمیدرضا پژمان مریم مجد هرمز همتیان هفته هنر تهران هفته هنر تیر آرت ویک آرت ویک تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین