کد خبر: 30691 A

فرانسه پررونق‌ترین بازار سینمای اروپا

فرانسه پررونق‌ترین بازار سینمای اروپا

با وجود کاهش ۹ میلیون نفری تعداد تماشاگران، فرانسه با بیش از ۲۰۰ میلیون نفر همچنان و با اختلاف پررونق‌ترین بازار سینمای اروپا را در اختیار دارد.

ایران آرت: تعداد تماشاگران سینما در فرانسه در سال ۲۰۱۸ در حالی با حدود چهار درصد کاهش به ۲۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید که یک سال پیش این رقم ۲۰۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود. با این حال، فرانسه بالاتر از بریتانیای ۱۷۶ میلیون نفری، آلمان ۹۰ میلیون نفری، اسپانیای ۹۲ میلیون نفری و ایتالیای ۷۹ میلیون نفری همچنان شلوغ‌ترین بازار سینمایی در قاره اروپاست.

به گزارش همشهری آنلاین، قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه در جام جهانی روسیه و گرمای بی‌سابقه هوا در ماه‌های ژوئن و ژوییه به ترتیب حدود ۱۴ و ۲۲ درصد از تعداد تماشاگران سینما را در تابستان ۲۰۱۸ در فرانسه کم کرد. ضمن اینکه آغاز جنبش اعتراضی جلیقه‌زردها در ۴۵ روز پایانی سال هم باعث افت ۱۲ درصدی تماشاگران شد. از این رو، رقم ۲۰۰ میلیون تماشاگر سینما در فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به پایان دسامبر می‌تواند قابل قبول و حتی رویایی باشد.

وجود سه کمدی فرانسوی در میان پنج فیلم پرفروش سال گذشته نشان داد مردم فرانسه همچنان به خنده در سالن‌های تاریک روی خوش نشان می‌دهند. در مجموع ۱۱ فیلم داخلی بیش از یک میلیون تماشاگر داشتند که در مقایسه با ۱۸ فیلم باشگاه یک میلیونی‌ها در دو سال پیش از آن کاهشی چشمگیر دارد. تعداد فیلم‌های با بیش از ۵۰۰ هزار تماشاگر هم در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۴۴ و ۳۶ بود و سال گذشته به ۳۳ فیلم رسید.

از موفق‌ترین و پرتماشاگرترین فیلم‌های سال سینمای فرانسه می‌توان به کمدی "مشکلم با تو" با ۷۴۰ هزار تماشاگر، درام خانوادگی کوهستانی "بل و سباستین؛ یک عمر دوستی" با ۱.۷ میلیون تماشاگر، کمدی پلیسی "پلیس بلویل" با ۶۳۰ هزار تماشاگر و درام دانشجویی پزشکی "سال اولی" با یک میلیون تماشاگر اشاره کرد.

انیمیشن "استریکس: راز شربت جادویی" با ۲.۷ میلیون تماشاگر و فیلم هالیوودی "آکوامن" با حدود یک میلیون تماشاگر هم در هفته‌های پایانی ۲۰۱۸ در فرانسه روی پرده رفتند و به رسیدن تعداد تماشاگران به ۲۰۰ میلیون نفر نقشی اساسی ایفا کردند. فیلم‌های فرانسوی در مجموع ۷۷ میلیون تماشاگر (۴۰ درصد سهم بازار سینما) داشتند.

تعداد تماشاگران فیلم‌های هالیوودی با ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۷ به حدود ۹۰ میلیون رسید که معادل ۴۵ درصد سهم بازار است. سهم آمریکا در بازار سینمای فرانسه در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۱ درصد بود. فیلم‌های غیرفرانسوی و غیرآمریکایی هم بیشترین رشد را تجربه کردند و ۳۱ میلیون تماشاگر در ۲۰۱۸ داشتند.

 

سینمای آلمان سینمای فرانسه آکوامن سینمای اسپانیا سینمای بریتانیا استریکس:راز شربت جادویی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین