کد خبر: 30623 A

سایه تخریب بر سر خانه پدری هوشنگ ابتهاج

سایه تخریب بر سر خانه پدری هوشنگ ابتهاج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان می‌گوید به دنبال ثبت اضطراری خانه پدری هوشنگ ابتهاج هستند.

ایران آرت: در حالی که قرار بود خانه پدری این شاعر پیشکسوت در رشت ثبت ملی و توسط شهرداری رشت خریداری شود، حالا دوباره زمزمه‌های تخریب این خانه بلند شده است. 

شهرود امیر انتخابی، مدیرکل  میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در توضیحی درباره صدور مجوز تخریب خانه پدری این شاعر پیشکسوت و اقدام این نهاد برای مقابله با آن به ایسنا گفت: من تازه این سمت را گرفته‌ام و دیروز به من گفتند چنین اتفاقی در جریان است که بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادیم. نمی‌دانم  قبلا چه اتفاقاتی افتاده بود و چرا اصلا خانه ثبت نشده بود البته  دلایلی  عنوان کردند که نام آقای ابتهاج در گردش ثبتی خانه وجود ندارد، آقای ابتهاج در این خانه به دنیا نیامده و خانه  به نام مادرش است.

 او افزود: ما پیگیر ثبت این خانه هستیم و با مالک فعلی خانه صحبت کردیم تا به ما فرصتی بدهد که این خانه خریداری شود. استادار گیلان نیز وارد این موضوع  شده است و می‌خواهد  به هر نحوی که شده خانه را حفظ، ثبت و نگهداری کنیم. این خانه از نظر میراثی خیلی اهمیت دارد، ما خانه‌های دست چندمی  را که جزو مفاخر هم نیستند فقط به خاطر قدمتی که دارند حفظ می‌کنیم. خانه استاد ابتهاج برای ما در الویت‌های اول است و سعی می‌کنیم آن را حفظ کنیم. ما نسبت به این موضوع  بی‌تفاوت نیستیم.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان  خاطر نشان کرد: ما به دنبال ثبت اضطراری این خانه هستیم. ما نمی‌دانستیم مالک چقدر دنبال این است که حکم قضایی برای تخریب خانه بگیرد یا گرفته(زیرا حکم را مشاهده نکرده‌ایم)  بنابر این تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا تخریب صورت نگیرد.

او  با تأکید بر این‌که نمی‌گذارند این خانه تخریب شود، اظهار کرد: بعدا  باید در برابر آیندگان پاسخ‌گو باشیم  که چرا این  اتفاق در زمان ما  افتاده  است؛ به طور مثال می‌گویم اگر شیرازی‌ها یک‌زمانی  می‌آمدند و آرامگاه حافظ را تخریب می‌کردند، ما چه می‌گفتیم؟ می‌گفتیم چه آدم‌هایی هستند که قدر شاعر درجه یکشان را ندانستند، و آرامگاهش تخریب شد. حالا خانه پدری ابتهاج برای ما چنین حالتی دارد.

سایه هوشنگ ابتهاج خانه پدری هوشنگ ابتهاج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین