کد خبر: 30467 A

آوارگان فضای ذهنی یک نقاش تا مجسمه‌‎‌هایی پر از تهی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

آوارگان فضای ذهنی یک نقاش تا مجسمه‌‎‌هایی پر از تهی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی ایران آرت به چهار نمایشگاه اثر، آب‌انبار، طراحان آزاد و تم سر زده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه حجم‌­های محمدحسین عماد با عنوان «تُهی فعال» در گالری اثر، نمایشگاه نقاشی­‌های مجید فتحی­‌زاده با عنوان «اختلال» در گالری آب­‌انبار، نمایشگاه نقاشی­‌های احمد مرشدلو با عنوان «بی­‌نام» در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه عکس و چیدمان بابک بهاری با عنوان «پلیز کال می» در گالری تِم سوژه­‌های این هفته ایران آرت هستند.

 

فعالیت محفوظ

محمدحسین عماد مجسمه­‌ساز معاصر در آخرین نمایشگاهش تحت عنوان «تهی فعال» به نمایش آثاری از جنس چوب پرداخته است. پنج اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده که در شکل متفاوتند و همه درون خود فضای خالی دارند که در برخی تنها منافذی محدود شده به یک یا دو سوراخ دیده می­‌شود.

اما این تهی بودن نمی­‌تواند بی­‌اثر باشد. از هر نبودنی نباید به راحتی گذشت، گاهی فضای منفی مؤثرتر از فضای مثبت می­‌افتد. مجسمه­‌های تهی عماد به محرکی برای یک رخداد بزرگ بدل شده است. به نظر می­‌رسد قرار است روزی این محفظۀ چوبی تهی فعال و محرک شود و اتفاقی بزرگ را رقم بزند.

در بخشی از متن بیانیۀ نمایشگاه آمده است: «... تهی در برابر پُر به معنای پذیرندگی و شنوندگی در روابط انسانی است. فضای خالی درون انسان که چیزهای دیگر، آدم­‌های دیگر با گفتار دیگر را بتواند در خود جای دهد برخلاف پُر که حالتی تهاجمی دارد و می­‌خواهد داشته­‌های خود را به بیرون پرتاب کند تهی می­‌شود و می­‌پذیرد اما لزوماً تسلیم نمی­‌شود. فضای خالی درون اتاق مفهوم می­‌بخشد و فضای خالی میان چرخ آن را معنادار می­‌کند اما هیچ­‌یک به چشم نمی­‌آید.»

مجسمه­‌های عماد در گالری اثر که برخی در هوا معلق و آویزان هستند و برخی بر روی یک پایه قرار گرفته­‌اند، بخشی از خود هنرمند هستند و آثار او ابژه­ای جدا از خالقش نیستند. محمد حسین عماد در بخشی از مصاحبۀ وحید حکیم در کتاب «منتهای کمال نقصان است»، می­‌گوید: «گاهی احساس می­‌کنم حجمی را که می­‌سازم خود من هستم. اگر کار هنری با زندگی و افکارم مطابق نباشد دلیلی برای کار کردن نمی­‌بینم. هرچند که این تطابق برای دیگران نامحسوس باشد. من در دل هندسه، زندگی خود را می­‌بینم ...»

نمایشگاه آثار محمدحسین عماد در گالری اثر

احجام عماد در این نمایشگاه غالباً برگرفته از اشکال هندسی هستند که البته دو اثر او کمی از هندسه فاصله گرفته­‌اند. یکی از آثارش شکل آکاردئون را در ذهن متبادر می­‌کند و مخاطب احساس می­‌کند نوایی از درون خالی آن در گوشش زمزمه می­‌شود. مجسمه دیگر اثری تو خالی است و به نیم­‌دایره­‌ای با سطحی باز می­ماند که امواجی از چوب در آن موج می­‌زنند و به جنس آلومینیوم آغشته شده­‌اند و امواج دریایی را تداعی می­‌کنند.

«تهی فعال» به معنای قرار گیری تهی در برابر پر است و این تقابل به معنای شوندگی است. شدن از آن حیث که باید انتضار تبدیل شدن بالقوه­‌ای را به بالفعل داشت.

نمایشگاه آثار محمدحسین عماد تا 5 دی‌ماه در گالری اثر ادامه دارد. گالری اثر در خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16 قرار دارد.

 

آوارگان فضای ذهنی یک نقاش

«اختلال» عنوان نمایشگاه جدید مجید فتحی­‌زاده نقاش جوان ایرانی در گالری آب­‌انبار است. فتحی­‌زاده در آثارش به ترسیم فیگور انسان­‌هایی پرداخته است که در شرایط خوبی به سر نمی­‌برند. انسان­‌های آثار فتحی­‌زاده اغلب آوارگان و پناهجویانی را یادآور می­‌شود که در فضایی خارج از شهر رها شده‌اند.

آوارگان ذهن فتحی­‌زاده ظاهر و حال مساعدی ندارند. آنها ناخواسته در نقطه­‌ای ناشناخته و دور از شهر رها شده­‌اند. این پناهجویان می­‌دانند که شرایط خوبی ندارند و شانس نجات کمی دارند اما این ترس از آینده در چهره­‌های آنها دیده نمی­‌شود حتی نگرانی از آینده و این­که قرار است چه اتفاقی برای آنها رخ بدهد. آنها در کنار هم جمعی را تشکیل می­‌دهند و حرف­‌ها و نظراتی را به شور می­‌گذارند.

اما در بخشی دیگر از آثار مجید فتحی­‌زاده انسان­‌هایی در شرایطی بد و ناگوار دیده می­‌شوند و همچون اسرایی می­‌مانند که در وضعیت شکنجه شدن ترسیم شده­‌اند. فتحی­‌زاده به کار بستن رنگ را به خوبی می­‌داند اما در آثارش اغلب رنگ را به­‌ کار نمی­‌گیرد و بیشتر آثار او در اختلال فاقد رنگ هستند.

نمایشگاه آثار مجید فتحی در گالری آب انبار

انسان­‌های رها شده در آثار فتحی­‌زاده اغلب خنثی و منفعل هستند آنها در حلقه­‌هایی گرد هم آمده­‌اند و دور باطل می­‌زنند. لباس­‌های آنها مندرس، تیره، کثیف و نامناسب است و این نشان می­‌دهد که آنها مدت زیادی است که در این شرایط آوارگی به سر می­‌برند. در بیشتر آثار پس­زمینۀ اثر را مناظر شهری مدرن تشکیل می­‌دهد و دودی که از لوله­‌های کارخانه­‌های صنعتی حاشیۀ شهرها متصاعد می­‌شود، نشان می­‌دهد که زندگی در این شهرها ادامه دارد و خالی از سکنه نیستند اما از سویی به نظر می­‌رسد تعدادی از سکنۀ این شهرهای مدرن، طرد شده­‌اند و از شهر اخراج شده­‌اند.

در پس­‌زمینۀ برخی از آثار چهرۀ انسان­‌هایی به چشم می­‌خورد که به عنوان عکس­‌های یادگاری بر دیوار آویخته شده­‌اند و این نشان می­‌دهد که سرنوشت تلخ تبعید، اسارت، مهاجرت، پناهندگی و در نهایت آوارگی از خانه، پدیده­‌ای جدید نیست و بارها پیش از این رخ داده است.

نمایشگاه آثار مجید فتحی­‌زاده با عنوان «اختلال» تا 24 اسفند در گالری آب­‌انبار ادامه دارد. گالری آب­‌انبار در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان بوربور، خیابان خاقانی، بن­‌بست روشن­‌منش، شمارۀ 2 قرار دارد.

 

جزئیات در چهرۀ مردم شهر

احمد مرشدلو با آثاری شناخته شده که با خودکار تولید شده­‌اند، در جامعه هنری شناخته می‌شود. مرشدلو مهارت بسیار زیادی در طراحی فیگور دارد و با تبهر خاصی به ترسیم جزئیات، تناسبات و حالات انسان می‌­پردازد.

احمد مرشدلو در جدیدترین نمایشگاهش با عنوان «بی­‌نام» در گالری طراحان آزاد علی رغم نمایشگاه­‌های پیشین به نمایش آثار رنگی پرداخته است. در بخشی از نمایشگاه، پرتره­‌های مرشدلو که تعدادی از آنها در نمایشگاه­‌های پیشین به نمایش درآمده بود دیده می­‌شود. مرشدلو در طراحی و نقاشی پرتره بسیار ویژه عمل می­‌کند و مخاطب را مجاب می­‌کند در مواجهه با آثارش دست به کشف بزند. او چهرۀ انسان را با جزئیات بسیاری ترسیم می­‌کند و مخاطب را حیرت‌زده می­‌کند. بیننده در مقابل اثر او می­‌ایستد و برای لحظاتی چشم را در میان اجزاء چهرۀ نقاشی شده می­‌چرخاند و هر لحظه دست به کشف جزئیات بارز می­‌زند.

شاید از نظر برخی منتقدان این شکل از نقاشی به رخ کشیدن مهارت هنرمند است و اینچنین جزئی نقاشی کردن ضرورت چندانی ندارد و هنرمندان در تاریخ هنر تا آنجا پیش می­‌روند که در قرن بیستم سبکی به وجود می­‌آید به نام «هایپر رئالیسم»، که در این روش نقاشی به اندازه‌ای با دقت و جزئیات پرداخته می­‌شد که گاهی تمیز دادن آن از عکس بسیار سخت است. به هر صورت آثار مرشدلو همیشه با خصوصیت پرداختن و به نمایش دادن جزئیات همراه بوده است.

نمایشگاه آثار احمد مرشدلو در گالری طراحان آزاد

او در بخش دیگر دو اثر در ابعاد بزرگ را به نمایش گذاشته است که بخش­‌هایی از اسکلت گوسفند است. این استخوان­‌های عریان، بی­‌جان و وحشت­‌زده بر روی پس‌زمینه­‌ای به رنگ سبز روشن آرامش خاصی را به همراه دارند. در قسمت دیگر چهار اثر از چاپ­‌های دستی مرشدلو در ابعادی متوسط به نمایش درآمده است. این چهار اثر حکاکی بدن ماهی بر روی پلیت­‌های فلزی است که چاپ­‌های دستی مرشدلو نیز همراه با جزئیات بسیاری است.

نمایشگاه آثار احمد مرشدلو با عنوان «بی‌­نام» تا 18 دی‌ماه در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

حاضر آماده‌­های چیدمان شده

«... آثار بابک بهاری که به مانیفست مارسل دوشان (تقدّم ایده بر اجرا و اهمیت بیننده) وفادار است در دو فضای «فتوآماده­‌ها» و «یافت ­شده­‌ها» با تأکید بر ماهیت اثر، مخاطب را به چالش در تعاریف دعوت می­‌کند. از ویژگی­‌های این نمایشگاه مخاطب و نقش آن در بازتعریف آثار است، همانگونه که مارسل دوشان در این باره گفته است؛ «اثر خلاق را هنرمند به تنهایی به وجود نمی­‌آورد، بلکه بیننده نیز با رمزگشایی و تعبیر کیفیت­‌های درونی اثر آن را با دنیای بیرون پیوند می­‌دهد و به این ترتیب سهم خود را به کار خلاق اضافه می­‌کند. ...»؛ بخشی از متن نمایشگاه بابک بهاری با عنوان «پلیز کال می» در گالری تم که توسط کیوریتور این نمایشگاه، مهدیار پیرزاد نوشته شده است.

نمایشگاه فتوآماده­‌های بابک بهاری ترکیبی از حاضر آماده­‌های مارسل دوشانی و عکاسی واقعگرایانه و فرمالیستی برسون است. در فتوآماده­‌ها شیء هدف و غایت اثر است. بهاری در نمایشگاه «پلیز کال می» به بازتعریفی از اشیاء پرداخته است او به اشیاء هویتی جدید داده است. نمایشگاه بهاری دو بخش است، در بخش اول او از اشی­ایی در طبیعت عکس گرفته است و آن شیء را در فضای واقعی نمایشگاه بر روی اثر نصب کرده است و به بازنمایی دوبارۀ اثر پرداخته است به عبارتی اگر عکس را کپی آن سوژه در طبیعت بدانیم او با آوردن آن شیء عکاسی شده به شکل واقعی به بازنمایی واقعیت دوبارۀ کپی (افلاطونی) پرداخته است.

بهاری میان شیء واقعی و کپی آن دائم در رفت و آمد است و همانطور که در بیانیۀ اثر آمده، قصد داشته پای مخاطب را وسط بیاورد و او را بخش اعظمی از دریافت اثر قرار بدهد.

در بخش دیگر نمایشگاه بوم­‌هایی را می­‌بینیم که علی­رغم بخش اول متأثر از اشیاء بر روی آنها نقش‌­هایی ترسیم شده است. در اینجا اشیاء نقش اول را بازی می­‌کنند و هنرمند با توجه به شیء، هویت و موقعیت آن در طبیعت به نقاشی پرداخته است.

نمایشگاه عکس و چیدمان بابک بهاری با عنوان «پلیز کال می» در گالری تِم

بابک بهاری در نمایشگاه جدیدش دائماً در حال رفت و آمد میان شیء و کپی آن است. او بخشی از طبیعت را متأثر از ذهن خود در میان آثارش قرار می­‌دهد و به آنها جان بخشی می­‌کند.

او به بازنمایی اشیاء در طبیعت غیرواقعی می­‌پردازد و برای مخاطب فضایی برای رخدادهای ذهنی در مورد طبیعت اطراف ایجاد می­‌کند و ذهن او را نسبت به اطراف حساس و مداخله‌­گر می­‌کند. اما این نمایشگاه در بخش ارائه ضعیف عمل کرده و در برخی آثار اجرای خوبی از سوی هنرمند را شاهد نیستیم.

نمایشگاه آثار بابک بهاری با عنوان «پلیز کال می» تا 13 دی‌ماه در گالری تم ادامه دارد. گالری تم در خیابان کریم‌خان زند، خیابان نجات اللهی (ویلا) شمالی، انتهای کوچه زبرجد، شمارۀ 10 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

گالری اثر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین