کد خبر: 30244 A

سهم هنرهای نمایشی از بودجه سال 1398

اخطار به مجلس؛تئاتری‌ها خیلی نجیب اند که تحصن نمی‌کنند

اخطار به مجلس؛تئاتری‌ها خیلی نجیب اند که تحصن نمی‌کنند

ایران آرت : مهرداد رایانی مخصوص در اعتماد نوشت: میان خبرها خوانده شد که امروز(سه‌شنبه) بودجه سال 1398 آماده تحویل به مجلس شورای اسلامی است.

اینکه سرانه تئاتر در این بودجه چقدر است و در قیاس با دیگر نهادهای موجود چه میزانی مورد توجه دولت و مجلس است، نکته‌ای است که اهالی تئاتر به آن چشم دوخته‌اند.

این نوشتار و فرصت، مجالی را فراهم می‌آورد تا قدری واضح‌تر و شکوفاتر فریاد زد که چرا سهم تئاتر داده نمی‌شود؟ چرا مقدار بودجه تصویب شده آن‌-که بسیار اندک است- به تئاتر تعلق نمی‌شود؟ آیا به اسم تئاتر، بودجه‌ای تصویب می‌شود و به کام دیگری و دیگران و در جاهای دیگر هزینه انجام می‌شود؟

بودجه مصوب و اعلام شده تئاتر برای سال 1397 با احتساب تمام جزییات 78 میلیارد تومان بوده است. بی‌هیچ پیشداوری، نخست این رقم را در کنار دو هزینه جاری کشور قرار دهیم:

(الف) هزینه بزرگراه صدر که بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان بدونِ احتسابِ هزینه‌های تملک برخی منازل و ساختمان‌های مسکونی و اراضی طرح(پل طبقاتی 1300 میلیارد تومان)

و (ب) هزینه ساخت و راه‌اندازی تونل نیایش به ارزش 2700 میلیارد تومان!

هیچ اشکالی وجود ندارد که برای آسایش و راحتی و رفت و آمد و... مردم هزینه‌های ذکر شده، انجام پذیرفته است و با تمام ایرادهایی که وارد است، قدردان هستیم؛

اما سوال اینجاست که آرامش روح و روان و آماده کردن بستر فکری و اندیشه‌ای و نیز انبساط خاطر مردم ایران- و نه فقط تهران- 78 میلیارد تومان ارزش دارد؟!

متاسفانه مبلغ ذکر شده یک ادعا بیشتر نیست! یعنی همین مبلغِ مصوب نیز در اختیار قرار نگرفته است!

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمعه دو هفته پیش در برنامه تلویزیونی میزانسن(شبکه شما) اعلام کرد که تا آذر ماه سال جاری فقط 5 میلیارد تومان از بودجه مصوب را دریافت کرده است؛ یعنی با گذشت 9 ماه مبلغ 5 میلیارد تومان!

خیلی خوشبین باشیم و ایشان هم متبحر، نهایت بتوانند برای 3 ماه باقی‌مانده 5 میلیارد دیگر جذب کنند و با 10 میلیارد تومان، پرونده تئاتر و بودجه آن در سال 1397 بسته خواهد شد!

این واقعیت تئاتر است! حال ببینید از آن چقدر انتظار وجود دارد.

من نمی‌دانم نمایندگان محترم چگونه می‌توانند به این تئاتری که با آن همانندِ کودک اجاره‌ای برخورد می‌کنند، تذکر دهند!

5 میلیارد تومان چند ماشین می‌شود؟ می‌توان با نیت 33 استان به همین تعداد زانتیا خرید و تمام!

نمایندگان محترم می‌دانند که حدود 17 هزار تئاتری در کشور فعال هستند و نمی‌توان با این مبالغ به آنها رسیدگی کرد؟ اتفاقا این تئاتری‌ها هستند که باید به ایشان تذکر دهند.

واقعیت را گفتیم و حقیقت این است که تئاتری‌ها خیلی نجیب هستند که تحصن نمی‌کنند و دولتمردان را هم با نقد جانانه میخکوب می‌کنند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می‌بینند و با خشم بر آنها نمایندگی نکردن‌شان در حوزه تئاتر را گوشزد و یادآوری نمی‌نمایند.

حقیقت این است که شرایط برای تئاتری‌ها خیلی بد است! لفظی به جز شرم‌آور تعریف‌کننده این وضعیت نیست! 9 ماه با 5 میلیارد تومان؟!

وقتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور می‌دهد تا جلوی تئاتر لاکچری بایستید، می‌دانند هزینه تولید یکی از همین اتفاقات که به مذاقِ ایشان خوش نمی‌آید دو برابر پولی است که تا حالا به تئاتر داده‌اند؟

یعنی بودجه‌ای که تاکنون به اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تمام اتفاقاتش تعلق گرفته است به اندازه یکی از همین به اصطلاح نمایش‌های لاکچری نیست! چطوری می‌خواهید در برابر این نوع تولیدات بایستید؟

به نظرم دولت و مجلس باید دستِ تولیدگران، هنرمندان و دست‌اندرکارانِ بخشِ خصوصی تئاتر را ببوسند که با این آمار کمِّی بالا تئاتر ایران را سر پا نگه داشتند.

پیش از هر چیز باید دید که نمایندگان و دولتمردان چقدر به حیاتِ این هنر می‌اندیشند. هم‌اکنون زمانِ آزمونِ ایشان است. باید دید بودجه مصوب امسال تئاتر و نیز نحوه و میزانِ بودجه‌های واریز نشده و عقب مانده مصوب چگونه است.

امروز دیگر شکل دادنِ تحصنِ صنفی و یا نگارشِ بیانیه و امثالهم چاره راه نیست. همه از درد آگاه هستند. منزلتِ فرهنگ دوستان و نمایندگانِ فرهنگی کشور و توانایی دولتمردانِ فرهنگی در رقمی که اعلام می‌کنند، نهفته خواهد بود! ارزش معنوی این هنر بسیار والاست! خواهان حمایتِ مادی هستیم!

 

بودجه فرهنگ و هنر مهرداد رایانی مخصوص معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه سال 1398 سهم هنر از بودجه سال 98
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین