کد خبر: 30060 A

خانه تاریخی هووانس که تبدیل به مکان گردشگری شده است / عکس

خانه تاریخی هووانس که تبدیل به مکان گردشگری شده است / عکس

خانه تاریخی هووانس در اصفهان یکی از بناهایی است که در عهد قاجار ساخته شده و امروزه پذیرای بازدیدکنندگان است.

ایران آرت: خانه تاریخی هووانس بیش از ۱۸۰ سال قدمت دارد و متعلق به عهد ناصری قاجار است. این خانه در ۴ بخش رستوران، شربت‎خانه، کافی‎شاپ و عکاس‎خانه در محله جلفای اصفهان واقع شده‎ که در سال‌های اخیر رو به ویرانی بود، اما با سرمایه گذاری بخش خصوصی مرمت و احیا شده است .

حس مثبتی که گردشگران از این بنا می‌گیرند، متاثر از ذوق و زبردستی معمارانی است که در سده گذشته بناهای کاه‌گلی جذابی را در بخش کویری ایران پدید آورده‌اند. در این بین اصفهان به واسطه تحولات و اهمیتی که در تاریخ سیاست و فرهنگ ایران دارد، مملو از بناهای قدیمی با معماری‌های خاص است.

طی سال‌های اخیر روند تبدیل خانه‌ها و بناهایی قدیمی به عنوان مکان‌های عمومی و گردشگری رونق گرفته است. خانه تاریخی هووانس در اصفهان یکی از این بناها است که در عهد قاجار ساخته شده و امروزه در قالب گردشگاه ترنج پذیرای بازدیدکنندگان است.

1520323246_58593-1

به گزارش مجله دلتا، خانه تاریخی هووانس ۴۶۰ متر مربع است. خانه هووانس، نامش را از کلیسای مجاور خود به ارث برده است. شواهد مستند تاریخی نشان می‌دهد که این خانه متعلق به "ماردیروس داویدیان"- رئیس ستاد قزاق‎خانه دولت ایران در عهد ناصری- که  از اهالی جلفای اصفهان بوده است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی و تابش نور آفتاب، این خانه در دو بخش غربی و شرقی ساخته‌ شده و قدمت قسمت غربی ساختمان کمی بیشتر از قسمت شرقی است. فضاهای بخش غربی خانه هووانس هشتی، مطبخ و دو اتاق را شامل می‎شود. با توسعه ساختمان دو اتاق دیگر یعنی سرداب و صندوق‎خانه به بخش شرقی اضافه‌ شده‎است.

بخش غربی در گذر زمان تخریب‌ شده و خوشبختانه امروزه با مهارت و زبردستی متخصصان، بخش غربی و قسمت هایی از بخش شرقی احیا شده‎است. شیوه‌های مرمتی و انتخاب وسایل روشنایی، آینه‌ها، گچ‌بری‌ها و سنگ‌فرش حیاط کاملاً بر اساس معماری و مصالح قدیمی است.

گردشگری معماری معمار خانه تاریخی هووانس خانه تاریخی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین