کد خبر: 30055 A

شب چله جهانی می‌شود

شب چله جهانی می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش ایران برای ثبت جهانی "شب چله" خبر داد.

ایران آرت: نخستین جشنواره دوستی یلدا و کریسمس عصر روز گذشته پنجشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۷ با عنوان "یادمان مهرگان صلح" با حضور دکتر علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این مراسم به مطالبات برخی افراد از وی برای ثبت جهانی آئین "شب‌چله" (یلدا) اشاره کرد و افزود: هیچ کشوری هنوز درخواست ثبت "شب‌ چله" را به صورت انفرادی به یونسکو نداده است، ایران در حال آماده کردن پرونده ثبت جهانی این آیین است و به زودی برای ثبت جهانی "شب چله" اقدام می‌کنیم.

او با تأکید بر این که بخش زیادی از کشورهای همسایه ریشه‌های فارسی دارند و در ایران فرهنگی جای گرفته‌اند، افزود: اشتراک این آئین باستانی نشان از همگرایی کشورها دارد، سازمان میراث فرهنگی نیز در ثبت جهانی "شب‌چله" به صورت مشترک با کشورهایی که این آئین را هنوز زنده نگه داشته‌اند، تلاش می‌کند.

معاون رئیس جمهور گفت: داشتن پرونده‌های مشترک چند ملیتی و  ثبت جهانی اشتراکات فرهنگی و میراثی سبب تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود و کشورها را به هم نزدیکتر می‌کند.

به گزارش سایت چمدان، مونسان ضمن آن که از رسانه‌ها خواست تا به مردم توضیح بدهند که هر دو سال یک‌بار کشورها برای ثبت جهانی ایین ناملموس خود به صورت انفرادی سهمیه دارند افزود: سال پیش با ثبت جهانی "چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی" به صورت انفرادی و "هنر ساختن و نواختن کمانچه" به صورت پرونده‌ چند ملیتی از سهمیه‌ دو سال یک بار خود استفاده کردیم.

او  با بیان این که سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا با آماده کردن پرونده‌ "شب چله" آن را به ثبت جهانی برساند تأکید کرد: می‌دانم که مردم از ما برای ثبت جهانی این آیین مطالبه دارند، خوشبختانه اگر بخواهیم پرونده‌هایمان را به صورت مشترک با کشورهای دیگر در فهرست یونسکو ثبت کنیم، سقف تعداد آیین‌ها برداشته می‌شود (هر دو سال یک بار یک پرونده میراث ناملموس از هر کشوری قابلیت ثبت جهانی دارد) و با هر تعداد آیین مشترک که پیشنهاد دهیم هر سال می‌توانیم تعدادی از این آیین‌ها را در یونسکو ثبت کنیم، بنابراین سعی می‌کنیم با کشورهایی دیگر که ریشه‌های فارسی و نزدیکی‌های فرهنگی داریم، سراغ ثبت آیین‌های مشترک برویم. خوب است تا نشان دهیم که حوزه‌های فرهنگی ایران گستره داشته و چه اشتراکات فرهنگی با کشورهای دیگر دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این روند از قدیم بوده و بعد از این نیز ادامه خواهد داشت، خیال مردم را راحت می‌کنیم و حداکثر تلاش‌مان را برای پاسداشت میراث ملموس و ناملموس خواهیم داشت.

این مراسم با اجرای حافظ خوان کوچک سارینا حیدری، نقالی و شاهنامه خوانی دو زبانه توسط سارا عباس پور، رونمایی از یادمان مهرگان صلح و حرکات آیینی آذری پایان یافت.

شب یلدا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی اصغر مونسان شب چله
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین